• 1
  • 2
2023-03-24, 00:49
Medlem
År 2015 yttrade sig f d Sverigedemokraten Rickard Wall om "tjusiga" romska tiggartjejer, och att det vore bra för dem om de kunde gifta sig eller flytta ihop med svenska män. Det skulle förbättra deras liv och integrera dem i samhället. Hade han rätt?

Citat:
SD-politikern Rickard Wall är föremål för en intern utredning efter sina uppmärksammade uttalanden på ett fullmäktigemöte i måndags.

Rickard Wall talade då bland annat om att en del av de unga kvinnliga tiggarna på gatan faktiskt ser "väldigt bra ut" och därför borde kunna lyfta sig ur misären genom att hitta en man.

– Det finns många karlar i det här landet som skulle vilja inleda en livslång relation med de här tjusiga tjejerna, sa han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...fter-uttalande
Citera
2023-03-24, 00:50
Medlem
JagMatarHuslimers avatar
Vad ska diskuteras? Det var väl länge sedan detta?
Citera
2023-03-24, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagMatarHuslimer
Vad ska diskuteras? Det var väl länge sedan detta?

Undrar bara om han hade rätt eller fel. Är det ett bra sätt att försöka integrera romska tiggarkvinnor, i den mån de finns kvar i våra städer?
Citera
2023-03-24, 01:38
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasaw15
Undrar bara om han hade rätt eller fel. Är det ett bra sätt att försöka integrera romska tiggarkvinnor, i den mån de finns kvar i våra städer?

Ja varför inte? Han har ju rätt. Löjligt att det ska hålla på och utredas sådant här för skattepengar. Idioti!
Citera
2023-03-24, 01:44
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:

Läs hela artikeln först innan du kan bilda en uppfattning. För svaret kommer i slutet.

Efter debatten förklarade han sig för Dagens Nyheter:
– Alla som känner mig vet att jag under hela hösten försökt lyfta problematiken kring romska kvinnors situation. Det som hände i måndags blev ryckt ur sitt sammanhang.
Citera
2023-03-24, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Läs hela artikeln först innan du kan bilda en uppfattning. För svaret kommer i slutet.

Efter debatten förklarade han sig för Dagens Nyheter:
– Alla som känner mig vet att jag under hela hösten försökt lyfta problematiken kring romska kvinnors situation. Det som hände i måndags blev ryckt ur sitt sammanhang.

Jag ställde mer än allmän fråga här på FB, tycker ni att det kunde vara en lösning? Vad Rickard Wall tycker framgick ju av debatten.
Citera
2023-03-24, 01:49
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Jag ställde mer än allmän fråga här på FB, tycker ni att det kunde vara en lösning? Vad Rickard Wall tycker framgick ju av debatten.
Om tråden hade placerats under humor kanske, då det var en form av ironisk sarkasm det sades som, inte realpolitiskt.
Citera
2023-03-24, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Om tråden hade placerats under humor kanske, då det var en form av ironisk sarkasm det sades som, inte realpolitiskt.

Ändå är ju frågan inte helt irrelevant. Vissa kvinnor från fattiga länder i Afrika eller Asien skaffar ju ibland en västerländsk man bl a för att komma ur fattigdom. Skulle inte en romsk kvinna i en svår situation kunna tänka sig göra detsamma?
Citera
2023-03-24, 02:05
Medlem
Har det skapats några lyckliga relationer här.

Finns en omvänd som slutade med TiggeROM barn o singelmamz - Anna Silver var namnet-
finns väl tråd om henne
Citera
2023-03-24, 02:08
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ändå är ju frågan inte helt irrelevant. Vissa kvinnor från fattiga länder i Afrika eller Asien skaffar ju ibland en västerländsk man bl a för att komma ur fattigdom. Skulle inte en romsk kvinna i en svår situation kunna tänka sig göra detsamma?
Det är nog väldigt få zigenarkvinnor som tigger som är ogifta eller inte redan tingade.

Sen är de ju inte heller tjusiga någonstans, men politikern som yttrade sig så ville kanske vara snäll eller så har han grå starr.
Citera
2023-03-24, 02:10
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Folk ska inte betraktas som snuttefiltar åt andra för att få jämlika villkor.

Det är dessutom skillnad om kvinnorna själv väljer att aktivt söka en relation för ett bättre liv. Kärlek är till för drömmare. Däremot är det rätt sexistiskt och även rasistiskt att gå och leta efter utsatta människor.

Romska kvinnor har väl alltid varit exotifierade. Det är knappast männen som anses som sensuella eller förföriska med erotiskt kapital
Citera
2023-03-24, 02:26
Medlem
Folketstempels avatar
70% av de gatu-prostituerade är zigenarflickor, men de ser män som en arbetsplats och ett kärleksfullt samtycke tror jag är svårt att uppnå mellan zigenarkvinnor och svenska män.
Men vill man sätta på en så har det aldrig varit ett problem i praktiken, tvärtom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in