2023-03-22, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Har kikat in på hennes instagram-profil lite då och då för att hålla mig uppdaterad över hur det går för henne. Sjukt starkt att hon har överlevt så länge och till synes varit positiv och glad så länge tiden varade.

Kände att när cancern hade spridit sig till skelettet att det var kört, sen i takt med att uppdateringarna började bli allt färre och med större mellanrum så var det inte så svårt att förstå att det började se allt sämre ut...

RIP.

Cancer behöver inte handla om alkohol, rökning, bilavgaser och sånt. Finns folk, t.ex. min mrofar som både var smällfet, åt onyttigt och väldigt flottigt, rökte, drack mm och levde till 80+.

Sen har vi min kompis som dog för typ 2 år sen i cancer som 27 åring. Han är definitionen av att leva aktivt och hälsosamt. Åt nyttigt, drack mycket vatten, spelade fotboll, tränade på gymmet, sprang marathon och tough viking, rökte inte, drack inte... men ändå drabbades han av skiten och efter ett tag kunde han inte ens gå runt byggnaden utan att bli helt utmattad. Dröjde ganska exakt ett år från det att han fick diagnosen till att han dog. Sen har vi mig som jobbar natt, äter mycket skräpmat emellanåt, dricker, feströker, är inte alls lika aktiv som han var... och ändå sitter jag här idag och mår hur bra som helst.

Mycket handlar om gener skulle (utan att ha kollat upp det) kunna säga att det är bra mycket mer avgörande än ens livsstil. Sen kan det handla om rena tillfälligheter, maximal otur och sånt som man inte kan rå över tyvärr.

Ja det finns inga garantier för nåt även om du lever sunt eller osunt. Men statistiken visar att riskerna för sjukdom ökar om du lever osunt.. det betyder inte att sannolikheten är 100% att du ska få något dåligt.

Ålder är däremot den största riskfaktorn. Ju äldre du blir desto högre risk för allt.

Många som säger jag lever ju så sunt varför får jag skiten ändå - finns inga garantier bara surt med otur eller som du säger gener, men för det kan man ändå välja hur man vill öka eller minska sina chanser
Citera
2023-03-22, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Ja det finns inga garantier för nåt även om du lever sunt eller osunt. Men statistiken visar att riskerna för sjukdom ökar om du lever osunt.. det betyder inte att sannolikheten är 100% att du ska få något dåligt.

Ålder är däremot den största riskfaktorn. Ju äldre du blir desto högre risk för allt.

Många som säger jag lever ju så sunt varför får jag skiten ändå - finns inga garantier bara surt med otur eller som du säger gener, men för det kan man ändå välja hur man vill öka eller minska sina chanser
En avvägning mellan att leva gott och rikt och åtstramat och sunt. Att ta en cigg på semestern eller äta lite för mycket jämfört med att leva sunt och tråkigt är upp till en själv. Jag väljer den där måttliga osundheten, får jag cancer so be it...

Jag hsr nu lämnat mitt prime och går in i medelåldern. Hoppas på iaf 15 år till, sedan är jag nöjd på något sätt.
Senast redigerad av carlydeveloper 2023-03-22 kl. 16:24.
Citera
2023-03-22, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
En avvägning mellan att leva gott och rikt och åtstramat och sunt. Att ta en cigg på semestern eller äta lite för mycket jämfört med att leva sunt och tråkigt är upp till en själv. Jag väljer den där måttliga osundheten, får jag cancer so be it...

Life quality - tycker jag de där är ovan.

ibland kanske de är sunt att vara osund.

Jag tror på lagom - svåraste är för vissa är lagom något annat.
Citera
2023-03-22, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goosebump
Elin Kjos är en svensk influencer som har blivit en inspirerande röst för personer som drabbats av cancer. Hon har delat med sig av sin personliga kamp mot sjukdomen på sociala medier och har blivit en symbol för styrka och mod i kampen mot cancer. Elin har tagit emot stort stöd från människor över hela världen som har blivit berörda av hennes historia och hennes modiga kamp. Trots den svåra situationen fortsätter Elin att sprida kärlek och hopp genom sin närvaro på sociala medier.

Det har varit ovanligt tyst på Elin och Ida Kjos' sociala medier de senaste dagarna. Vanligtvis är systrarna flitiga användare av sociala medie-plattformar och uppdaterar sina följare regelbundet. Men på grund av Elins allvarliga sjukdom har de båda systrarna inte varit lika aktiva på sociala medier som tidigare. Det senaste inlägget de publicerade var ett meddelande om att deras kommande podd-avsnitt skulle ställas in på grund av Elins hälsotillstånd. De avslutade med citatet "ord är små", vilket tyder på att situationen är allvarlig och att de kämpar med svåra utmaningar. Fans och följare av systrarna har uttryckt sitt stöd och sin solidaritet under denna svåra tid.

Någon som vet någonting mer om Elins hälsotillstånd?

Tyvärr avliden, cancer är vidrigt. Stackars henne o hennes anhöriga, 35 är alldeles alldeles för tidigt. Livet är inte rättvist
Citera
2023-03-22, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Tyvärr avliden, cancer är vidrigt. Stackars henne o hennes anhöriga, 35 är alldeles alldeles för tidigt. Livet är inte rättvist

På sätt och vis är cancer rättvis, den drabbar vem som helst. Rik, fattig, elak eller snäll, barn eller gammal.
Citera
2023-03-22, 16:35
Medlem
StickyKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Läste i en intervju att man redan för flera år sedan sett en förändring i hennes lunga när hon gjorde en annan röntgen men detta missades. Om de hade upptäckt sjukdomen där och då så kanske hon hade överlevt. Nu hann den ju växa och bli aggressiv samt sprida sig. Elin var fantastiskt vilket psyke. Vilket driv. Lyssnar varje vecka på henne och Idas podd. Hon var på gymmet förra veckan och nu är hon död. Heder åt Elin Kjos. Vila i frid.

De pratade om detta i sin podd ("Systrarna Kjos"), tydligen hade Elin röntgats för njurbäckeninflammation för drygt 10 år sedan och i samband med det hade läkarna sett en förändring på lungan. Läkaren hade till och med antecknat att detta måste följas upp omgående typ. Sen verkar det ha hamnat mellan stolarna för den journalen upptäcktes först igen i samband med att hon blev sjuk 2020.

Så, en rejäl vårdmiss. Elin/familjen orkade dock inte göra en grej av det utan ville fokusera framåt den tid som fanns kvar.
Citera
2023-03-22, 16:39
Medlem
Citat:
På sätt och vis är cancer rättvis, den drabbar vem som helst. Rik, fattig, elak eller snäll, barn eller gammal.

Men hallå?? En femåring som får cancer eller en 95 åring som får cancer…
Citera
2023-03-22, 16:53
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:

Med den logiken kan man säga i princip samma sak om väldigt många sjukdomar. Ms, als, demens och parkinsson drabbar också rik, fattig, elak eller snäll.

Nä cancer är inte rättvist det är en jävla skillnad när ett barn dör i cancer eller en på 90. Det är mer orättvist om ett barn på 7 förlorar sin förälder än jag som är 40 förlorar en förälder.
Citera
2023-03-22, 17:01
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge

Så är det. Har inget att tillägga egentligen.

Citat:

Jag hsr nu lämnat mitt prime och går in i medelåldern. Hoppas på iaf 15 år till, sedan är jag nöjd på något sätt.

Helt rätt inställning, något som min kompis död för ~2 år sen satte i perspektiv. Vi är några som hade en liten diskussion om det hela, hur random det är och hur man lika gärna kan vara död redan nästa vecka. Tänk om man har levt sparsamt, väldigt strikt och sunt och sen helt plötsligt dör man ändå. Därför bör man se till att njuta med allt vad det innebär, fast med ansvar såklart. Ät och drick det du gillar och är sugen på, åk på den där resan eller eventet, lägg pengar på dina intressen, köp den där feta bilen, båten eller vad det nu än är som ger en njutning. Livet kan lika gärna ta slut imorgon och då har man lagt pengarna på hög, levt återhållsamt i onödan och ej hunnit njuta och ha kul så mycket som man borde.
Citera
2023-03-22, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Använde din kompis isopropanol? Även renlevnadsmänniskor gör det tyvärr.

Hur använder man det? Finns det i parfym, smink, deo?

Berätta mer.
Citera
2023-03-22, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Har kikat in på hennes instagram-profil lite då och då för att hålla mig uppdaterad över hur det går för henne. Sjukt starkt att hon har överlevt så länge och till synes varit positiv och glad så länge tiden varade.

Kände att när cancern hade spridit sig till skelettet att det var kört, sen i takt med att uppdateringarna började bli allt färre och med större mellanrum så var det inte så svårt att förstå att det började se allt sämre ut...

RIP.

Cancer behöver inte handla om alkohol, rökning, bilavgaser och sånt. Finns folk, t.ex. min mrofar som både var smällfet, åt onyttigt och väldigt flottigt, rökte, drack mm och levde till 80+.

Sen har vi min kompis som dog för typ 2 år sen i cancer som 27 åring. Han är definitionen av att leva aktivt och hälsosamt. Åt nyttigt, drack mycket vatten, spelade fotboll, tränade på gymmet, sprang marathon och tough viking, rökte inte, drack inte... men ändå drabbades han av skiten och efter ett tag kunde han inte ens gå runt byggnaden utan att bli helt utmattad. Dröjde ganska exakt ett år från det att han fick diagnosen till att han dog. Sen har vi mig som jobbar natt, äter mycket skräpmat emellanåt, dricker, feströker, är inte alls lika aktiv som han var... och ändå sitter jag här idag och mår hur bra som helst.

Mycket handlar om gener skulle (utan att ha kollat upp det) kunna säga att det är bra mycket mer avgörande än ens livsstil. Sen kan det handla om rena tillfälligheter, maximal otur och sånt som man inte kan rå över tyvärr.
Nja verkar vara miljön som påverkar mera.
https://www.uu.se/nyheter/artikel/?id=9334&typ=artikel
Inte så konstigt egentligen då få människor verkligen har ukassa gener.
Vore ju märkligt om många människor hade lätt för att bli sjuka då det knappast är något som man gynnats genom evolutionen.

Statestik visar ju att man lever kortare ju mer överviktig man är, röker, dricker, fysisk inaktivitet osv.
Alla kan ju sitta och känna sig odödliga när man är 30 år, sedan är man själv den som blir sjuk något år senare.

Sedan hur bra man mår är ju relativt.
Om man lever en livsstil så känner man ju inte till något annat.
Folk som säger att de mår toppenbra, sen börjar de träna och mår ännu bättre.
Jag mådde nog inte så bra ändå....
Jo du hade bara inte något att jämföra det med.

Att mutationer uppstår som leder till cancer har ju att göra med sannolikhet.
Man kan ha dåliga gener och ha en livsstil som ökar chanserna.
Men man kan ändå ha "tur" eller "otur" med tärningarna, men oavsett om man har tur eller inte så kommer telomerna oundvikligen att kortas av snabbare med livsstilen.
Därav är ju en del fräscha vid 70 och andra väldigt slitna redan vid 50.

Vi påverkar till väldigt stor del våra chanser genom hur vi väljer att leva.
Men chanser är inga garantier, det är bara sannolikhet som kan slå ut hur som helst för individen, men där man ändå ser ett mönster över många individer.

Folk har svår acceptera just detta att oavsett vad de gör så finns det alltid en sannolikhet.
Citera
2023-03-22, 17:25
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Hur använder man det? Finns det i parfym, smink, deo?

Berätta mer.

Isopropanol/isopropyl/propylalkohol finns i bland annat vissa tandkrämer, schampo, tvål, lotion, nagellack, ögonskugga, deo, handsprit, ja allt som förs in genom huden. Det sätter sig i levern och har man otur så sprids det till andra organ. Personligen undviker jag produkter som innehåller "prop".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in