2023-03-22, 18:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypocaust
Hon dog alltså i sviterna av lungcancer, men det är inte känt vad som orsakade lungcancern?

”Nästan all lungcancer beror på rökning. Rökning förstärker också risken för att få sjukdomen av andra orsaker.”

https://www.1177.se/Gotland/sjukdomar--besvar/cancer/cancerformer/lungcancer/

Jag har inte tidigare hört talas om henne, men det är tråkigt när en människa går bort i förtid.

Det pågår sedan ett antal år forskning inom detta med varför människor som inte rökt får lungcancer:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/lungcancer-okar-snabbt-bland-kvinnor-som-aldrig-rokt-1
Citera
2023-03-22, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Lungcancer är oftast lömsk och brukar vara den allvarligaste. Den kommer ofta utan symtom och senare har då gått alldeles för långt/spridit sig när då symtomen väl uppkommer är behandling otillräcklig /försent.

Det oftast av slump vi upptäcker lungcancer som vid en rutin kontroll för kvinnor där vi Screenar(letar)för bröstcancer. Haft hand om många av dessa.

Missade man på röntgen att hon faktiskt hade bröstcancer så äre rejält surt.

Finns såklart fler cancer sorter som är lömskt och svåra att upptäcka typ pankreascancer
Är du läkare?
De i Lund tillhör de bästa inom detta (och Karolinska)
Citera
2023-03-22, 18:43
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det pågår sedan ett antal år forskning inom detta med varför människor som inte rökt får lungcancer:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/lungcancer-okar-snabbt-bland-kvinnor-som-aldrig-rokt-1

Oerhört tragiskt, men jag tror/vet att en väldigt vanlig orsak till lungcancer utan rökning
stavas r-a-d-o-n.

Radon är vanligt. Tro inget annat.
Har själv sett hus till salu i och strax utanför Stockholm som jag på 3 mils avstånd kan se är ett radonhus med upp till 100 gånger högre radonhalt än gränsvärdena och ändå budar folk som idioter.

Samma sak med mögel skall sägas. Mögelsporer i lungorna är inte att leka med.
Citera
2023-03-22, 18:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Skumt
Många kvinnor kan få lungcancer utan att ha rökt
Man tror att ett visst virus kan skapa denna cancer men ej helt säkert

Jag är personlig erfarenhet från anhörig
Operation blev det Tack Gud🙏

En ingift släkting till mig dog i lungcancer, och hon hade aldrig rökt. Men vi vet orsaken: passiv rökning. Hon hade arbetat hela sitt liv som servitris, och de flesta av de åren före rökförbudet på krogen.

Denna Elin kan knappast ha hunnit göra det. Inte länge i alla fall. Någon som vet om det är klarlagt att hon aldrig rökt? Det finns ju dom som går från väldigt dåliga vanor till hälsofanatiker (de kan aldrig vara "lagom").
Citera
2023-03-22, 18:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Lungcancer är oftast lömsk och brukar vara den allvarligaste. Den kommer ofta utan symtom och senare har då gått alldeles för långt/spridit sig när då symtomen väl uppkommer är behandling otillräcklig /försent.

Det oftast av slump vi upptäcker lungcancer som vid en rutin kontroll för kvinnor där vi Screenar(letar)för bröstcancer. Haft hand om många av dessa.

Missade man på röntgen att hon faktiskt hade bröstcancer så äre rejält surt.

Finns såklart fler cancer sorter som är lömskt och svåra att upptäcka typ pankreascancer

Hur menar du då: att cancern har börjat som bröstcancer och metastaserat till lungorna? För man ser väl inte lungorna på mammografi?
Citera
2023-03-22, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Skumt
Många kvinnor kan få lungcancer utan att ha rökt
Man tror att ett visst virus kan skapa denna cancer men ej helt säkert

Jag är personlig erfarenhet från anhörig
Operation blev det Tack Gud🙏
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Ja, säkert så, men orsaken i Elin Kjos fall är inte känd? Vet vi om hon har rökt tidigare i livet?
Citera
2023-03-22, 18:52
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypocaust
Hon dog alltså i sviterna av lungcancer, men det är inte känt vad som orsakade lungcancern?
Elin hade en mutation i en kras-gen. Därav cancer som inte berodde på livsstil och som utvecklades så tidigt i livet. Ren och skär otur.
Citera
2023-03-22, 18:53
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Parfymer innehåller cancerframkallande ämnen som man andas in. Därför borde parfymer förbjudas överallt, men folk är så otroligt dumma i huvudet.

Doftljus, parfymer, radon. Listan kan göras lång, vi lär aldrig få veta sanningen.

Doftljus är en tickande bomb, förstår inte hur det fortfarande får säljas. Det står till och med på ljusen att man ska vädra.
Citera
2023-03-22, 18:55
Medlem
Vem är detta?

Vad är hon "känd" för, förutom att träna, lägga upp på instagram och sedan få lungcancer?

Jag brukar ändå ha rätt bra koll på folk inom fitness industrin.
Citera
2023-03-22, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En ingift släkting till mig dog i lungcancer, och hon hade aldrig rökt. Men vi vet orsaken: passiv rökning. Hon hade arbetat hela sitt liv som servitris, och de flesta av de åren före rökförbudet på krogen.

Denna Elin kan knappast ha hunnit göra det. Inte länge i alla fall. Någon som vet om det är klarlagt att hon aldrig rökt? Det finns ju dom som går från väldigt dåliga vanor till hälsofanatiker (de kan aldrig vara "lagom").
Ja passiv rökning är riktigt lurigt..
Men det med ett virus eller inflammation undrar jag hur forskningen går..
Det är helt klart intressant, rökning är ju primära orsaken men gåtan är inte löst
Citera
2023-03-22, 18:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Doftljus, parfymer, radon. Listan kan göras lång, vi lär aldrig få veta sanningen.

Doftljus är en tickande bomb, förstår inte hur det fortfarande får säljas. Det står till och med på ljusen att man ska vädra.

Det där med doftljus och även rökelse, har jag faktiskt tänkt på tidigare. Det är väl klart att det inte är farligt att leka med sådant ibland, men det finns tjejer som "knarkar" det, varenda dag. Vad vet man vilka ämnen de dränker sina lungor i? Eller de där rengöringssprayerna. Jag använder dem till storstädningarna två gånger om året, men det finns de som går och sprutar med dem hela tiden.
Citera
2023-03-22, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skampi
Elin hade en mutation i en kras-gen. Därav cancer som inte berodde på livsstil och som utvecklades så tidigt i livet. Ren och skär otur.
Aj, då.

Jag antar att det är detta som avses:

https://en.wikipedia.org/wiki/KRAS

”The transforming protein that results is implicated in various malignancies, including lung adenocarcinoma”

Hur vet du detta, förresten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in