2023-03-29, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuchMexico
Jag köpte guld i myntform för 6 månader sedan.

För varje hundra tusen har jag nu fått sex tusen plus, på en miljon blir det sextio tusen i värdeökning.

Men det är inte värdeökning egentligen, det är alla fiat valutor och Svenska kronor som nu fort blir helt värdelösa.

Vilket är planerat.

Och en miljon i guld tar inte stor plats, dessutom äger du något, dom där påhittade digitala siffrorna på ditt bankkonto finns faktiskt inte i verkligheten.

Jo, men man kan tex köpa guld med dom här påhittade digitala siffrorna. Och bilar, klockor, mat..
Konstigt om dom inte finns i verkligheten.
Citera
2023-03-29, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, men man kan tex köpa guld med dom här påhittade digitala siffrorna. Och bilar, klockor, mat..
Konstigt om dom inte finns i verkligheten.

Såklart finns dessa påhittade digitala siffrorna i dagsläget. Vet inte om du läst/sett varningarna om en ny digital valuta, att Kina bidraget till fred mellan Irak o Saudiarabien samt att putin och Kina förra veckan träffades. Kommer dessa länder överens om att dollarn inte har något värde längre kommer vi se ett ordentligt ras på börsen och då är det bra att äga råvaror som guld. Blir det så att dollarn inte betyder något längre kommer guldpriserna öka, läs om hur mycket guld ryssland köpt senaste tiden.
Citera
2023-03-29, 10:57
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Varför gör de det?
Det är en del av garantin att tackan är i 100% nytt skick. Det skyddar tackan från repor o slitage.
Om man tar bort plasten säljs guldet får du samma pris som övrigt guld i 24 karat. Vilket är några kr mindre per gram.
Citera
2023-03-29, 10:57
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Sounds like a really bad deal.
Spotpriset på guld är enligt https://www.sefina.se/ idag 385:-/g.

Eller har jag massuppfittat siffrorna?

Ja, det har du. Du köper absolut inte 24k .999 investeringsguld för 385 kr/g…
Just precis nu kl 10:55 kostar guldet 657kr/g
Citera
2023-03-29, 11:03
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag småsparar i guld o brukar köpa småtackor på mellan 1 g o 5 g, någon av dessa brukar jag köpa ifrån; https://tavex.se/ eller https://www.bullionbypost.eu/ Det varierar lite vilken som är billigast, den senare har fri frakt, men ibland lönar det sig ändå att handla hos Tavex. Finns fler sidor, men det är dom ovan jag köpt från.

Varför småsparar du i guld? God tanke, men spread och premie är brutalt högt när du köper så små mängder.

Tittade häromdagen och spread och premie har dragit iväg på guldet nu, ökad efterfrågan beror det sannolikt på.

Det som många kanske inte tänker på med fysiskt guld är att när skiten träffar fläkten kommer det inte finnas något att köpa - förutom till en premie som är löjligt hög.

Så köp när det lugnat sig lite. I början av februari sålde LS filharmoniker mynt med 3-4 % spread + premie. Då känns det ok.
Nu är det nog knepigt att hamna under 10% påslag.
Likaså gäller förövrigt tackorna som tidigare var fördelaktiga med en lägre premie.
Silver ska vi inte prata om, premie+spread är många gånger 100%.
Citera
2023-03-29, 11:40
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Varför småsparar du i guld? God tanke, men spread och premie är brutalt högt när du köper så små mängder.

Tittade häromdagen och spread och premie har dragit iväg på guldet nu, ökad efterfrågan beror det sannolikt på.

Det som många kanske inte tänker på med fysiskt guld är att när skiten träffar fläkten kommer det inte finnas något att köpa - förutom till en premie som är löjligt hög.

Så köp när det lugnat sig lite. I början av februari sålde LS filharmoniker mynt med 3-4 % spread + premie. Då känns det ok.
Likaså gäller förövrigt tackorna som tidigare var fördelaktiga med en lägre premie.
Det är inte för att investera direkt. Mest för jag tycker det är kul att ha pengar i guld, dels för "prepping" också, som du nämner. Har jag pengar på banken, även om de är i fonder, aktier eller nått är det så lätt att slösa bort dom, jag har en del där med, men jag gillar guld o silver. Silver är det ju dock moms på här, så det köper jag inte så mycket.
Citera
2023-03-29, 11:48
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Det är inte för att investera direkt. Mest för jag tycker det är kul att ha pengar i guld, dels för "prepping" också, som du nämner. Har jag pengar på banken, även om de är i fonder, aktier eller nått är det så lätt att slösa bort dom, jag har en del där med, men jag gillar guld o silver. Silver är det ju dock moms på här, så det köper jag inte så mycket.

Jag tycker att det är rätt. Om du gjort det under en längre tid så snittar du in dig bra ändå.
När jag sparade i guld förut så var mitt huvudargument just det som du skriver att det är svårt att slösa bort pengarna. Det är en lite längre beslutsprocess att sälja av guld så man hinner tänka efter.
Nu med ett valutafinansiellt system i gungning så tror jag på en långvarig uppåttrend för guldet, sannolikt att vi når 2500$ per uns detta år om det vill sig.
Citera
2023-03-29, 14:24
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuchMexico
Och en miljon i guld tar inte stor plats, dessutom äger du något, dom där påhittade digitala siffrorna på ditt bankkonto finns faktiskt inte i verkligheten.
Hur som helst så kan jag handla för dem. Det är mer än vad du kan med ditt guld.
Citera
2023-03-29, 14:25
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Det är en del av garantin att tackan är i 100% nytt skick. Det skyddar tackan från repor o slitage.
Om man tar bort plasten säljs guldet får du samma pris som övrigt guld i 24 karat. Vilket är några kr mindre per gram.
Du får alltså mer än guldvärdet om tackan är förpackad? Antar det handlar om att du då säljer den till samma företag.

Betalar de samma pris för guld som andra?
Citera
2023-03-29, 14:32
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan

Jag såg tidigare att många säljer guld på tradera. Då kan du få nästan lika mycket för guldet som dagspriserna är. Lite osäkrare att köpa där kanske.
Citera
2023-03-29, 14:35
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag såg tidigare att många säljer guld på tradera. Då kan du få nästan lika mycket för guldet som dagspriserna är. Lite osäkrare att köpa där kanske.
Hur kan man testa guld om man vill köpa privat?
Citera
2023-03-29, 14:45
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Hur kan man testa guld om man vill köpa privat?
På samma sätt som om man köper av en guldförsäljare. Du kan inte kontrollera guld förrän du har det i handen. På tradera får man väl kontrollera vilka som säljer och vad man säger om dem. Mynt är förstås svårare att förfalska än tackor då det är svårare att kopiera mönstret.
Jag vet inte hur man kontrollerar om de är guldpläterat tungsten i dem heller, utan att skada dem fysiskt, då de väger nästan exakt samma. Ska man väga behöver man veta exakta volymen av det man väger också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in