2023-03-28, 17:40
Medlem
Dr.Judensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Varför gör de det?
Så fort syret från luften kommer i kontakt med guldet börjar det rosta.
Efter en vecka ur plasten är det bara att slänga.

Guldet är billigare i Kina. Här kan du köpa en finfin credit suisse-tacka för 14 kronor plus frakt.

Den här tackan i plastförpackning kostar 280, så plasten är mer värd, därför du inte ska riva av den.

Fast jag gillar mynt, som det här vackra exemplaret från amerikat.
Senast redigerad av Dr.Judenstein 2023-03-28 kl. 17:50.
Citera
2023-03-28, 17:44
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Judenstein
Så fort syret från luften kommer i kontakt med guldet börjar det rosta.
Efter en vecka ur plasten är det bara att slänga.
Visst. Så är det säkert. Guld har ju en tendens att rosta snabbt :-)
Citera
2023-03-28, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Han köper det som smycken och betalar därmed inte ett öre i tull.
Jag har jämfört och på det här sättet sparar jag några kronor.
Inte mer krångligt än att föra över pengar till polarn som sen ringer efter några månader och träffas över några öl och guldleverans,,jättekrångligt…

Så en flygbiljett och du har tur nog att du slipper visa upp kvitton och slipper tulla på sakerna.
Detta hade inte fungerat vid några större köp men är det smycken du är ute efter och lyckas smita förbi i tullen så är det ett fungerande sätt.

En guldtacka blir dock inte billigare där än här så en ren investering går bra vad du än bor.
Citera
2023-03-28, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Så en flygbiljett och du har tur nog att du slipper visa upp kvitton och slipper tulla på sakerna.
Detta hade inte fungerat vid några större köp men är det smycken du är ute efter och lyckas smita förbi i tullen så är det ett fungerande sätt.

En guldtacka blir dock inte billigare där än här så en ren investering går bra vad du än bor.

Ska tilläggas att jag absolut inte köper guld i mängder/tackor.
Pratar om guld för runt 50 tkr per gång,MAX,då är det ett halsband oftast.
Ingen tull någonsin och gör endast detta för att min bekanta ändå åker dit och har en guldsmed inom familjen i Thailand.
Men om man ska sälja guld så är Kaplans ett tips då jag alltid fått bra betalt där
Citera
2023-03-28, 17:59
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Guld har uppenbart en för stor spread för att det ska vara en fiffig investering.
100g tacka hos Tavex har just nu en spread på 7.5%. Skapligt billig försäkring.
Jag köpte guld när priset var $640. Idag nästan $2000, fiffigt!

Citat:
Jo, signatur "bajssprutan" har nog inte så mycket koll.

Han har koll. Definitivt en av de mer intressanta skribenterna här på ekonomidelen av FB. Vad har du själv bidraget med?
Vore toppen om du, Stormpiskare, kunde göra oss alla en tjänst och gå ut och pissa i motvind. Lycka till.
Citera
2023-03-28, 18:02
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Han har koll. Definitivt en av de mer intressanta skribenterna här på ekonomidelen av FB. Vad har du själv bidraget med?
Vore toppen om du Stormpiskare kunde göra oss alla en tjänst och gå ut och pissa i motvind. Lycka till.
Jag har berättat att guld inte är någon hit att investera i med tanke på spreaden. Om du anser att 7.5% är okej så visst, men det tycker inte jag.

Men du vill väl bara diskutera med de som håller med dig och dina taskiga investeringstips, eller?

Jag har det mesta i sparkonton just nu, aktier och/eller fonder innan det.
Citera
2023-03-28, 18:05
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Jag har berättat att guld inte är någon hit att investera i med tanke på spreaden. Om du anser att 7.5% är okej så visst, men det tycker inte jag.

Men du vill väl bara diskutera med de som håller med dig och dina taskiga investeringstips, eller?

Jag har det mesta i sparkonton just nu, aktier och/eller fonder innan det.

Vi kan vara överens om att guld förmodligen inte är en investering som passar dig. Men lycka till med dina sparkonton.
Citera
2023-03-28, 18:06
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Vi kan vara överens om att guld förmodligen inte är en investering som passar dig. Men lycka till med dina sparkonton.
Men du får gärna berätta varför guld skulle vara bra. Det är inte bara jag som läser här.
Citera
2023-03-28, 18:16
Medlem
Christopher.s avatar
Har själv ett par hundra tusen i ädelmetaller, men jag betraktar det inte som investering även fast värdet ökat med åren - det är främst en värdebevarare över tid.
Citera
2023-03-28, 19:28
Finns många sidor att köpa på, guld & silver etc.

Värdeföremål är också bra. Byteshandel (barter system)

Som ni alla vet kommer ”dollarn” att fasas ut snart bland annat. Den är planerad att falla för den som ser och har info utöver MSM.

(Fasas ut av värde utan total kollaps)

Vi har dock några Babyloniska skökor i USA med FED, samt Knights Of Malta vilket är förrädare mot mänskligheten och vill förstöra USA inifrån. Få militären att fullständigt vika sig i total kollaps.

Synd att det inte kommer att lyckas mer än att det blir inbördeskrig i USA, om ens det.
Senast redigerad av DevilsDen 2023-03-28 kl. 19:34.
Citera
2023-03-28, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsFarsta
Ni som investerar/investerat i guld, vilken sida rekommenderar ni en att handla från? Vad bör man satsa på, mynt, eller tackor? Mitt syfte är att köpa flera i beloppen mellan 1000-4000 då det är smidigast att bära med sig osv. Tar tacksamt emot alla tips ni har!

Tavex och libertysilver är de som jag har goda erfarenheter av. Ska du handla för summorna du uppger så hade jag nog rekommenderat mindre mynt.
Spreaden är som den är men guld köper man långsiktigt och för att skydda sig mot inflation och då är spreaden överkomlig.

Såg för övrigt att någon skrev att bajssprutan inte visste vad han pratade om. Där får jag säga emot, har läst många av hans inlägg och får säga att jag tycker att det verkar vara en herre med huvudet på skaft.
Citera
2023-03-28, 20:50
Medlem
Prigogines avatar
“Gold is money everything else is credit”

Hmm...

Vem kan ha sagt detta?

Den gula metallen är en försäkring. Inget mer eller mindre.

Västvärlden et al. verkar ha beslutat sig för att blåsa bort pappersvalutorna så varför inte försäkra sig mot detta genom att konvertera fiat till metall?

Det är helt obegripligt att folk i svedala inte har detta tänk i ryggmärgen.

Ta en titt på asien och inse att lejonparten av världen ser den gula metallen som synonymt med pengar.
Om en kvinna från Vietnam, Indien eller Thailand hamnar på obestånd så vet hon att hennes halsband kan betala för ett års hyra, el och vatten.

Världens mest likvida råvara dessutom. Du kommer aldrig att ha några som helst bekymmer att sälja dina smycken eller tackor/mynt för lokal valuta.

5-10% av din förmögenhet bör, enligt mig, vara i metall som en ren försäkring mot centralbankernas policy. På en 20års horisont så förlorar du kanske lite mot börsen men det blir nog lättare att sova om nätterna.

Att det jag skriver skulle vara kontroversiellt är ganska löjligt om man betänker metallernas monetära historia gentemot pappersintrumentens.

Jag erkänner att 90% av mitt nettovärde ligger på börsen/bostad/bil och den ration är jag tillfreds med. Men snälla läs lite monetär historia innan ni förlöjligar metallerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in