2024-07-02, 17:03
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det var väl inte bara skållningen, J bröt även armen på henne + att det enligt Z var mamman som begick sexuella övergrepp på henne.
Sexuella övergrepp är hon inte åtalad för. Vad vi än tycker om den saken så måste domstolen hålla sig till åtalet.

Citat:
Om vi tänker på alla skador Z hade och hennes eget uttalande om jag inte minns fel efter såhär lång tid så sa Z "pappa slog i alla fall inte". Däremot låste han in henne och svalt henne tillsammans med mamman.

Jag skulle bli grymt besviken om det bara blir 12 år vilket du hoppas på. Jag förstår att du tänker rationellt och inte har något emot fler år på kåken för dem .
Med tanke på Kungsörsfallet där de skyldige/a fick 10 år vore det närmast ett hån om det inte blir en ordentlig straffhöjning här.

Däremot kan du ha rätt i att domstolen bedömer båda till samma straff men det är av feghet och lättja i så fall.

Jag förhåller mig till det som är möjligt inom lagens ramar. Och då är 14 år det teoretiska maxstraffet. Hovrätten får inte döma ut längre straff än så. För egen del hade jag gärna sett ett strängare straff men det är ju en politisk fråga och OT för tråden.

När jag gjorde ett överslag på totalstraffet för de olika brotten hade jag svårt att komma över 12 år även om hovrätten skulle fälla till ansvar på samtliga åtalspunkter.

Domstolarna utnyttjar sällan hela straffskalan när de mäter ut tidsbegränsade straff för flera brott. Det tar nog emot att sätta ner foten och säga att ”grövre än så här kan det inte bli.” Livstid är ju praktiskt så sett att domstolen inte behöver ta ställning till hur långt straffet ska bli i slutänden.

Därför ”hoppas” jag på 12 år.
Varför J skulle dömas strängare än D för det som är åtalat för förstår jag inte. Tycker det är bra att de döms lika strängt så att de inte försöker skylla på varandra.

Dessutom har åklagaren åberopat garantansvaret som innebär att om den ena föräldern skadar sitt barn så måste den andra föräldern ändå se till att barnet får vård. Gör man inte det är man lika delaktig i att orsaka sitt barn skador.
Jag kan tycka att det är en bra princip.

Det ska fan inte gå att luta sig tillbaka och skylla på sin fru/man. Du måste hjälpa ditt barn att få vård. Punkt.
Citera
2024-07-02, 17:40
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Sexuella övergrepp är hon inte åtalad för. Vad vi än tycker om den saken så måste domstolen hålla sig till åtalet.

Jag förhåller mig till det som är möjligt inom lagens ramar. Och då är 14 år det teoretiska maxstraffet. Hovrätten får inte döma ut längre straff än så. För egen del hade jag gärna sett ett strängare straff men det är ju en politisk fråga och OT för tråden.

När jag gjorde ett överslag på totalstraffet för de olika brotten hade jag svårt att komma över 12 år även om hovrätten skulle fälla till ansvar på samtliga åtalspunkter.

Domstolarna utnyttjar sällan hela straffskalan när de mäter ut tidsbegränsade straff för flera brott. Det tar nog emot att sätta ner foten och säga att ”grövre än så här kan det inte bli.” Livstid är ju praktiskt så sett att domstolen inte behöver ta ställning till hur långt straffet ska bli i slutänden.

Därför ”hoppas” jag på 12 år.
Varför J skulle dömas strängare än D för det som är åtalat för förstår jag inte. Tycker det är bra att de döms lika strängt så att de inte försöker skylla på varandra.

Dessutom har åklagaren åberopat garantansvaret som innebär att om den ena föräldern skadar sitt barn så måste den andra föräldern ändå se till att barnet får vård. Gör man inte det är man lika delaktig i att orsaka sitt barn skador.
Jag kan tycka att det är en bra princip.

Det ska fan inte gå att luta sig tillbaka och skylla på sin fru/man. Du måste hjälpa ditt barn att få vård. Punkt.

Jo men det måste väl ändå vara värre att vara direkt GM och att åberopa garant-ansvaret? J gör en avsiktig handling t ex vrider armen ur led på Z det måste det ju vara värre än garantansvaret. För givetvis gäller garantansvaret för allt som hände i hela denna soppan..

Men att göra något med direkt uppsåt är ju värre. Nej, det har ju diskuterats mycket det med sexuella övergrepp (men eftersom det inte används) så har ju mamman enligt Z gjort sig skylidg till misshandel på hennes privata delar. Där pekar Z ut mamman igen..

Dessutom är det för sent för föräldrarna att skylla på varandra, det är HR-domen som kommer nu.

Sedan som jag iofs har skrivit tidigare så är det ofattbart om det bara ska skilja på två eller fyra år mellan Kungsörs-fallet och detta. I detta fallet finns svält så till den grad att det påverkade inte bara vikten utan även längden. Frakturer som är orsakade av GM och inte behandlade och därmed felläkta.
Fruktansvärtda brännskador som inte heller är behandlade och orsakade av..
En oerhört lång och plågsam vårdtid för en liten flicka med många operationer och ingrepp. Hon var nära döden.

Jag förstår helt uppriktigt inte hur det kan bli så liten skillnad på straffpåföljd mellan Kungsör och detta fallet? Är det bara jag som tycker det är så fruktansvärt att fallen i stort sett ger samma straff?
Senast redigerad av why123 2024-07-02 kl. 18:12. Anledning: .
Citera
2024-07-02, 21:13
Medlem
Citat:
Jo men det måste väl ändå vara värre att vara direkt GM och att åberopa garant-ansvaret? J gör en avsiktig handling t ex vrider armen ur led på Z det måste det ju vara värre än garantansvaret. För givetvis gäller garantansvaret för allt som hände i hela denna soppan..

Men att göra något med direkt uppsåt är ju värre. Nej, det har ju diskuterats mycket det med sexuella övergrepp (men eftersom det inte används) så har ju mamman enligt Z gjort sig skylidg till misshandel på hennes privata delar. Där pekar Z ut mamman igen..

Dessutom är det för sent för föräldrarna att skylla på varandra, det är HR-domen som kommer nu.

Sedan som jag iofs har skrivit tidigare så är det ofattbart om det bara ska skilja på två eller fyra år mellan Kungsörs-fallet och detta. I detta fallet finns svält så till den grad att det påverkade inte bara vikten utan även längden. Frakturer som är orsakade av GM och inte behandlade och därmed felläkta.
Fruktansvärtda brännskador som inte heller är behandlade och orsakade av. Å det grövsta. Att inte tillse att barnet får nödvändig läkarvård är barnmisshandel.
En oerhört lång och plågsam vårdtid för en liten flicka med många operationer och ingrepp. Hon var nära döden.

Jag förstår helt uppriktigt inte hur det kan bli så liten skillnad på straffpåföljd mellan Kungsör och detta fallet? Är det bara jag som tycker det är så fruktansvärt att fallen i stort sett ger samma straff?
Likgiltighet är en dödssynd sägs det. Att en förälder ignorerar att ingripa och skydda sitt barn när partnern skadar det, gör ju båda föräldrarna lika skyldiga i vanvården. Det säger väl sig självt, att man är skyldig att ingripa och skydda sitt barn samt söka vård för uppkomna skador.
Båda föräldrarna är lika skyldiga till att vanvården kunde fortgå under lång tid för att slutligen sluta så illa. Om DI hade varit "mindre skyldig" hade han satt stopp för detta för änge sedan. Och framförallt sökt läkarvård för sin dotter även om det skulle bli konsekvenser i form av orosanmälan..
Tvärtom har han deltagit i svält, fastbindning och inlåsningar mm. samt möjliggjort att JIs misshandel kunnat fortsätta genom att skydda JI på Z.s bekostnad. Även om jag inte är juridisk kunnig så kan jag se att båda är lika skyldiga. Och att båda brustit i garantansvaret ä det grövsta.
Att inte tillse att barnet får läkarvård är barnmisshandel.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-07-02 kl. 21:39.
Citera
2024-07-03, 00:26
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Likgiltighet är en dödssynd sägs det. Att en förälder ignorerar att ingripa och skydda sitt barn när partnern skadar det, gör ju båda föräldrarna lika skyldiga i vanvården. Det säger väl sig självt, att man är skyldig att ingripa och skydda sitt barn samt söka vård för uppkomna skador.
Båda föräldrarna är lika skyldiga till att vanvården kunde fortgå under lång tid för att slutligen sluta så illa. Om DI hade varit "mindre skyldig" hade han satt stopp för detta för änge sedan. Och framförallt sökt läkarvård för sin dotter även om det skulle bli konsekvenser i form av orosanmälan..
Tvärtom har han deltagit i svält, fastbindning och inlåsningar mm. samt möjliggjort att JIs misshandel kunnat fortsätta genom att skydda JI på Z.s bekostnad. Även om jag inte är juridisk kunnig så kan jag se att båda är lika skyldiga. Och att båda brustit i garantansvaret ä det grövsta.
Att inte tillse att barnet får läkarvård är barnmisshandel.

Ja men det förstår jag väl! Jag har väl aldrig ansett att han är oskyldig, eller hur? Men utesluter du verkligen att en del av just slagen och skållningen ägt rum när han var på arbetet?

Jag har aldrig förringat hans handlingar men nog tycker jag det är rent jävligt att hälla kokhet vatten på ett barn eller att dra armen ur led. Men du delar kanske inte min syn på det?

Att han har bundet fast henne, svält henne osv.. är det ingen som har förnekat. Jag pekar på enskilda händelser.. Dessutom har jag läst vad Z själv har sagt..

Även åklagaren har ju faktiskt varit inne på att J i mångt och mycket varit drivande och tänk det tror jag på! Men det blir svårt och lyfta upp enskilda händelser i hela denna katastrofen så det bästa är väl att de får lika långa straff.
Citera
2024-07-03, 02:36
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:

Instämmer med vad ottoplommon skrev ovan om uppsåt och garantansvar.
Hade dessa två inte varit sammanboende vårdnadshavare så hade åklagaren behövt bena ut ansvaren tydligare och väcka åtal för t.ex. anstiftan eller medhjälp.

Citat:
Fruktansvärtda brännskador som inte heller är behandlade och orsakade av..

Det beror på den komprimerade svenska straffskalan, på den s.k. asperationsprincipen som ger straffrabatt för flera brott, och på rättspraxis.

Den tidsbestämda straffskalan går upp till 18 år, och vad gäller våldsbrott så ligger, något förenklat, misshandel upp till 10 år och uppsåtligt dödligt våld (dråp, mord) från 10 år och uppåt.
Det innebär att när det gäller våldsbrott som tangerar mordförsök men inte riktigt når upp till den nivån, så finns det inte så stort spelrum.

Asperationsprincipen gör att den sammanlagda påföljden för flera brott inte läggs ihop utan man utgår från det alllvarligaste brottet och sen lägger man på andelar av de resterande straffen enligt en fallande skala.
Citera
2024-07-03, 08:58
Medlem
GeMigBananers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Varför tror du det?
De är ju åtalade gemensamt och i samförstånd på det allra mesta. Är väl endast skållningen som JI var ensam på, och den åtalspunkten har åklagaren släppt.
Jag är inställd på 10 år för bägge och hoppas på 12.
Det mesta hänger på om åklagaren får igenom nedkylningen enligt min mening.

JI var helt klart den drivande i detta, även om DI var fullt med på allting. Men som någon annan säger: JI utförde sexuella övergrepp och var drivande i det mesta, och vad jag kan utläsa av FUP (Jag tog mig igenom varenda sida och varenda appendix av den) så eskalerar det ORDENTLIGT efter att JI ramlat i trappan och skadat ryggen. I FUP kan man läsa att JI hävdar att Z puttar henne eller åtminstone är orsaken till hennes fall.
Citera
2024-07-03, 19:43
Avslutad
Förhördes föräldrarna på nytt i hovrätten eller utgår dom från tingsrättens förhör? Om det var några nya frågor tänker jag för då borde ju ljudklippen läggas ut.
Citera
2024-07-03, 23:11
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mutemute123
Förhördes föräldrarna på nytt i hovrätten eller utgår dom från tingsrättens förhör? Om det var några nya frågor tänker jag för då borde ju ljudklippen läggas ut.

Enligt den första förhandlingsplanen så skulle det endast vara uppspelning av tidigare förhör med föräldrarna. Sen kallade åklagaren nya expertvittnen. Jag är osäker på om de tilltalade då fick chans att yttra sig igen. Det är några i tråden som var på plats och kanske kan berätta hur det var.

Ljudfilerna kommer säkert i olika rättegångsappar snart efter att domen kungjorts på fredag. Det brukar ta någon vecka eller två.
Det är sannerligen en intensiv vecka för barnamördare och barnplågare i Skandinavien.
I fredags kom domen i Danmark mot Philip Westh som förde bort och våldtog två tonåringar, mördade en av dem och försökte mörda en annan, samt försökte röva bort en tredje.
Igår kom domen mot Jan Helge Andersen som våldtog och mördade två flickor 8 och 10 år i Norge.
Och på fredag kommer domen i Eslövsfallet.

Det blir trångt i helvetet.
Citera
2024-07-04, 05:17
Medlem
Citat:
Ja men det förstår jag väl! Jag har väl aldrig ansett att han är oskyldig, eller hur? Men utesluter du verkligen att en del av just slagen och skållningen ägt rum när han var på arbetet?

Jag har aldrig förringat hans handlingar men nog tycker jag det är rent jävligt att hälla kokhet vatten på ett barn eller att dra armen ur led. Men du delar kanske inte min syn på det?

Att han har bundet fast henne, svält henne osv.. är det ingen som har förnekat. Jag pekar på enskilda händelser.. Dessutom har jag läst vad Z själv har sagt..

Även åklagaren har ju faktiskt varit inne på att J i mångt och mycket varit drivande och tänk det tror jag på! Men det blir svårt och lyfta upp enskilda händelser i hela denna katastrofen så det bästa är väl att de får lika långa straff.
Då har du hört Z säga att hennes föräldrar "slog ihjäl" henne en gång,-att det blödde jättemycket men de brydde sig inte! (slut citat)
När Z blev anklagad för att ha brutit en nagel på JI så hotade DI Z med en kniv och hotade att döda henne.( Obs citat inte ordagrant.) Z blev jätterädd! Så även om JI stått för det mesta våldet så kan DI också. Och som skållningen och den brutna armen, att förneka Z sjukvård för att skydda JI och låta Z lida av outhärdlig smärta, vilken förälder är så hjärtlös??? Z har berättat att hon inte ens kunde hålla i en glasspinne o att JI var mammadoktor och gipsade själv hennes arm så nu har frakturen läkt ihop lite fel.
Och ändå påstår DI att han inte vetat om det! BS!
Han och JI är partners in crime. Tro inget annat. Hur länge låg hon och skrek på golvet av ättikan?
Inte förrän hon var döende masade sig DI in till sjukhus med henne. Nästan så man tror att han bara gjorde det för att de skulle få ett alibi om Z dog så sävligt som han tog det.
Det är ju uppenbart att de haft en plan att bryta ner Z psykiskt o fysiskt för att få nån diagnos på henne som kan generera pengar till dem.
Så må de ruttna i fängelse för så lång tid som lagen tillåter, båda två.
Läste förresten att på den rättspsykiatriska undersökningen så var bedömningen av DI, att han inte var påverkad alls av vad han var åtalad för utan bara sitt eget välmående. Hans ryggproblem o dåliga tänder o andra krämpor. Så väldigt likgiltig för sin stackars tös o vad hon råkat ut för.
Sedan har han inte jobbat så mycket. Ett par månader på hösten då han vabbade mycket.
I Kungshult jobbade han bara på helgerna. När han inte var arbetslös. Så DI är 100% medskyldig. Medgärningsman till vanvården o misshandeln. PS Sedan förstår jag att du inte tycker han är oskyldig bara mindre skyldig än JI. Men jag håller inte med. Eftersom han varit fullt medveten om det men inte ingripit. Och inte lagens garantansvar håller heller med.

EDIT: Om jag låter arg så är det inte på dig utan de dj-a föräldrarna. Deras likgiltighet o deras lögner.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-07-04 kl. 05:47.
Citera
2024-07-04, 11:21
Medlem
Någon som vet vilken eller vilka konsulter som anlitades av Eslövs kommun i ärendet?
Citera
2024-07-04, 15:22
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuntMolly
Någon som vet vilken eller vilka konsulter som anlitades av Eslövs kommun i ärendet?
Det finns väl förhör med någon i FUPet, om jag minns rätt.
Citera
2024-07-05, 07:42
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Då har du hört Z säga att hennes föräldrar "slog ihjäl" henne en gång,-att det blödde jättemycket men de brydde sig inte! (slut citat)
När Z blev anklagad för att ha brutit en nagel på JI så hotade DI Z med en kniv och hotade att döda henne.( Obs citat inte ordagrant.) Z blev jätterädd! Så även om JI stått för det mesta våldet så kan DI också. Och som skållningen och den brutna armen, att förneka Z sjukvård för att skydda JI och låta Z lida av outhärdlig smärta, vilken förälder är så hjärtlös??? Z har berättat att hon inte ens kunde hålla i en glasspinne o att JI var mammadoktor och gipsade själv hennes arm så nu har frakturen läkt ihop lite fel.
Och ändå påstår DI att han inte vetat om det! BS!
Han och JI är partners in crime. Tro inget annat. Hur länge låg hon och skrek på golvet av ättikan?
Inte förrän hon var döende masade sig DI in till sjukhus med henne. Nästan så man tror att han bara gjorde det för att de skulle få ett alibi om Z dog så sävligt som han tog det.
Det är ju uppenbart att de haft en plan att bryta ner Z psykiskt o fysiskt för att få nån diagnos på henne som kan generera pengar till dem.
Så må de ruttna i fängelse för så lång tid som lagen tillåter, båda två.
Läste förresten att på den rättspsykiatriska undersökningen så var bedömningen av DI, att han inte var påverkad alls av vad han var åtalad för utan bara sitt eget välmående. Hans ryggproblem o dåliga tänder o andra krämpor. Så väldigt likgiltig för sin stackars tös o vad hon råkat ut för.
Sedan har han inte jobbat så mycket. Ett par månader på hösten då han vabbade mycket.
I Kungshult jobbade han bara på helgerna. När han inte var arbetslös. Så DI är 100% medskyldig. Medgärningsman till vanvården o misshandeln. PS Sedan förstår jag att du inte tycker han är oskyldig bara mindre skyldig än JI. Men jag håller inte med. Eftersom han varit fullt medveten om det men inte ingripit. Och inte lagens garantansvar håller heller med.

EDIT: Om jag låter arg så är det inte på dig utan de dj-a föräldrarna. Deras likgiltighet o deras lögner.

Ja, man blir förundrad vad motivet till denna avsiktliga fysiska och psykiska tortyr kan vara. DN skriver:

Citat:
Under försommarens förhandlingar i hovrätten kallade Ingegerd Jigin fyra nya läkare att vittna. Redan i tingsrätten lyfte hon fram hur flickan hållits inlåst i en tvättstuga, bundits i en bilbarnstol och isolerats från den övriga familjen. Det finns inga teckningar med flickans namn bland de övriga barnens, inga foton på henne när resten av familjen julpysslade, hon hade ingen egen säng i familjens hem – och gick inte som de andra barnen i skola och förskola.

I hovrätten visade Jigin ett nytt foto från mammans kamera, där hon gjort ett kollage och märkt det ”Familjen”.

– De har gjort fotokollage som visar familjen, men där flickan inte är med. Jag vill ytterligare understyrka att hon är exkluderad.

Vad är motivet till särbehandlingen och utfrysningen av Z från övriga familjen? Har svårt att tänka mig att det bara handlar om bidragsfusk.
  • Har man konstaterat om hon är biologisk dotter till båda föräldrarna eller kan hon vara adopterad eller resultatet av ett äktenskapligt snedsprång?
  • Finns någon religiös vanföreställning som gjort att hon utsetts till syndabock eller djävulens barn? Typ i Polanski-filmen Rosemarys baby?
  • Handlar det om ren sadism som är ett resultat av förakt för Z:s föreställda handikapp?
  • Hur har föräldrarna förklarat för övriga syskonen att deras syster sitter fastspänd inne i tvättstugan?

Jag har inte läst FUP utan bara det som stått i medierna. Jag har svårt att smälta all grymhet denna lilla flicka fått utstå av sina föräldrar utan att det finns ett trovärdigt motiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in