2006-07-24, 19:56
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Klänning
Att dömma av antalet börsvdar är Chalmers mil efter, fast man kanske inte kan mäta en skolas framgång på det sättet, men det säger i alla fall något.

Handelshögskolan Stockholm 36 st
KTH 36st
Linköpings Tekniksa Högskola 17st
Stockholms Universietet 17st
Handelshögskolan Göteborg 12st

källa: Stock Magazine
Hoppas du och alla som läser det där inser problematiken med att jämföra universitet utan att ta hänsyn till inriktning och storlek. När KTH ser ut att vara lika bra på att producera företagsledare som Handels vet man att något är galet. Orkar inte leta siffror men gisssar på att antalet studenter på KTH är typ 10ggr antalet på Handels. SU är samtidigt bra mkt större än KTH, men där pluggar man också genusvetenskap och sociologi. Knasig statistik.
Citera
2006-07-24, 21:17
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
Hoppas du och alla som läser det där inser problematiken med att jämföra universitet utan att ta hänsyn till inriktning och storlek. När KTH ser ut att vara lika bra på att producera företagsledare som Handels vet man att något är galet. Orkar inte leta siffror men gisssar på att antalet studenter på KTH är typ 10ggr antalet på Handels. SU är samtidigt bra mkt större än KTH, men där pluggar man också genusvetenskap och sociologi. Knasig statistik.

Den visar hur ju i alla fall att Chamlers inte lyckas producera börsvdar i någon större utsträckning trotts att skolan är minst lika stor som KTH och mycket större än LTH eller de båda handelshögskolorna.

Man kan ju fråga sig varför?
Citera
2006-07-24, 21:19
Medlem
phooooos avatar
Det som räknas är ju NOBELPRIS!
KHT: har ju till och med döpt sin datasektion efter antalet nobelpristagare:
Nada

Chalmers:
Gustaf Dalén

P.s. bitter avhoppad kth:are d.s.
Citera
2006-07-24, 21:51
Medlem
.

Nu finns inte nada vid KTH längre, namnet är tyvärr bytt till Skolan för datavetenskap och kommunikation..
Citera
2006-07-24, 22:12
Medlem
Yellowknifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Har ingen erfarenhet av KTH ännu.
Men jag skall ner dit på ett studiebesök under nollningsperioden och då kan jag iaf komma med ett utlåtande om vem som har trevligast fester.
En liten OT-fråga, vilka är de stora tillställningarna på KTH:s nollning, på Chalmers har vi nollfinal och nollkalas, vilka är ekvivalenterna på KTH?

Jag skulle säga att Nollepubrundan och Kårens dag är de största evenemangen. De brukar ligga så att det är en vecka mellan dem och kårens dag brukar KTH centralt ha för avsikt att sabba genom att lägga intromattetentan typ dagen efter. KTH har tagit en del konstiga beslut de senaste åren som jag anser vara rent åt helvete. Att vi har strikta pub-regler med så gott som noll svartklubbar gör att det kanske blir lite mera styrt än i Gbg men det går absolut att ha skitkul. Tipset är att pröva på Flygsektionens bar om du kommer på nollepubrundan. De brukar ha riktigt nice belgisk öl till riktigt nice priser.

Nu såg jag inte varifrån du är men jag vill ändå poängtera att KTH ligger norr om Chalmers... *host* *host*

I övrigt vad det gäller vilken skola som är bäst. Jag tror det är väldigt individuellt eftersom det handlar lika mycket om hur professorerna kan inspirera som hur skolans rykte ser ut. För mig är och har KTH varit det bästa tänkbara valet. Jag trivs med kompisarna, staden och den utbildning jag fått.

Vad det gäller rykte tror jag att KTH har i Sverige ett litet övertag gentemot Chalmers och Linköping men jag tror inte det är speciellt stort. Internationellt är det nog dött lopp egentligen. Ena året är Chalmers bättre och andra KTH. Det som betyder något här är egentligen den inriktning man valt. Hur kända dess professorer, vilket kontaktnät osv. de har. När man söker jobb utomlands får man nog hoppas på att de hört talas om den ena eller andra skolan för att inte bortsållas för en inhemsk ingenjör.

För övrigt vill jag också påstå att de som bryr sig mest om vilken skola som är bäst är Chalmeristerna, utan tvekan. De gånger jag varit där nere har det haglat om KTH-frågor och om vad jag anser vara bästa skolan etc. medans mina kompisar från chalmers alla undrat varför vi inte tjatar hål i huvudet på dem när de är här.

Det blir nog bra i slutändan tror jag. Tjipp!
Citera
2006-07-24, 22:17
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phooooo
Det som räknas är ju NOBELPRIS!
KHT: har ju till och med döpt sin datasektion efter antalet nobelpristagare:
Nada

Chalmers:
Gustaf Dalén

P.s. bitter avhoppad kth:are d.s.

Har du hört talas om Alfvénlaboratoriet? Döpt efter Hannes Alfvén, nobelpristagare i fysik (1970) och professor på KTH. Han tilldelades priset för forskning som genomfördes (i huvudsak) på KTH.

Kai M. Siegbahn fick nobelpriset i fysik 1981. Han var professor på KTH 1951-54, och sedan vid Uppsala.

Priset till Dalén är den värsta skamfläcken i Nobels historia (värre än Moder Teresa, Yasser Arafat och Henry Kissinger) så den bör vi tala tyst om... Hans forskning genomfördes inte på Chalmers (däremot grundutbildningen).

Är det någon skola som ska mopsa upp sig vad gäller nobelpris är det Uppsala. Jag orkar inte kolla upp det men majoriteten av de svenska naturvetarna som vunnit har någon koppling dit.
Citera
2006-07-24, 22:26
Medlem
Marulks avatar
Kan inte uttala mig om Chalmers eftersom jag inte pluggat där, men jag gick på KTH och arbetsförmedlingen gav mig mig ett börsvd-jobb med detsamma.

Röstar på KTH eftersom jag är färgad av utbildningen och Chalmers ligger i fel landsända.
Citera
2006-07-24, 22:56
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Klänning
Den visar hur ju i alla fall att Chamlers inte lyckas producera börsvdar i någon större utsträckning trotts att skolan är minst lika stor som KTH och mycket större än LTH eller de båda handelshögskolorna.

Man kan ju fråga sig varför?
Det kan jag hålla med om. Min lekmannagissning är en kombination av renomé, inriktning på utbildningarna (mer än namn på kurser) och tillfälligheter. Jag tror inte att det har så mkt med kvaliteten på utbildningen att göra. På VD-nivå är det annat som avgör. T ex vad skolan ger eleverna för inställning/förväntningar osv. Jag vet väldigt lite om Chalmers, men KTH har ju börjat skicka studenter till alla möjliga branscher där cvilingenjörer egentligen inte hör hemma (behöver inte gå in på varför) och vi som går där får ofta höra snack om ledande positioner i företag osv. Rätt stört att civilingenjörer får höra det, men det ligger faktiskt en del sanning i det. Examen från KTH ser bra ut (mer eller mindre oavsett bransch) och jag har hellre en examen därifrån än från Chalmers. Vilka som lär ut bäst/mest bryr jag mig faktiskt inte så mkt om. Sorgligt men sant, jag vill ha ett bra jobb.
Citera
2006-07-24, 23:08
Medlem
phooooos avatar
evolute: Ingen av de du nämner skaffade sin grundutbildning på KTH och det var andemeningen i mitt inlägg, fick intrycket av att även KTH själva tyckte var lite förargligt.
Chalmers har garanterat också rekryterat forskare som fått nobelpris. Du får gärna leta och lista de här.

P.s. NADA finns kvar men det är SU:s halva då de delar lite med KTH, de blev lite griniga på KHT och vägrade döpa om. Detta gör dock skämtet tråkigare då de har 5 st nobelare. d.s.
Citera
2006-07-24, 23:27
Medlem
evolutes avatar
Citat:
evolute: Ingen av de du nämner skaffade sin grundutbildning på KTH och det var andemeningen i mitt inlägg, fick intrycket av att även KTH själva tyckte var lite förargligt.
Chalmers har garanterat också rekryterat forskare som fått nobelpris. Du får gärna leta och lista de här.

Inte vad jag vet.

För övrigt handlar det inte om att rekrytera forskare som fått Nobelpris. Det handlar om att skapa forskningsmiljöer som producerar nobelpristagare. Stor skillnad.

[Jag ändrar mig angående von Euler-Chelpin då hans professur antagligen var formellt vid Stockholms universitet som knappt existerade då. Vet faktiskt inte exakt hur det ligger till.]
Citera
2006-07-24, 23:30
Medlem
evolutes avatar
Jag kom på varför KTH är bäst - de har fostrat två av mina favoritmänniskor.

Max Tegmark - kosmolog på MIT

Dolph Lundgren - Bad Ass
Citera
2006-07-24, 23:50
Medlem
evolutes avatar
Citat:
NADA finns kvar men det är SU:s halva då de delar lite med KTH, de blev lite griniga på KHT och vägrade döpa om. Detta gör dock skämtet tråkigare då de har 5 st nobelare. d.s.

Jag hittar bara 1 person med grundexamen från Stockholms Universitet: Gunnar Myrdal

och 2 som disputerat i Stockholm: Bertil Ohlin, Kai Siegbahn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in