Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Har ingen erfarenhet av KTH ännu.
Men jag skall ner dit på ett studiebesök under nollningsperioden och då kan jag iaf komma med ett utlåtande om vem som har trevligast fester.
En liten OT-fråga, vilka är de stora tillställningarna på KTH:s nollning, på Chalmers har vi nollfinal och nollkalas, vilka är ekvivalenterna på KTH?
Jag skulle säga att Nollepubrundan och Kårens dag är de största evenemangen. De brukar ligga så att det är en vecka mellan dem och kårens dag brukar KTH centralt ha för avsikt att sabba genom att lägga intromattetentan typ dagen efter. KTH har tagit en del konstiga beslut de senaste åren som jag anser vara rent åt helvete. Att vi har strikta pub-regler med så gott som noll svartklubbar gör att det kanske blir lite mera styrt än i Gbg men det går absolut att ha skitkul. Tipset är att pröva på Flygsektionens bar om du kommer på nollepubrundan. De brukar ha riktigt nice belgisk öl till riktigt nice priser.
Nu såg jag inte varifrån du är men jag vill ändå poängtera att KTH ligger norr om Chalmers... *host* *host*
I övrigt vad det gäller vilken skola som är bäst. Jag tror det är väldigt individuellt eftersom det handlar lika mycket om hur professorerna kan inspirera som hur skolans rykte ser ut. För mig är och har KTH varit det bästa tänkbara valet. Jag trivs med kompisarna, staden och den utbildning jag fått.
Vad det gäller rykte tror jag att KTH har i Sverige ett litet övertag gentemot Chalmers och Linköping men jag tror inte det är speciellt stort. Internationellt är det nog dött lopp egentligen. Ena året är Chalmers bättre och andra KTH. Det som betyder något här är egentligen den inriktning man valt. Hur kända dess professorer, vilket kontaktnät osv. de har. När man söker jobb utomlands får man nog hoppas på att de hört talas om den ena eller andra skolan för att inte bortsållas för en inhemsk ingenjör.
För övrigt vill jag också påstå att de som bryr sig mest om vilken skola som är bäst är Chalmeristerna, utan tvekan. De gånger jag varit där nere har det haglat om KTH-frågor och om vad jag anser vara bästa skolan etc. medans mina kompisar från chalmers alla undrat varför vi inte tjatar hål i huvudet på dem när de är här.
Det blir nog bra i slutändan tror jag. Tjipp!