2023-03-29, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
En lite kul sak med guldsmycken är ju att man faktiskt kan ha lite kul med dem medans man har dem. Typ som konst.

Får väl rama in dom då och ha dom uppsatta på toan eller något
Citera
2023-03-29, 01:08
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsFarsta
Får väl rama in dom då och ha dom uppsatta på toan eller något
Menade att man kan ha guldet på sig, och att man kan ha konst på väggen.
Citera
2023-03-29, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saamo
Tavex och libertysilver är de som jag har goda erfarenheter av. Ska du handla för summorna du uppger så hade jag nog rekommenderat mindre mynt.
Spreaden är som den är men guld köper man långsiktigt och för att skydda sig mot inflation och då är spreaden överkomlig.

Såg för övrigt att någon skrev att bajssprutan inte visste vad han pratade om. Där får jag säga emot, har läst många av hans inlägg och får säga att jag tycker att det verkar vara en herre med huvudet på skaft.

Tack! Ska kolla in libertysilver. Ja, jag set inget konstigt i det han skriver.
Citera
2023-03-29, 01:12
Medlem
Citat:
Menade att man kan ha guldet på sig, och att man kan ha konst på väggen.

Förstod. Men jag menade att jag kan fortsätta ha guldsmycken på mig och guldtackor som konst på väggen
Citera
2023-03-29, 01:16
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Förstod. Men jag menade att jag kan fortsätta ha guldsmycken på mig och guldtackor som konst på väggen
Nja, snarare konst på väggen. En ganska cool metod att ha guld på sig och konst på väggen, som investering. Kanske lite svår att värdera, men nice att ha nytta av den under tiden.
Citera
2023-03-29, 06:33
Medlem
Citat:
Varför är det inte värt att köpa under 15 000? Min plan var att köpa fler, och kanske totalt max 15 000 i värde.

För det är mindre prisvärt att köpa små mängder. efter runt 22 000kr blir skillnaden mot en tacka för 5-600 000kr inte jättestor.

Tänk på en 1,5 liter cola som nästan kostar samma som en 50cl cola de har i kylen i affärerna.

Jämför priserna själv per gram och välj det som passar dig bäst.
Citera
2023-03-29, 07:00
Medlem
Muppetys avatar
Jag småsparar i guld o brukar köpa småtackor på mellan 1 g o 5 g, någon av dessa brukar jag köpa ifrån; https://tavex.se/ eller https://www.bullionbypost.eu/ Det varierar lite vilken som är billigast, den senare har fri frakt, men ibland lönar det sig ändå att handla hos Tavex. Finns fler sidor, men det är dom ovan jag köpt från.
Citera
2023-03-29, 07:45
Medlem
Jag har Guldcentrum hos mig i malmö,skitnöjd med dessa,
Har köpt på mig allt från 2.5,gr till 50gr tackor senare år.
Citera
2023-03-29, 07:55
Medlem
PuchMexicos avatar
Citat:
Du har en ganska stor spread på guld, alltså en stor skillnad mellan köp- och säljkurs.

Som investering är det sällan en hit, men som säkerhet kanske det kan vara fiffigt att ha några gram. Och kanske kul att kunna visa upp en liten minitacka för kompisarna.

Jag köpte guld i myntform för 6 månader sedan.

För varje hundra tusen har jag nu fått sex tusen plus, på en miljon blir det sextio tusen i värdeökning.

Men det är inte värdeökning egentligen, det är alla fiat valutor och Svenska kronor som nu fort blir helt värdelösa.

Vilket är planerat.

Och en miljon i guld tar inte stor plats, dessutom äger du något, dom där påhittade digitala siffrorna på ditt bankkonto finns faktiskt inte i verkligheten.
Citera
2023-03-29, 10:12
Medlem
Att köpa begagnade, åsikter om det gällande just tackor och mynt? Och att man då handlar av seriösa och ej privatpersoner. När man köper nypräglade ser jag det står man får med ett certifikat på tavex iaf, är detta något man bör leta efter om man köper begagnat?

Har köpt endel guldsmycken från pantbank pga tex guldfynd och liknande tar ju ordinariepris+ andra påslag. Tappade ett guldarmband som jag betalat ca 4000 för, via drulleförsäkringen fick jag hämta ut ett nytt med ett värde av 13 000 som ett exempel på "fördel" med att köpa beg
Senast redigerad av MsFarsta 2023-03-29 kl. 10:18.
Citera
2023-03-29, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuchMexico
Jag köpte guld i myntform för 6 månader sedan.

För varje hundra tusen har jag nu fått sex tusen plus, på en miljon blir det sextio tusen i värdeökning.

Men det är inte värdeökning egentligen, det är alla fiat valutor och Svenska kronor som nu fort blir helt värdelösa.

Vilket är planerat.

Och en miljon i guld tar inte stor plats, dessutom äger du något, dom där påhittade digitala siffrorna på ditt bankkonto finns faktiskt inte i verkligheten.

Exakt. Guld och silver är då en bra bytesvara. Men agendan är väl att man inte kommer få äga ett shit så småningom. Möjligtvis en stol, soffa och en säng
Citera
2023-03-29, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
För det är mindre prisvärt att köpa små mängder. efter runt 22 000kr blir skillnaden mot en tacka för 5-600 000kr inte jättestor.

Tänk på en 1,5 liter cola som nästan kostar samma som en 50cl cola de har i kylen i affärerna.

Jämför priserna själv per gram och välj det som passar dig bäst.

Ja, jag set att spreaden är högre när man köper de mellan 2-7 lax. Spreaden blir mindre ju dyrare det är. Kanske inte gäller allt men det jag jämfört hittills. Men mitt syfte är å andra sidan inte att sälja heller, så detta är långsiktigt samt om det skulle krisa i omvärlden och pengarna på banken blir totalt värdelösa. Förhoppningsvis ökar ju guldvärdet över tid så därför är detta ingen kortsiktig soarform för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in