• 1
  • 2
2023-03-23, 14:23
Medlem
aina08s avatar
Jag gillar att ja skrivbordet rent utan en massa genvägar, filer och mappar som jag inte använder.
Men jag får två mappar som jag kastar om och om igen men som alltid dyker upp varje gång jag startar datorn.
Det är Sparade bilder och Kamerabilder. När dom hamnar i Papperskorgen döps dom om till Camera Roll och Saved Pictures.
Jag gissar att dom hänger ihop med mina övervakningskameror från Arlo.
Jag har inget installerat för att använda kamerorna (vad jag vet) utan kan logga in via webben, vilket jag nästan aldrig gör (kollar i mobilen).
Dessa mappar har dykt upp sen jag skaffade dessa kameror.
Hur får jag bort dom permanent?

Gäller Windows 10 Home.
Senast redigerad av aina08 2023-03-23 kl. 14:30.
Citera
2023-03-23, 14:41
Medlem
Eftersom det är windows home så tar jag ett antagande; att det inte är en jobbdator.

Händer det varje gång du startar om?
Händer det även om du loggar ut och loggar in igen?

Om det händer när du loggar in efter bara att loggat ut igen, kan det vara något som körs i task scheduler alt om du har något spännande i:

C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup

alt

C:\Users\%USERNAME%\AppData\Roaming\Microsoft\Wind ows\Start Menu\Programs\Startup

Använder du dig av Onedrive?
Citera
2023-03-23, 14:55
Medlem
brianmolkos avatar
Skapar inte Windows mappar automatiskt, kanske inte har med din kamera att göra ens ?
Tror de gör det på externa HDD iaf
Citera
2023-03-23, 15:16
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cve
Eftersom det är windows home så tar jag ett antagande; att det inte är en jobbdator.

Händer det varje gång du startar om?
Händer det även om du loggar ut och loggar in igen?

Om det händer när du loggar in efter bara att loggat ut igen, kan det vara något som körs i task scheduler alt om du har något spännande i:

C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup

alt

C:\Users\%USERNAME%\AppData\Roaming\Microsoft\Wind ows\Start Menu\Programs\Startup

Använder du dig av Onedrive?
Det stämmer att det inte är en jobbdator utan privat.
När jag startade om datorn nu blev det inga mappar (så klart), men de kommer. Har gjort det i 3 år.
Varför de helt plötslig inte gör det nu är märkligt.
Kanske har jag fel om att dom brukar kommer direkt.
Jag loggar aldrig ut utan skriver bara pinkod för att starta datorn.
Jag använder inte Onedrive (bara Dropbox, men de är inte kopplat till kamerorna på något sätt).
Kollar jag Startup r det tomt i mappen Autostart, någon Startup hittar ja inte.
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Skapar inte Windows mappar automatiskt, kanske inte har med din kamera att göra ens ?
Tror de gör det på externa HDD iaf
Med extern HDD är de väl Mapparna från just den disken som kommer upp som genvägar.
Jag kör inget externt.

EDIT.
Nu kom mapparna upp igen, utan att jag gjorde nåt.
Gick ifrån datorn någon minut och var de där när jag kom tillbaka.
Ev va skärmarna svarta (stängs av efter 10min) när ja kom tillbaka, men datorn var igång och inget strömsparläge, skärmsläckare osv.
Senast redigerad av aina08 2023-03-23 kl. 15:40.
Citera
2023-03-23, 16:15
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
När jag startade om datorn nu blev det inga mappar (så klart), men de kommer. Har gjort det i 3 år.
Jag använder inte Onedrive (bara Dropbox, men de är inte kopplat till kamerorna på något sätt).

Med extern HDD är de väl Mapparna från just den disken som kommer upp som genvägar.
Jag kör inget externt.

EDIT.
Ev va skärmarna svarta (stängs av efter 10min) när ja kom tillbaka, men datorn var igång och inget strömsparläge, skärmsläckare osv.

Jag vet inte jag har iaf inte skapat mapparna, de heter Camera roll osv...
Citera
2023-03-23, 17:04
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Jag vet inte jag har iaf inte skapat mapparna, de heter Camera roll osv...
Jag har aldrig haft så innan jag skaffade den här datorn, på någon annan windows, att den skapat dessa mappar.
Är väl bara Papperskorgen som dyker upp själv. Allt annat som kommer upp som genvägar går att ta bort utan att de kommer tillbaka, utom just dom här två jag kämpar med nu.

Edit.
Datorn fick stå 30 min men då kom dom inte tillbaka, så de lär va tillfälligheter när de kommer gissar jag.
Citera
2023-03-23, 17:33
Medlem
BackToHegels avatar
Du skulle kunna titta efter sökvägen i registret och kanske även i konfigurations-filer som ligger på disk. Peka om sökvägarna där.

En annan fullösning kan vara att skapa mapparna själv och skrivskydda och dölja dem.
Citera
2023-03-23, 17:50
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Du skulle kunna titta efter sökvägen i registret och kanske även i konfigurations-filer som ligger på disk. Peka om sökvägarna där.

En annan fullösning kan vara att skapa mapparna själv och skrivskydda och dölja dem.
Din första mening förstod jag ingenting av. Utveckla gärna
Jag är en normal datoranvändare och ingen hacker haha
Citera
2023-03-23, 17:53
Medlem
Jag gissar att om du öppnar programmet till kamerorna kan du välja i vilken mapp bilderna ska sparas. Så länge du inte har angett något hamnar de på skrivbordet.
Citera
2023-03-23, 18:07
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Jag gissar att om du öppnar programmet till kamerorna kan du välja i vilken mapp bilderna ska sparas. Så länge du inte har angett något hamnar de på skrivbordet.
Jag har inget program. Det är webbaserat (eller vad man kallar de).
Jag loggar in på deras sida och kollar mina kameror, oftast via app i telefonen annars genom Chrome i datorn.
Vill jag spara en bild/film får jag välja att ladda ner den och då hamnar den i Hämtade filer.
Citera
2023-03-23, 18:23
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Din första mening förstod jag ingenting av. Utveckla gärna
Jag är en normal datoranvändare och ingen hacker haha
Det var länge sen jag var Windows-användare, så jag vet inte exakt hur det funkar nuförtiden i Windows. En sak jag inte saknar med Windows är just de här fighterna man har med systemet där man får vara lite kreativ.

Något program i datorn skapar mappen som inte ska skapas, eller som inte ska skapas där på skrivbordet i alla fall. Denna information, alltså var mappen/katalogen ska skapas, finns någonstans. I Linux har ofta varje program sin egen konfigurationsfil i form av en textfil där man enkelt kan gå in med en texteditor och ändra om man vill. Detta finns ibland för vissa Windows-program också, men oftast sparas denna typ av information i registret. På en central plats. Man kan med en speciell editor öppna registret och göra ändringar.

Det är onödigt att peta i registret om man vill göra ändringar som man enklare gör i inställningarna för programmet.

En artikel i ämnet
https://www.howtogeek.com/370022/win...an-do-with-it/
Citera
2023-03-23, 18:57
Moderator
Protons avatar
Citat:

Jag kör inget externt.

EDIT.
Det är inte så dumt att du har "visa dolda filer och mappar" påslaget och att det är det som gör det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in