2023-03-25, 15:13
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Är det nån som vet varför Fotboll är nationalsporten i Sverige, istället för Ishockey eller något annat som vi faktiskt är bra och framgångsrika i?

Bara för att det finns flest utövare eller mest publik samt för att sporten är störst internationellt så kan man inte ha det som argument för att det skall vara nationalsport, om man vare sig är bra i den eller har några vettiga ligor att ens tala om.

För att hockey är en sport för bögar som gillar att trycka upp andra killar mot sargen.
2023-03-25, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
För att hockey är en sport för bögar som gillar att trycka upp andra killar mot sargen.

Ah men det är faktiskt ett rimligt argument. Män med viss högre aggression som vill dominera och trycka till andra män, du har en poäng faktiskt.
2023-03-25, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Du har förstås inte spelat hockey. Det är en betydligt tuffare sport än Fotboll, och speciellt nu när fjollandersson klemar bort divorna i vårt lag.
I hockey är varje match ett krig, precis vad divorna borde lära sig. Andersson är nöjd med matchen. Gräset var dåligt. Skorna var dåliga.
Han ska fan vara missnöjd och skälla ut spelarna som sprang runt som vilsna småhundar på plan.

Men som någon sa här i tråden, han säkrar sin pension och sänker landslaget för att kunna vissa på ett "tryggt ledarskap". Andersson borde avgå NU.
2023-03-25, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Nää, Augustinsson och framför allt Olsson har gjort sitt i landslaget nu. Här är drömelvan:

Isak

Kulusevski
Foppa
Jeppe Karlsson

Ekdal
Cajuste(Svanberg)

Holm
Ekdal
Lindelöf
Gudmundsson

Olsen

Jag förstår inte, jag förstår inte, det är helt obegripligt för mig hur Isak står med på listan. Det mesta du skriver är ju vettigt men hur tänker du kring Alexander Isak? Han är ju värdelös i nästan alla landskamper numera. Man kan lika gärna slänga in slumpmässig forward från superettan. Jag skulle i din uppställning bra mycket hellre ha Quaison där.
2023-03-25, 17:35
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Jag börjar starkt ifrågasätta Svff. Janne verkar sitta på något hemligt material som gör honom orubblig. Att han fick leda EM-kvaltruppen är för mig ganska konstigt. Precis som Strandhäll fått behålla sitt jobb sitter Janne där tryggt och säger efteråt att "man förlorar ibland".

Belgien är ett betyyyydligt bättre lag, men vi hade några chanser. Men det kändes som om man inte ville fokusera på dessa. Janne verkade också göra sitt för att hjälpa till att förvirra spelaruppställningen.

Janne har gjort mycket bra, men man kan inte köra laget till botten och sitta kvar.

Finns det någon svensk tränare som fått sparken överhuvudtaget? Jag är inte jätteinsatt i fotboll....jag är en medgångssupporter och "stora mästerskaps" människa. Men så mycket har jag ändå följt att jag vet att det funnits rätt mycket kritik mot tidigare förbundskaptener också, Lagerbäck var ENORMT utskälld ett tag (men har väl i mångt och mycket lyckats återvinna förtroende och är väl ganska så välrespekterad för sina fotbollskunskaper idag) Hamrén hade inte många fans. Men de fullföljer ju ändå trots kraftig kritik.

Det känns som sverige är ett land där man fullföljer kontrakten oavsett hur dåligt det går.

Fick Olle Nordin sparken efter Italienfiaskot?
Senast redigerad av GROKNAK.Ankbonden 2023-03-25 kl. 17:37.
2023-03-25, 18:05
Medlem
Vi får vara glada att han (R) inte gör comback i politiken.
Senast redigerad av Bajsolle2 2023-03-25 kl. 18:09.
2023-03-25, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Jag förstår inte, jag förstår inte, det är helt obegripligt för mig hur Isak står med på listan. Det mesta du skriver är ju vettigt men hur tänker du kring Alexander Isak? Han är ju värdelös i nästan alla landskamper numera. Man kan lika gärna slänga in slumpmässig forward från superettan. Jag skulle i din uppställning bra mycket hellre ha Quaison där.

Jag tror att han som skrev inlägget också tänkte att vi ska spela modern fotboll och på ett sätt där vi kan utnyttja dom väldigt fina egenskaperna Isak besitter.
2023-03-25, 20:38
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden

Fick Olle Nordin sparken efter Italienfiaskot?
Svar ja ,MEN . Sverige har aldrig haft någon exceptionell förbundskapten. Ingen har lyckats leverera över förväntan utan framgångar har alltid varit i par med spelarmaterial samt en del flyt.
  • Olle Nordin gjorde ett bra kval men misslyckades i VM 90.
  • Tommy Svensson fick EM gratis och två bra turneringar men samtidigt ett spelarmaterial med flera världsspelare under 90 talet. Med samma material misslyckades han att kvala till em 96 och vm 98, alltså ett fiasko
.
  • Lagerbäck tog över som ensam förbundskapten efter em 04 men varken vm 06 eller em 08 var något vidare. Att misslyckas med att ta sig till VM 10 med 0 gjorda mål i de fyra toppmatcherna med sveriges genom tiderna bästa anfallare i truppen var ett totalfiasko.
  • Hamren gjorde väl ok med 2 em men misslyckades att ta oss vidare från gruppen 12 eller till vm 14 även det med Sveriges bästa spelare någonsin i truppen.
  • Janne Anderssons prestation är i par med Nordin, Svensson, Lagerbäck och Hamren. Varken bättre eller sämre.

Undantaget är alltså Tommy Söderberg som aldrig misslyckades under sina år. 3 turneringar 00-04 fast med väldigt starkt spelarmaterial.
2023-03-25, 21:21
Medlem
Missade matchen satt upptagen i telefon kö till 11414.
Belgien körde över det (svenska) laget är det korrekt ?
2023-03-25, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KullanAfDalarna
Inte så insatt men har vi några stortalangen mellan säg 16-19 år med potential att bli offensiva stjärnor? Nån ny Brolin, Ljungberg typ?

Roony Bardghji är mest "hypad", gjorde mål för U21-landslaget häromdagen, endast 17 år..

Jardell Kanga gjorde bra ifrån sig i U17-EM förra året..

Finns förstås flera, men dessa har åtminstone hävdat sig bra även internationellt..

Citat:
Är det nån som vet varför Fotboll är nationalsporten i Sverige, istället för Ishockey eller något annat som vi faktiskt är bra och framgångsrika i?

Bara för att det finns flest utövare eller mest publik samt för att sporten är störst internationellt så kan man inte ha det som argument för att det skall vara nationalsport, om man vare sig är bra i den eller har några vettiga ligor att ens tala om.

Det där är självutnämnt från SvFF, ishockeyn håller förstås inte med och andra anser att längdskidor är nationalsporten..

Ur ett historiskt perspektiv är Sverige rätt bra i fotboll, med en 11:e plats (herrsidan) och en 4:e plats (damsidan) i maratontabellen för Fotbolls-VM..

Herrlandslaget har vunnit OS-guld och tagit 3 VM-medaljer..

Damlandslaget har vunnit EM-guld, samt spelat ett par OS-finaler, lirat en VM-final och några EM-finaler..

Umeå IK har även vunnit nuvarande Champions League på damsidan, dessutom 2 ggr..
Senast redigerad av sportnorden12345 2023-03-25 kl. 22:35.
2023-03-25, 23:01
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Hur funkar det rent praktiskt; kan man avsätta en förbundskapten nu trots att den har ett kontrakt som löper ut 2024? Eller måste man bara sitta lugnt i båten och vänta ut skiten?

Förlorar Sverige mot Azerbaijan så måste man väl för i helvete göra något.
Ja. Man kan avsätta om man har pengar att köpa ut honom för. Det hela är en förhandlingssak.
Misstänker att Janne får sitta fram tills han går i pension om fem år eller så.
2023-03-25, 23:10
Medlem
sonicguides avatar
Citat:

Fotboll är den största sporten och en sport där man fortfarande kan se tekniska finesser istället för folk som åker på varandra eller slänger iväg en puck som all ska åka på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in