• 1
  • 2
2023-03-23, 19:36
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Jag har aldrig haft så innan jag skaffade den här datorn, på någon annan windows, att den skapat dessa mappar.
Är väl bara Papperskorgen som dyker upp själv. Allt annat som kommer upp som genvägar går att ta bort utan att de kommer tillbaka, utom just dom här två jag kämpar med nu.

Edit.
Datorn fick stå 30 min men då kom dom inte tillbaka, så de lär va tillfälligheter när de kommer gissar jag.

De var inte så för mig heller för Man skaffade W10

De dyker upp på alla externa för mig iaf, genvägar säger du?, jag vet inte genvägar är ju just genvägar till en annan mapp. Det konstiga med det skulle vara att var går genvägen då, för då måste den ju referera till en annan mapp, med originalfilerna...den på själva HDD(SDDn egentligen) med systemet på.
Genvägar har ju annars en liten ruta längst ned till vänster med en böjd pil på...
Camera roll, ja känns lite som en mapp de vill man ska ha fotografier på kamerarulle lite nostalgiskt namn..

Papperskorgen går ha som dolt objekt, Tror du inte kan ta bort den. Du kan ha den som dolt objekt, och tömma den ifrån utforskaren...
Citera
2023-03-24, 10:59
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Det var länge sen jag var Windows-användare, så jag vet inte exakt hur det funkar nuförtiden i Windows. En sak jag inte saknar med Windows är just de här fighterna man har med systemet där man får vara lite kreativ.

Något program i datorn skapar mappen som inte ska skapas, eller som inte ska skapas där på skrivbordet i alla fall. Denna information, alltså var mappen/katalogen ska skapas, finns någonstans. I Linux har ofta varje program sin egen konfigurationsfil i form av en textfil där man enkelt kan gå in med en texteditor och ändra om man vill. Detta finns ibland för vissa Windows-program också, men oftast sparas denna typ av information i registret. På en central plats. Man kan med en speciell editor öppna registret och göra ändringar.

Det är onödigt att peta i registret om man vill göra ändringar som man enklare gör i inställningarna för programmet.

En artikel i ämnet
https://www.howtogeek.com/370022/win...an-do-with-it/
Tack för förklaringen, nu förstod jag bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Det är inte så dumt att du har "visa dolda filer och mappar" påslaget och att det är det som gör det?
Hur kollar jag det?
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
De var inte så för mig heller för Man skaffade W10

De dyker upp på alla externa för mig iaf, genvägar säger du?, jag vet inte genvägar är ju just genvägar till en annan mapp. Det konstiga med det skulle vara att var går genvägen då, för då måste den ju referera till en annan mapp, med originalfilerna...den på själva HDD(SDDn egentligen) med systemet på.
Genvägar har ju annars en liten ruta längst ned till vänster med en böjd pil på...
Camera roll, ja känns lite som en mapp de vill man ska ha fotografier på kamerarulle lite nostalgiskt namn..

Papperskorgen går ha som dolt objekt, Tror du inte kan ta bort den. Du kan ha den som dolt objekt, och tömma den ifrån utforskaren...
Skapar jag en "vanlig" mapp på Skrivbordet så är de ju där innehåller hamnar när ja lägger de där. Likadant är det med de mappar som nu skapas av sig självt. De är ingen pil i hörnet så de var väl fel av mig att tänka att det var en genväg.
Ja mapparna är ju säkert tänkta att vara för bilder och filer från kameran, Om man vill ladda ner och spara dom. Men gör man de så lägger man ju dom i den mapp man själv valt som med allt annat man sparar och inte så säkert på skrivbordet.
Något från Arlo vill ju att jag ska ha dom här mapparna och de är sjukt frustrerande.

Idag när jag startar datorn är det bara Kamerabilder/Camera Roll som dykt upp på skrivbordet.
Kastar den igen och ser om båda kommer nästa gång
Senast redigerad av aina08 2023-03-24 kl. 11:04.
Citera
2023-03-24, 13:17
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Tack för förklaringen, nu förstod jag bättre.

Hur kollar jag det?

Skapar jag en "vanlig" mapp på Skrivbordet så är de ju där innehåller hamnar när ja lägger de där. Likadant är det med de mappar som nu skapas av sig självt. De är ingen pil i hörnet så de var väl fel av mig att tänka att det var en genväg.
Ja mapparna är ju säkert tänkta att vara för bilder och filer från kameran, Om man vill ladda ner och spara dom. Men gör man de så lägger man ju dom i den mapp man själv valt som med allt annat man sparar och inte så säkert på skrivbordet.
Något från Arlo vill ju att jag ska ha dom här mapparna och de är sjukt frustrerande.

Idag när jag startar datorn är det bara Kamerabilder/Camera Roll som dykt upp på skrivbordet.
Kastar den igen och ser om båda kommer nästa gång

Har du provat med ta bort kameran och starta om ?
Det löser ju inte ditt problem men då vet du att det är kopplat dit ?

Du skrev att du inte hade något program kopplat/installerat som hör till dina kameror, kanske går lösa om du installerar programmet tillhörande kameran och kanske går bocka bort något i inställningar, om att skapa mappar...

En del program skapar ju automatiskt mappar, om de ligger i inställningar att filer eller något ska hamna där..
Även om man tog bort mappen skapas den automatiskt nästa gång man använder det programmet.
rippare/konventerare av skivor t ex...(vet offtopic för ditt fall men ändå)
Citera
2023-03-24, 13:22
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Har du provat med ta bort kameran och starta om ?
Det löser ju inte ditt problem men då vet du att det är kopplat dit ?

Du skrev att du inte hade något program kopplat/installerat som hör till dina kameror, kanske går lösa om du installerar programmet tillhörande kameran och kanske går bocka bort något i inställningar, om att skapa mappar...

En del program skapar ju automatiskt mappar, om de ligger i inställningar att filer eller något ska hamna där..
Även om man tog bort mappen skapas den automatiskt nästa gång man använder det programmet.
rippare/konventerare av skivor t ex...(vet offtopic för ditt fall men ändå)
Det gör ingen skillnad om kamerorna och dess basenhet startas om.

Jag har inget program att installera då det inte finns något till kamerorna.
Citera
2023-04-01, 09:58
Medlem
Proton83s avatar
Citat:
Det gör ingen skillnad om kamerorna och dess basenhet startas om.

Jag har inget program att installera då det inte finns något till kamerorna.

Om din kamera är tillräckligt gammal så den behöver "Drivrutiner" kolla i så fall att du har senaste versionen.
Citera
2023-04-01, 14:20
Medlem
Dessa mappar är speciella foldrar och man definierar fast var dessa ska ligga, ändra genom att
högerklicka på mappen när den finns på skrivbordet, gå in i "Egenskaper" sen i fliken "sökväg"(Tror jag, jag kör Engelsk windows, där heter fliken "location"), Klicka "Återställ standard", kolla så sökvägen INTE längre är c:\users\%användarnamn%\Desktop, utan att den pekar på Documents istället. klicka apply och stäng rutan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in