Citat:
Jag håller med. Absolut ska man ju hålla folk till svars om de begår brott. Men som du säger, den rättegången kunde man ju ha hållit tidigare. Eller efter valet då.Det jag menar är inte nödvändigtvis att det är fel att han blir dömd (jag kan för lite om fallet), men jag tycker det är anmärkningsvärt att man inte tog upp det någonstans mellan 2006 och 2023, eller om man nu inte kunde det, vänta till 2025. Klumpigt och konstigt.
Återigen är jag inte för Trump som president (visserligen inte Biden heller). Och den åsikten har jag rätt till. Exakt lika mycket som de som är för Trump som president har rätt till en åsikt. Självklart får man rätta in sig i demokratin om det nu visar sig att en majoritet hade velat ha Trump som president. Jag tycker det är skamligt och ovärdigt att hindra den demokratiska gången på det här viset. I synnerhet av en nation som har gått i bräschen för just demokratins fana.
Jag gillar inte SD som parti heller. Men nu är de ju demokratiskt invalda i riksdagen. Jag tycker det är lika skamligt och ovärdigt av sjuklövern att hålla på och fula sig med allianser och strategier helt öppet för att försöka utesluta SD från den politik som väljarna röstat fram själva. Liksom, det är väl helt irrelevant vad jag och andra tomtar anser om SD. Nu är de invalda precis som alla andra partier. Det är på något sätt som att sjuklövern anser att det på något mystiskt självklart vis är rätt och riktigt att försöka manövrera runt SD eftersom, tja, de är ju SD. Det mest skrämmande är ju att majoriteten verkar tycka att det är rätt okej av folkvalda politiker att bete sig så mot ett annat parti. Jag må ogilla SD men det är inte värdigt en demokrati att behandla folkvalda partier på det sättet.
Liknande tendenser syns alltså redan i Sverige. Tyvärr tror jag ju att den här skiten med Trump nu får svallvågor över hela världen. Att det är mer okej än någonsin att syssla med rena fascistfasoner mot partier eller folkvalda ledare som man anser inte borde få vara med.
Precis som dig ska jag inte uttala mig om åtalet i sig är relevant, det kanske det är. Men något säger mig att ingen hade brytt sig om att väcka åtal om Trump offentligt hade pensionerat sig och deklarerat att han aldrig mer skulle kandidera som president. Och den tanken är rätt skrämmande.
Med det sagt hoppas jag att Trump inte vinner valet. Men då alltså pga demokratiska meriter och inte pga rena fascistfasoner. Vafan.