2023-03-29, 15:14
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Hur kan man testa guld om man vill köpa privat?

Klassikern är att bita på guldet
Är det guld blir det ett litet märke, är det t ex brittiska guldsoverign med koppar i så ryker tanden.
Guld är mjukt m a o.

Skämt åsido skulle jag inte se någon större risk att köpa guldmynt på tradera. Guldtackor kan vara förfalskade med volfram inuti.
Citera
2023-03-29, 15:48
Medlem
Såg på tuben idag en video av nån känd klockförsäljare i Miami hade köpt en större tacka där de blivit blåsta ,0.3 cm tjockt va rent guld runt om hela tackan men i mitten va de nåt skit,alla testare visade guld,men när de bröt upp den visade inte guld på ena sidan...
Citera
2023-03-29, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Kolla sista sidan ...

Tack..
Citera
2023-09-08, 12:51
Medlem
Om man vill investera i guld fysiskt men kanske vill sälja dom enkelt samma dag, är det bara att exempelvis bara gå in i en tavexbutik och få aktuell kurs och får man pengar direkt?
Citera
2023-09-10, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Klassikern är att bita på guldet
Är det guld blir det ett litet märke, är det t ex brittiska guldsoverign med koppar i så ryker tanden.
Guld är mjukt m a o.

Skämt åsido skulle jag inte se någon större risk att köpa guldmynt på tradera. Guldtackor kan vara förfalskade med volfram inuti.
Här bör man bära ansvar och endast göra affärer med en auktoriserad guldhandlare för att inte göra sig själv en oförttjänst och utsätta sig för en onödig risk.
Citera
2023-10-01, 16:53
Medlem
Citat:
Det var ganska länge sedan jag hade "skitiga lappar", så det kan du släppa.

I tråden berättar jag att spreaden för guld är väldigt stor. Det är ungefär vad jag vill ha sagt, att det inte är något vidare att investera i. Men absolut om man tror på jordens undergång, då ska man köpa guld.
Menar du när man handlar guld som CFD:er ? Eller tänker man på spread även när man
köper metaller fysiskt i form av mynt eller tackor ?
Spread vid handel med finansiella instrument är mest ett hinder om du gör snabba affärer med några minuters mellanrum, scalping och liknande. Har du gått in i en order, köp eller sälj och vinsten ökar till långt över skillnaden i köp/sälj-pris så spelar det inte mkt roll vilken spread du hade när ordern lades.
Men försöker du dig på korta affärer på minuter betyder det mkt.
Citera
2023-10-26, 09:43
Medlem
Citat:
Nu lever vi i ett betydligt modernare samhälle än vad man gör i exempelvis Thailand.

Men visst är det fiifigt att ha ett sparkapital. Något många i Sverige totalt har missat.

Att ha kapitalet i en halskedja är dock ingen hit när det finns banker med sparkonton.

Modernare på vilket vis? Att mäta hur ett modernt samhälle är, är enligt mig omöjligt, hur mäter man det? Genom att jämföra välstånd? Genom att jämföra byggnader? Mäta sjukvård?
Om vi mäter byggnader så ligger Bangkok långt före Stockholm vad gäller moderna byggnader. Thailand är i tillägg grymt mycket bättre inom sjukvården än vad Sverige är. Så hur mäter du att ett samhälle är modernt?
Att man tycker att Sverige är modernt för att allt sker elektroniskt, det är enbart för att staten ska ha in sin skatt och hålla koll på vad enskilde person gör. Inget under bordet för då får inte staten sin skatt.
Det är inget som har med att vara modern att göra.
Citera
2023-10-26, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thesupreme
Modernare på vilket vis? Att mäta hur ett modernt samhälle är, är enligt mig omöjligt, hur mäter man det? Genom att jämföra välstånd? Genom att jämföra byggnader? Mäta sjukvård?
Om vi mäter byggnader så ligger Bangkok långt före Stockholm vad gäller moderna byggnader. Thailand är i tillägg grymt mycket bättre inom sjukvården än vad Sverige är. Så hur mäter du att ett samhälle är modernt?
Att man tycker att Sverige är modernt för att allt sker elektroniskt, det är enbart för att staten ska ha in sin skatt och hålla koll på vad enskilde person gör. Inget under bordet för då får inte staten sin skatt.
Det är inget som har med att vara modern att göra.

Åk utanför Bangkok då och du kan hitta byar helt tömda på folk i arbetsför ålder, en enorm fattigdom, barnprostituerade(tonåringar mellan 14-17 från fattigare grannländer)på karaokebarer helt öppet, en enorm fattigdom bland vissa äldre, genomkorrupt poliskår, militärjuntan, inbördeskrig i södra delarna av landet(muslimer som bråkar, precis som här) etc etc.

Tror väldigt många har en olik bild på det landet än vad du har. Finns mycket som är modernt, men även hutlöst med elände. Inget jämfört med grannländerna dock, där ser det förjävligt ut överallt enligt det jag såg.

Gillar dock att de uppskattar guld i Thailand, men med tanke på de kriser de upplevt i Thailand så är man ju en idiot om man inte uppskattar guld som en värdebevarare och en statussymbol.

Har mycket hellre ett snyggt thailändsk guldhalsband än pengar på banken, synd bara att rånrisken i Sverige ökat markant.
Citera
2023-10-26, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Åk utanför Bangkok då och du kan hitta byar helt tömda på folk i arbetsför ålder, en enorm fattigdom, barnprostituerade(tonåringar mellan 14-17 från fattigare grannländer)på karaokebarer helt öppet, en enorm fattigdom bland vissa äldre, genomkorrupt poliskår, militärjuntan, inbördeskrig i södra delarna av landet(muslimer som bråkar, precis som här) etc etc.

Tror väldigt många har en olik bild på det landet än vad du har. Finns mycket som är modernt, men även hutlöst med elände. Inget jämfört med grannländerna dock, där ser det förjävligt ut överallt enligt det jag såg.

Gillar dock att de uppskattar guld i Thailand, men med tanke på de kriser de upplevt i Thailand så är man ju en idiot om man inte uppskattar guld som en värdebevarare och en statussymbol.

Har mycket hellre ett snyggt thailändsk guldhalsband än pengar på banken, synd bara att rånrisken i Sverige ökat markant.

Jag har aldrig sagt att Thailand är ett optimalt land, men det är heller inte Sverige, och förövrigt har jag varit utanför bangkok, även i norra thailand och sett bla gubbar som badar i lokal damm för att de inte har dusch, det är fattigdom ja, men det detinerar inte huruvida landet är modernt eller ej.

Jag vill veta hur du definerar ett land som modernt, eftersom sverige även har fattigdom, även om det inte är lika mycket folk som lider utav den jämfört med thailand.

Korruption förekommer även i Sverige, men inte lika öppet som i Thailand, det förekommer mer bland de som sitter högre upp och inte på lika lokal nivå som i thailand.

Sverige som förövrigt nekar nyetablering av industrier och utbyggnationer av industrier för att man hänvisar till elbrist, hur kan det vara modernt?
I Thailand tvivlar jag starkt på att man skulle neka en miljardsatsning pga strömbrist, om strömbrist råder så är jag säker på att man löser problemet och inte nekar investeringen till bolaget som ansöker om etablering.

Oavsett vilket så är guld en bra backup om hyperinflation, världskrig och andra typer av kollapser inträffar oavsett vilket land man bor i.
Citera
2023-10-26, 21:05
Medlem
Tavex kanske. Guldmynt philharmoniker 1 oz för 23 000 kr.
Citera
2024-08-20, 22:55
Medlem
Lånar tråden lite.

Har en del pengar i fonder och sparkonto (ca 10:1 fördelning) och börjar ha tankarna lite på guld.

Frågan är då; Hur mycket (procentuellt) på ett ungefär är bra att lägga på guld och vilken storlek på guldet ska man snegla åt för långtidsinvestering/"säkerhet"?
Citera
2024-08-22, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kockumskranen
Lånar tråden lite.

Har en del pengar i fonder och sparkonto (ca 10:1 fördelning) och börjar ha tankarna lite på guld.

Frågan är då; Hur mycket (procentuellt) på ett ungefär är bra att lägga på guld och vilken storlek på guldet ska man snegla åt för långtidsinvestering/"säkerhet"?
De flesta som ens rekommenderar privatpersoner att äga guld som jag hört säger mellan 5-10%. Annars 2% en ganska vanlig summa jag vanligtvis läst och hörts säga att rika personer har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in