Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-24, 08:01
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000
Jag sitter och leker med SBABS bolån kalkylator.

Säg en 1a, lägenhet kostar 2 000 000 kr. Då har man redan betalat in lite över 300.000 i kontant också.

Totala kostnaden per månad blir 9800 kr för lånet.

Utöver detta ska man även betala föreningens månadsavgift på 2500 kr. Vilket blir den totala utgiften 12.300 kr varenda månad.

Stämmer den här kalkylator?

Finns det verkligen folk som tror eller tycker det är investering eller gynnsam att köpa bostadsrätt om man som ensamstående betalar 12.300 kr varje månad för en lägenhet?
I det du betalar varje månad amorterar du en viss del. Så din lånekostnad kommer att minska förutsatt att räntan förblir densamma eller lägre.

Dessutom kommer inflationen att "äta" upp lånet, medans värdet på lägenheten i alla fall under lång sikt troligen kommer att öka.

En fördel med att köpa är att det finns sådana lägenheter lediga även i attraktiva områden. Betydligt värre med lediga hyresrätter.
Citera
2023-03-24, 08:09
Medlem
Peta_Es avatar
Som många nämnt handlar det om att ”bo” primärt och då är området viktigt i de avseenden att DU trivs.

Historiskt har det med få undantag varit en ren investering på lång sikt. Kan du tänka dig att bo i lägenheten & ”rida ut stormen” kommer du garanterat göra vinst, vilket man oftast återinvesterar i antingen en större eller eget hus i takt med att livssituationer brukar ändras.

Läget just nu är väl si sådär överlag, dock köparens marknad skulle jag nog hävda. Få undkommer nuvarande ränteläge, men antingen planar det till sist ut alternativt sjunker vilket plötsligt att priserna går upp.
Citera
2023-03-24, 08:15
Medlem
jhon bickles avatar
Som det ser ut nu skulle jag inte förvåna mig om det tar minst 20 år innan pristoppen nås igen. Pengarna låste i en br som har ungefär samma månadskostnad som en hr med dagens ränte utveckling + enorm risk samt förlorad alternativintäkt (ränta på investerat kapital).
Citera
2023-03-24, 08:25
Medlem
Homofants avatar
Köpte 2009 betalar 6500 totalt med avgift. För en tvåa på Ömalm.
Citera
2023-03-24, 08:54
Medlem
Computerzs avatar
Att köpa en lägenheten handlar framförallt om att skaffa sig ett eget hem i område där man trivs, inte någon spekulation för framtida vinst. Det är nog få som köper sina bostäder och endast tänker på framtida försäljningsvärde.
Citera
2023-03-24, 08:56
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ63
Om den totala månadshyran inklusive lån blir högre än för hyresrätt så kan aldrig någonsin bli statistiskt lönsamt att köpa. Det är 50% sannolikhet att priserna går upp och 50% ner, och som privatperson ligger du inte ens break-even.
Du prognoserar statistiskt sett alltid sämre än marknaden som helhet. Det gäller alla varor, produkter, valutor, aktier, fonder m.m.

Du verkar inte riktigt förstå termer och ekonomin. Du blandar nämligen ihop potentiella utgångar med procent. Priset kan gå upp och priset kan gå ner. Det betyder dock inte att det är 50% 50% utan man måste räkna till andra faktorer, vilket ändrar sannolikheten för vart priserna tar vägen, och således procenten av dessa.

Den totala månadshyran inklusive lån är ett annat exempel. Du hyr inte en bostadrätt utan köper in dig i en förening. Där avgiften går till kostnader kopplat till underhåll och lån osv. Detta är vad jag utgår att du menar med hyran. Om vi sedan räknar in amorteringen vilket vara ett krav i scenariot här, är det att betala tillbak på lånet, så ett slags betala till sig själv scenario då din skuld minskar.

I hen hyresrätt tar någon annan hand om allt detta, men du står utan vinst ifall det skulle behövas, och behöver självklart vara med och bekosta ägarens konstander och vinstkrav.

Historisk har bostadsrätt varit mera lönsam även om den för vissa inte varit det.
Citera
2023-03-24, 09:08
Medlem
Nu är det ju gynnsamt över tid och även om det skulle gå jämt ut mot att hyra eller vara dyrare skulle jag ändå bo i brf för att slippa hyresområden, kräks av bara tanken.

Nu slipper jag både och då jag har villa utanför Stockholm.
Citera
2023-03-24, 09:17
Medlem
over9ks avatar
Citat:

Säg en 1a, lägenhet kostar 2 000 000 kr. Då har man redan betalat in lite över 300.000 i kontant också.

Utöver detta ska man även betala föreningens månadsavgift på 2500 kr. Vilket blir den totala utgiften 12.300 kr varenda månad.

Finns det verkligen folk som tror eller tycker det är investering eller gynnsam att köpa bostadsrätt om man som ensamstående betalar 12.300 kr varje månad för en lägenhet?
Nej det är ingen investering att köpa boende längre. Dock kommer du inte ha något alternativ eftersom det i te finns några motsvarande hyresrätter.
Citera
2023-03-24, 09:17
Medlem
Lagerthas avatar
Att köpa nyproduktion BRF idag är högst troligt en väldigt dålig investering.

Allt fler hoppar av och förlorar gladeligen handpenningen i jämförelse med alternativet.

Har ni chansen att hoppa av så gör det eller sälj innan för många förstår verkligheten.
Citera
2023-03-24, 09:21
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Hur många hundra trådar behövs det i detta ämne?

Personer som startar den här typen av trådar förstår inte vad hävstång och avkastning på eget kapital betyder, en blygsam värdestegring på bara några hundra tusen kan ge en bra avkastning på det egna kapitalet samtidigt som man har bott bra.
Det råkar vara så att människor måste ha någonstans att bo.
Detta skall alltså inte enbart vara en ekonomisk kalkyl, det handlar i högsta grad om att ha tak över huvudet.

Vissa saknar även kunnskap om ränteavdraget och att amortering inte skall räknas som en kostnad, det är en utgift, det är ett slags tvångssparande som man gör till sig själv, skulden minskar.

Ibland görs det en jämförelse med hyresrätter utan tanke på att det inte finns fri tillgång på hyresrätter i vettiga områden, alltså att jämförelsen med hyresrätter är meningslös eftersom det inte är ett alternativ, åter igen människor måste ha någonstans att bo.

Det är tröttsamt att läsa dessa tjatiga trådstarter.

Skriv i någon av de befintliga trådarna istället.
Senast redigerad av trottwell 2023-03-24 kl. 10:16.
Citera
2023-03-24, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joxxorz
Som redan sagts, över tid, inte ett år. Vad hade den varit värd idag om han haft råd att ha kvar den?
Han hade inte råd med den tidens räntehöjningar...har det hänt en gång kan det hända igen..
Citera
2023-03-24, 10:03
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Han hade inte råd med den tidens räntehöjningar...har det hänt en gång kan det hända igen..
Men inte kunde han betala tillbaka lånet om han bara fick ut 25k. Så lånet blev kvar, liksom räntorna.

Tycker det lät som en väldigt korkad affär att sälja. Tvivlar på att du verkligen har förstått rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in