• 1
  • 2
2006-07-23, 22:42
Medlem
Realizts avatar
Ja, vilken är Sveriges bästa högskola för ingenjörer? Vilken har bäst internationella anseende? (Inte kommer väl Linköping in i leken...)
Citera
2006-07-23, 23:17
Medlem
evolutes avatar
Oroa dig inte. Båda är skitskolor som ingen bryr sig om. Det är som att fråga vem som är snyggast, Laila Freivalds eller Babben Larsson.

Med det sagt, KTH är givetvis bäst.
Citera
2006-07-23, 23:20
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Ja, vilken är Sveriges bästa högskola för ingenjörer? Vilken har bäst internationella anseende? (Inte kommer väl Linköping in i leken...)
Bland de 'riktiga' tekniska högskolorna så är det nog svårt att rakt av säga att en alltid är bättre än en annan. Chalmers är t ex högt ansedd, men saknar 'System on Chip', vilket LTH, KTH och LiTH har. Många anser att LTH kommer på tredje plats, men institutionen för reglerteknik är världskänd. Likaså kryptofolket. Och om det råder någon tveksamhet så är det ingen riktig teknisk högskola om den startades kring slutet av 90-talet som en arbetsmarknadspolitisk åtgärd i någon glesbygd.
Citera
2006-07-24, 06:42
Medlem
TrialByErrors avatar
Självklart är mitt gamla Alma Mater KTH den bästa tekniska högskolan men som Evolute säger är varken Chalmers eller KTH särskilt högt rankade internationellt.

Karolinska däremot har hyggligt anseende.
Citera
2006-07-24, 09:43
Medlem
miklons avatar
Jag vill inte se något pajkastande här, så om den här tråden ska få fortleva vill jag se seriösa argument för att det ena eller andra lärosätet skulle vara bättre eller sämre på något sätt.

Om det bara blir en radda med "XYZ är bäst, för där har jag gått" så blir det Papperskorgen direkt. Det här är ett diskussionsforum.

//Moderator

Edit: Det här behöver inte nödvändigtvis ses som någon kritik, snarare som en förebyggande åtgärd.
Citera
2006-07-24, 11:06
Medlem
Martinsons avatar
Är det inte bättre att plugga utomlands om man vill satsa på en Internationell karriär?
Citera
2006-07-24, 13:19
Medlem
datorhells avatar
man kan ju läsa fjärde året utomlands och göra examensarbetet utomlands, som en start på den internationella karriären. Chalmers är ju högst rankat av sveriges universitet också.
Citera
2006-07-24, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datorhell
Chalmers är ju högst rankat av sveriges universitet också.
Det vore ju intressant att höra vem som sammanställt den rankingen också, då det iaf. enligt ARWU inte är så.
Citera
2006-07-24, 14:16
Medlem
datorhells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teron
Det vore ju intressant att höra vem som sammanställt den rankingen också, då det iaf. enligt ARWU inte är så.

om du kollar arwus metod för statistiken så utgör utbildningskvalitén bara 10% av underlaget. För mig som studerande är då utbildningskvalitén viktigare än så.

Finns många länkar som visar chalmers i topp av sveriges universitet. Här är en (dock inte den jag hade i åtanke när jag skrev tidigare inlägg):
http://www.physics.com.sg/uniranking.htm (är ingenjörs ranking bara).

ska leta upp de andra listorna.

här är den jag syftade på:

http://ri.epfl.ch/webdav/site/ri/shared/Rankings.pdf

Chalmers ligger på 110:e plats i världen, och högst upp av de svenska. Den är från 2004 men om du kollar den från 2005 så är chalmers högst där med.

Finns många olika så man får ju kolla vad de baserat statistiken på och gallra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chalmer..._of_Technology
Citera
2006-07-24, 14:21
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
Hur står sig LTU i klass?
Hör dom hemma i skamvrån som påhittad "Teknisk Universitet " ?
De kan ju såklart inte mäta sig med KTH eller Chalmers, men med campus på Esrange så borde de väl åtminstånde vara ledande vad gäller rymd-utbildningar i Sverige. Kanske finns fler inriktningar som de håller bra klass på? LTU blev universitet i mitten/slutet på 90-talet men grundades på 70-talet, så lite bättre anor än de allra nyaste högskolorna har det väl.
Citera
2006-07-24, 14:25
Medlem
a4swes avatar
Har ingen erfarenhet av KTH ännu.
Men jag skall ner dit på ett studiebesök under nollningsperioden och då kan jag iaf komma med ett utlåtande om vem som har trevligast fester.
En liten OT-fråga, vilka är de stora tillställningarna på KTH:s nollning, på Chalmers har vi nollfinal och nollkalas, vilka är ekvivalenterna på KTH?
Citera
2006-07-24, 17:47
Medlem
Kapten Klännings avatar
Att dömma av antalet börsvdar är Chalmers mil efter, fast man kanske inte kan mäta en skolas framgång på det sättet, men det säger i alla fall något.

Handelshögskolan Stockholm 36 st
KTH 36st
Linköpings Tekniksa Högskola 17st
Stockholms Universietet 17st
Handelshögskolan Göteborg 12st

källa: Stock Magazine
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto