Citat:
Ursprungligen postat av
ReAnimater
Hej Flashback,
Jag har kommit till insikten att dessa tre bilarna är likvärdiga i priset, kvalitén och prestanda.
Av dessa tre är volvon den "billigaste" bilen men efter ha läst testerna så håller Volvon, trots sitt pris, hög kvalité. Audin upplevs mer som en teknikbil med mycket tekniska prylar och displayer. BMW har skönast säten för längre färder men jag ogillar mittdisplayen eftersom den är alldeles för liten och avlång. Efter ha pratat med olika bilförsäljare så ansåg dom att BMW är den bil som håller högst kvalité men även dyrast för att man betalar för märket.
Det jag är ute efter är en pålitlig bil, mycket plats (hund + katt + sambo + barn + packning) och bekväm bil för att både pendla och ha som långfärdsbil.
Allting beror på vilken version/nivå du väljer
Audi A6 - De flesta som ligger ute till försäljning är det som jag kallar "Leasing-versioner", alltså Proline. Du får standard LED-strålkastare(ej Matrix) och standard LED bak, två pekskärmar - en för klimatanläggning och en för infotainmentsystemet. Du får inga digitala mätare som standard.
Vill du ha Matrix-strålkastare, uppgraderade ljus bak med dynamiska blinkers så får du steppa upp till S-Line.
Det största problemet med A6 C8 är designen, speciellt bakdelen som liknar Skoda Superb. Audi har inte heller gjort bra jobb att gömma sensorer, utan allt syns.
Fördelen med Audi är att ganska många har Quattro på sig. 40 TDI är den vanligaste motorn.
BMW 5-Serie - Mest sportig av alla tre, speciellt med M-paketet. Mest användarvänliga interiören av alla tre med en kanon iDrive som du kan styra på många sätt. LED-strålkastare ingår i alla modeller. LuxuryLine har läder och belysta instegslister. M-paketet ger dig mer aggressiva stötfångare, avgasrör och M-ratt som är enligt mig fantastisk att ha i händer. ZF-lådan slår alla tre med hästlängder - mjuk, inga ryckningar eller tvek.
Många exemplar med xDrive. 520d och 530e dominerar marknaden.
Volvo V90 - Allt beror på vilken nivå du väljer. Business och Business Advanced ser ganska tråkiga ut. Momentum är bättre men V90 är snyggast endast i Inscription eller R-Design. R-Design är mer sportig medans Inscription handlar om lyx.
Interiören känns mest unik. Bilen har flest säkerhetsassistenter av alla tre.
Rekommenderar ingen nivå under Momentum och helst inte D3 motorer som är för svaga. Sikta på en D4 AWD eller en T5:a. Bowers&Wilkins högtalare är magiska.
Största minuset är att allting styrs via skärmen och ikoner kan ibland vara för små. Klimatanläggning styrs via skärmen. Dieselmotorer kan upplevas lite "Traktoraktiga"