2023-03-26, 14:35
Medlem
Hej Flashback,

Jag har kommit till insikten att dessa tre bilarna är likvärdiga i priset, kvalitén och prestanda.

Av dessa tre är volvon den "billigaste" bilen men efter ha läst testerna så håller Volvon, trots sitt pris, hög kvalité. Audin upplevs mer som en teknikbil med mycket tekniska prylar och displayer. BMW har skönast säten för längre färder men jag ogillar mittdisplayen eftersom den är alldeles för liten och avlång. Efter ha pratat med olika bilförsäljare så ansåg dom att BMW är den bil som håller högst kvalité men även dyrast för att man betalar för märket.

Det jag är ute efter är en pålitlig bil, mycket plats (hund + katt + sambo + barn + packning) och bekväm bil för att både pendla och ha som långfärdsbil.
Citera
2023-03-26, 15:38
Medlem
53....so whats avatar
Är du ingen tekniknörd och vill betala tusentals kronor för nåt du inte kommer att fundera på framöver finns ingen anledning att ha detta. Bilen skall fungera och vara ett redskap för dina behov.
Men vill du ha en statuspryl och pilla på menyerna under körning, titta på alla utanför bilen om dom ser dina nya fälgar o.s.v. får du tänka annorlunda.

Valde själv V90 T4.
Citera
2023-03-26, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Är du ingen tekniknörd och vill betala tusentals kronor för nåt du inte kommer att fundera på framöver finns ingen anledning att ha detta. Bilen skall fungera och vara ett redskap för dina behov.
Men vill du ha en statuspryl och pilla på menyerna under körning, titta på alla utanför bilen om dom ser dina nya fälgar o.s.v. får du tänka annorlunda.

Valde själv V90 T4.
Bror min köpte en sådan ny....två år sedan....men vete fan om inte A6an går goare...
Citera
2023-03-26, 17:14
Medlem
IceEyess avatar
Mercedes E-klass.
Citera
2023-03-27, 23:28
Medlem
Bluebeast72s avatar
Valde själv en nyare , 520d xdrive med business samt sport paket till familjen. Vilken bil, allt är premium, aldrig ägt ngt bättre. Visst mkt pengar men valde egen stor insats samt Bmw finans, då blev det inte så svettigt.

Bättre säten än de båda andra, snabbare respons, bättre kvalite o sportigare..vad finns o välja egentligen?

Så genomtänkt, billigt ägande om man följer Bmws serviceprogram, o värdet har faktiskt ökat enligt vår Bmw handlare. Valde givetvis disel o kommer nog aldrig byta bort denna...10/10
Citera
2023-03-28, 14:21
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Hej Flashback,

Jag har kommit till insikten att dessa tre bilarna är likvärdiga i priset, kvalitén och prestanda.

Av dessa tre är volvon den "billigaste" bilen men efter ha läst testerna så håller Volvon, trots sitt pris, hög kvalité. Audin upplevs mer som en teknikbil med mycket tekniska prylar och displayer. BMW har skönast säten för längre färder men jag ogillar mittdisplayen eftersom den är alldeles för liten och avlång. Efter ha pratat med olika bilförsäljare så ansåg dom att BMW är den bil som håller högst kvalité men även dyrast för att man betalar för märket.

Det jag är ute efter är en pålitlig bil, mycket plats (hund + katt + sambo + barn + packning) och bekväm bil för att både pendla och ha som långfärdsbil.

Svårt att säga. Finns många plus och minus med de olika bilarna som alla är riktigt bra i grunden.

Själv så kommer vi från en bakgrund med många år av Volvo kombi (från 850 till senaste V70), men de senaste 10 åren har vi skippat Volvo till förmån för tre stycken Mercedes E-klass på raken.

Varit väldigt nöjda med alla våra Mercedes E-klassare genom åren, men när vi skulle gå från rena diesel till hybrid så föll E-klass bort pga. att vi hade tappat så mycket bagageutrymme pga. av lite dum placering av batterierna som Mercedes gjort.

Valde nu därför att istället att köpa en BMW (530E Xdrive), som vi är hyfsat nöjda med så här långt och som passar oss bra (barn + hund + katt). Har bara haft bilen i två månader, så den är fortfarande väldigt fariksny och har inte så mycket erfarenhet med den än att komma med. Men för oss så föll både Volvo (inte samma kvalitet som tyskarna, och har tyvärr gått bakåt till det sämre sedan kineserna köpte bolaget) och även Audi föll bort till fördel för BMW och Mercedes, och sedan avgjorde som sagt det verkliga lastutrymmet i hybridmodellen till BMWs fördel.
Senast redigerad av peterpanp 2023-03-28 kl. 14:33.
Citera
2023-04-01, 15:45
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Hej Flashback,

Allting beror på vilken version/nivå du väljer

Audi A6 - De flesta som ligger ute till försäljning är det som jag kallar "Leasing-versioner", alltså Proline. Du får standard LED-strålkastare(ej Matrix) och standard LED bak, två pekskärmar - en för klimatanläggning och en för infotainmentsystemet. Du får inga digitala mätare som standard.
Vill du ha Matrix-strålkastare, uppgraderade ljus bak med dynamiska blinkers så får du steppa upp till S-Line.

Det största problemet med A6 C8 är designen, speciellt bakdelen som liknar Skoda Superb. Audi har inte heller gjort bra jobb att gömma sensorer, utan allt syns.
Fördelen med Audi är att ganska många har Quattro på sig. 40 TDI är den vanligaste motorn.

BMW 5-Serie - Mest sportig av alla tre, speciellt med M-paketet. Mest användarvänliga interiören av alla tre med en kanon iDrive som du kan styra på många sätt. LED-strålkastare ingår i alla modeller. LuxuryLine har läder och belysta instegslister. M-paketet ger dig mer aggressiva stötfångare, avgasrör och M-ratt som är enligt mig fantastisk att ha i händer. ZF-lådan slår alla tre med hästlängder - mjuk, inga ryckningar eller tvek.
Många exemplar med xDrive. 520d och 530e dominerar marknaden.

Volvo V90 - Allt beror på vilken nivå du väljer. Business och Business Advanced ser ganska tråkiga ut. Momentum är bättre men V90 är snyggast endast i Inscription eller R-Design. R-Design är mer sportig medans Inscription handlar om lyx.
Interiören känns mest unik. Bilen har flest säkerhetsassistenter av alla tre.
Rekommenderar ingen nivå under Momentum och helst inte D3 motorer som är för svaga. Sikta på en D4 AWD eller en T5:a. Bowers&Wilkins högtalare är magiska.

Största minuset är att allting styrs via skärmen och ikoner kan ibland vara för små. Klimatanläggning styrs via skärmen. Dieselmotorer kan upplevas lite "Traktoraktiga"
Citera
2023-04-01, 20:50
Medlem
Bmw 530d tillsammans med zf-lådan går som en dröm. Dessutom otrolig komfort i "nya" G31 serien.
Citera
2023-04-01, 21:11
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Hej Flashback,

V90 går bort helt, välj V60 om du ens funderar på en Volvo. Innerutrymmet är samma, du tappar några liter i bagage om du väljer V60 men V90 har en sluttande baklucka som gör att den blir mer svårlastad. Volvo imponerar inte direkt i kvalitet om man läser på tex https://www.jagrullar.se/forum/viewf...6d97a62f0b1e53

Har en V60 2020 årsmodell och den är helt ok, stor och bekväm men har varit på verkstad ett par gånger för justering av växellådan.
Citera
2023-04-03, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
V90 går bort helt, välj V60 om du ens funderar på en Volvo. Innerutrymmet är samma, du tappar några liter i bagage om du väljer V60 men V90 har en sluttande baklucka som gör att den blir mer svårlastad. Volvo imponerar inte direkt i kvalitet om man läser på tex https://www.jagrullar.se/forum/viewf...6d97a62f0b1e53

Har en V60 2020 årsmodell och den är helt ok, stor och bekväm men har varit på verkstad ett par gånger för justering av växellådan.
Intressant observeration! Jag har suttit i båda bilarna (hade uppkörningen i en v60) men tyckte ändå att v90 känns betydligt större.

Är växellådan något vanligt fel på volvo?
Citera
2023-07-07, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Valde själv en nyare , 520d xdrive med business samt sport paket till familjen. Vilken bil, allt är premium, aldrig ägt ngt bättre. Visst mkt pengar men valde egen stor insats samt Bmw finans, då blev det inte så svettigt.

Bättre säten än de båda andra, snabbare respons, bättre kvalite o sportigare..vad finns o välja egentligen?

Så genomtänkt, billigt ägande om man följer Bmws serviceprogram, o värdet har faktiskt ökat enligt vår Bmw handlare. Valde givetvis disel o kommer nog aldrig byta bort denna...10/10
får man fråga vad du betalar i månaden, grattis till fin bil
Citera
2023-07-07, 09:48
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valle75
får man fråga vad du betalar i månaden, grattis till fin bil
1900kr via bmw Finans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera