Citat:
Ursprungligen postat av
marcandrew
Åk utanför Bangkok då och du kan hitta byar helt tömda på folk i arbetsför ålder, en enorm fattigdom, barnprostituerade(tonåringar mellan 14-17 från fattigare grannländer)på karaokebarer helt öppet, en enorm fattigdom bland vissa äldre, genomkorrupt poliskår, militärjuntan, inbördeskrig i södra delarna av landet(muslimer som bråkar, precis som här) etc etc.
Tror väldigt många har en olik bild på det landet än vad du har. Finns mycket som är modernt, men även hutlöst med elände. Inget jämfört med grannländerna dock, där ser det förjävligt ut överallt enligt det jag såg.
Gillar dock att de uppskattar guld i Thailand, men med tanke på de kriser de upplevt i Thailand så är man ju en idiot om man inte uppskattar guld som en värdebevarare och en statussymbol.
Har mycket hellre ett snyggt thailändsk guldhalsband än pengar på banken, synd bara att rånrisken i Sverige ökat markant.
Jag har aldrig sagt att Thailand är ett optimalt land, men det är heller inte Sverige, och förövrigt har jag varit utanför bangkok, även i norra thailand och sett bla gubbar som badar i lokal damm för att de inte har dusch, det är fattigdom ja, men det detinerar inte huruvida landet är modernt eller ej.
Jag vill veta hur du definerar ett land som modernt, eftersom sverige även har fattigdom, även om det inte är lika mycket folk som lider utav den jämfört med thailand.
Korruption förekommer även i Sverige, men inte lika öppet som i Thailand, det förekommer mer bland de som sitter högre upp och inte på lika lokal nivå som i thailand.
Sverige som förövrigt nekar nyetablering av industrier och utbyggnationer av industrier för att man hänvisar till elbrist, hur kan det vara modernt?
I Thailand tvivlar jag starkt på att man skulle neka en miljardsatsning pga strömbrist, om strömbrist råder så är jag säker på att man löser problemet och inte nekar investeringen till bolaget som ansöker om etablering.
Oavsett vilket så är guld en bra backup om hyperinflation, världskrig och andra typer av kollapser inträffar oavsett vilket land man bor i.