• 2
  • 3
2023-05-01, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Nej det är bara den som äger förhandlingsordningen som får förhandla. Se hyresförhandlingslagen* länkad ovan. Ja, andra föreningar än Hyresgästföreningen kan ha den, men det är väldigt sällsynt. Finns det ingen sådan upprättad kan du själv förhandla.

EDIT
Du kan ju testa att förhandla själv så får du se vad fastighetsägaren/hyresvärden eller hyresgästföreningen säger.
Ja testa vet jag!! Du kommer att få rådet att låta någon förhandla åt dig precis som om din lön om du har någon.

Men du är naturligtvis välkommen att möta fastighetsvärden/arbetsgivaren ensam. Lycka till. När du växt upp och måste försörja dig själv har du förhoppningsvis förstått värdet av kollektiva förhandlingar.
Citera
2023-05-01, 18:01
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Men du är naturligtvis välkommen att möta fastighetsvärden/arbetsgivaren ensam. Lycka till. När du växt upp och måste försörja dig själv har du förhoppningsvis förstått värdet av kollektiva förhandlingar.

Nej, det står uttryckligen i lagen jag har länkat ovan. Testa t.ex. att få in en diskmaskin i din hyresrätt om den inte är förhandlad av hyresgästföreningen. Eller inglasad balkong, osv. Det är helt omöjligt för dem kommer inte att förhandla med dig. Inte för att hyresvärden inte vill - de får inte.
Citera
2023-05-02, 08:02
Medlem
kevross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ett akademiskt jobb är som vilket annat jobb. Att du kan komma undan med 'unik bakgrund' för att runda kollektivavtal är inte möjligt så sluta skriv dynga. Vad gäller Hyresgästföreningen så är det Fastighetsägarna som finner det fördelaktigt och smidigt att förhandla med HGF. Ingen tvingas vara med i någon av föreningarna.

Stämmer inte,alla som hyr tvingas att vara dold medlem av HGF oavsett om man är medlem eller inte igennom en dold avgift gennom hyresförhandling plus att HGF får massa tvingade kommunala skattekronor i stöd.
Sedan stöder Hyresgästförening 100 procent sossarna i alla val

https://www.nwt.se/2022/11/11/sluta-...eningen-bcf2d/
https://www.hemhyra.se/nyheter/konku...forhandlingar/
Senast redigerad av kevros 2023-05-02 kl. 08:06. Anledning: Fel stavning
Citera
2023-05-10, 01:49
Medlem
SodaFointains avatar
Gick med där. Mejlat 3 ggr nu jag bol gå ur. De lyssnar ej gick med bara för man fick cmore halva priset
Citera
2024-04-17, 09:57
Medlem
Extremeflys avatar
Är det någon som fått hjälp av Hyresgästföreningen? Eller håvar dom bara in pengar.

Nu menar jag hjälp på riktigt och inte saker man lika gärna kan googla.
Citera
2024-11-28, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Är det någon som fått hjälp av Hyresgästföreningen? Eller håvar dom bara in pengar.

Nu menar jag hjälp på riktigt och inte saker man lika gärna kan googla.

Undrar detsamma ifall man väl får hjälp ifall det skulle behövas i rätten?
Har någon fått när det väl gäller?

Jag gick med i förrgår när de kom på besök det lät bra osv och känns tryggt med ett stöd ifall något skulle ske.
Då hyrorna här försöker höja med 15% så ytterligare 500kr till nästa år och man betalar redan 8000 för en ”liten” 2a som ligger utanför Malmö.
Citera
2024-11-28, 16:38
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Electraa6
Undrar detsamma ifall man väl får hjälp ifall det skulle behövas i rätten?
Har någon fått när det väl gäller?
Jag fick hjälp av hyresgästföreningen att få störande grannar vräkta där jag bodde förut. Värden lyssnade aldrig på mig och tillslut kontaktade jag hyresgästföreningen och fick hjälp av en av deras jurister. Värden mjuknade direkt efter hotet om vite och vräkte hyresgästen någon dag senare. Värt varenda krona man betalat genom åren.

Det är ju synd att hyresvärden inte ville lyssna från början dock.
Citera
2024-11-28, 17:29
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Jag fick hjälp av hyresgästföreningen att få störande grannar vräkta där jag bodde förut. Värden lyssnade aldrig på mig och tillslut kontaktade jag hyresgästföreningen och fick hjälp av en av deras jurister. Värden mjuknade direkt efter hotet om vite och vräkte hyresgästen någon dag senare. Värt varenda krona man betalat genom åren.

Det är ju synd att hyresvärden inte ville lyssna från början dock.

Hyresgästföreningen kan inte förelägga om vite.

En vräkning går inte på några dagar.
Citera
2024-11-28, 17:54
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Nej, det verkar som att Gubbmagen har vild fantasi.

Hyresgästföreningen är väl dessutom ett av de sista ställena man skall kontakta om man vill bli av med en granne. De står snarare på den besvärlige hyresgästens sida för att hjälpa denne att inte bli vräkt, om det är det som hyresvärden försöker att göra.
Citera
2024-11-28, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Nej, det verkar som att Gubbmagen har vild fantasi.

Hyresgästföreningen är väl dessutom ett av de sista ställena man skall kontakta om man vill bli av med en granne. De står snarare på den besvärlige hyresgästens sida för att hjälpa denne att inte bli vräkt, om det är det som hyresvärden försöker att göra.

Exakt. Jag tycker snarare hyresgästföreningen motarbetar mina intressen som hyresgäst genom att ta strid för störiga grannar som värden vill vräka. Även vi som bor i hyresrätt vill ha lite lugn och ro och vill inte dela trappuppgång med folk som lever rövare.
Citera
2024-11-28, 19:20
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Det var drygt femton år sedan och jag kollade på dokumenten nu och du har rätt ang vite. Jag hade fel där.

Min hyresvärd besökte däremot lägenheten som störde (och mig) dagen efter dom fått brevet från hyresgästföreningen, knackade på aktuell lgh, såg att det låg madrasser på golven i alla rum.

Exakt när/var/hur dom blev vräkta vet jag inte, men lägenheten var tömd en knapp vecka senare. Lägenheten i detta fall var en arbetslokal där ingen fick bo, men som nu användes som bostad. Det spelade nog också in när det gick fort.

Hyresvärden sa att dom skulle bli vräkta med tanke på alla omständigheter, men grannen kan ju ha fått kalla fötter och drog så fort som möjligt så att det enligt analparagrafen aldrig hann bli en "äkta" vräkning. Hyreskontrakten blev iaf uppsagt och jag har inte sett dom sedan dess.

Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
I det här fallet gjorde dom inte det, dvs dom stod inte på den besvärlige grannens sida inkl alla hans inneboende.

Jag hade foton, videoupptagningar och ljudinspelningar som underlag, så det fanns inte så mycket att orda om tyckte hyresgästföreningen och uppenbarligen inte hyresvärden heller.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in