2023-03-22, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Doftljus, parfymer, radon. Listan kan göras lång, vi lär aldrig få veta sanningen.

Doftljus är en tickande bomb, förstår inte hur det fortfarande får säljas. Det står till och med på ljusen att man ska vädra.
Alltså man får inte lungcancer av doftljus
Citera
2023-03-22, 18:59
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Doftljus, parfymer, radon. Listan kan göras lång, vi lär aldrig få veta sanningen.

Doftljus är en tickande bomb, förstår inte hur det fortfarande får säljas. Det står till och med på ljusen att man ska vädra.

De som använder doftljus brukar använda parfymer. Sen innehåller städrengöringsmedel som Ajax, fönsterputs och biltvättar otroliga mängder lunggifter.
Citera
2023-03-22, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypocaust
Aj, då.

Jag antar att det är detta som avses:

https://en.wikipedia.org/wiki/KRAS

”The transforming protein that results is implicated in various malignancies, including lung adenocarcinoma”

Hur vet du detta, förresten?
Karciom! Det var det ordet jag letade efter. Alltså inflammation som kan leda till cancer
Sarkoidos?
Senast redigerad av popll 2023-03-22 kl. 19:01.
Citera
2023-03-22, 19:00
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Men hallå?? En femåring som får cancer eller en 95 åring som får cancer…

Jo men när klockan slår är vi alla lika (jämlika) till slut!
Senast redigerad av Erik Öst 2023-03-22 kl. 19:05.
Citera
2023-03-22, 19:00
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Aj, då.

Jag antar att det är detta som avses:

https://en.wikipedia.org/wiki/KRAS

”The transforming protein that results is implicated in various malignancies, including lung adenocarcinoma”

Hur vet du detta, förresten?

Minns det från en frågestund hon hade på Instagram (säkert sparat i highlights) där hon svarade att hon hade en kras-genmutation och stadium IV adenocarcinom. Har alltid funderat på om hennes syskon har ökad risk också, men inte sett henne nämna sådant.
Citera
2023-03-22, 19:04
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Alltså man får inte lungcancer av doftljus

Kolla upp ämnet formaldehyd som finns i många olika sorters doftljus.

När man söker på ämnet dyker även paraffin upp som än mindre hälsosamt.
Senast redigerad av svampdamp 2023-03-22 kl. 19:21.
Citera
2023-03-22, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur menar du då: att cancern har börjat som bröstcancer och metastaserat till lungorna? För man ser väl inte lungorna på mammografi?

Jag gick bara in på en generell nivå hur man missar lungcancer för det är svårt att hitta den i tid - då symtom kommer när det är försent - jag borde varit tydlig med att i just elins fall tänkte jag inte att bröstcancer har någon koppling. Däremot ville jag bara få ut kunskap om att de är vanligt att när vi screenar äldre kvinnor för bröstcancer 50-50årsålder så hittar vi av slumpen istället lungcancer på röntgen, men alltså ingen bröstcancer.

(obs ska dubbelkolla sanningen i detta)
Senast redigerad av rawjudge 2023-03-22 kl. 19:17.
Citera
2023-03-22, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Är du läkare?
De i Lund tillhör de bästa inom detta (och Karolinska)

Sjuksköterska med mångårig erfarenhet.
Citera
2023-03-22, 19:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Jag gick bara in på en generell nivå hur man missar lungcancer för det är svårt att hitta den i tid - då symtom kommer när det är försent - jag borde varit tydlig med att i just elins fall tänkte jag inte att bröstcancer har någon koppling. Däremot ville jag bara få ut kunskap om att de är vanligt att när vi screenar äldre kvinnor för bröstcancer 50-50årsålder så hittar vi av slumpen istället lungcancer på röntgen, men alltså ingen bröstcancer.

Lungorna syns alltså vid mammografi? Det har jag inte vetat. Trodde man gjorde skärmbild för att få en bild av lungorna. Fast idag är det väl i och för sig MRT eller CT för det mesta, eller..? De stora sjukhusen har i alla fall det.
Citera
2023-03-22, 19:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Oerhört tragiskt, men jag tror/vet att en väldigt vanlig orsak till lungcancer utan rökning
stavas r-a-d-o-n.

Radon är vanligt. Tro inget annat.
Har själv sett hus till salu i och strax utanför Stockholm som jag på 3 mils avstånd kan se är ett radonhus med upp till 100 gånger högre radonhalt än gränsvärdena och ändå budar folk som idioter.

Samma sak med mögel skall sägas. Mögelsporer i lungorna är inte att leka med.

Ja radon är ju identifierad som den efter rökning vanligaste orsaken till lungcancer. En annan faktor som finns är asbest.

Citat:
Ja, säkert så, men orsaken i Elin Kjos fall är inte känd? Vet vi om hon har rökt tidigare i livet?

Ingen aning.
Citera
2023-03-22, 19:15
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Kolla upp ämnet formaldehyd som finns i många olika sorters doftljus.

Men knark som göder den gängkriminella verksamheten ska vara illegalt!?

Hahaha j-la Cp-land, släpp loss skräpet nu och slå undan fötterna för deras verksamhet NU!

Formaldehyd är ett problem ja men betydligt mindre , låt dom som vill dö bara dö , vi är för många på jorden ändå!
Citera
2023-03-22, 19:16
Medlem
kromosomxyzs avatar
En nu avliden bekant råkade ut för lungcancer. Aldrig druckit alkohol, aldrig rökt och tränad över medelnivån.
Det visade sig att det berodde på asbest (enligt vad jag fått förmedlat från anhöriga - hur det konstaterades vet jag inte). Det kan ha varit rivning av ett hus i den här personens ungdom eller i alla fall för många år sen där den här personen kan ha bott i närheten av eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in