2023-03-25, 05:59
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Varför är det då massor med förtroendevalda (eller tjänstemän) inom hyresgästföreningen som inte har bott i hyresrätt på väldigt många år? Det finns låg koppling mot verksamheten. Istället är det "experter" som vet bäst för hyresgäster, för hyresgäster är tydligen för dumma för att representera sig själva (???).

Hur många är "massor" och måste man bo i hyresrätt för att få företrädda hyresgäster?

Citat:
Verkligen inte sant. Har du något exempel då?

Exempel på anekdoter menar du?

Citat:
Man får inte förhandla själv för hyresgästföreningen äger förhandlingsordningen.

Du skriver att du varit aktiv inom Hyresgästföreningen och samtidigt har du inte koll på grundläggande saker. Som att du som hyresgäst kan du förhandla själv om du vill. Börjar kännas som du har något personligt emot Hyresgästföreningen.

Citat:
Dina siffror är också helt påhittade, jag tror inte du har suttit med i någon hyresförhandling.

Har du några egna siffror att komma med eller ska du bara fortsätta med ditt hat emot Hyresgästföreningen?

Citat:
Sluta ge hyresgästföreningen pengar för att förhandla, eller åtminstone så borde avgifter som går till hyresgästföreningen synas på din hyra, då du betalar till dessa oavsett om du är medlem eller inte. Om folk ser att deras pengar går till dem så kanske det skulle gynna organisationen också, folk blir mer intresserade om de vet om att de betalar.

Flertalet hyresvärdar särredovisar avgiften på 12 kronor på avin. Jag ser precis som dig att Hyresgästföreningen bör bli bättre på att nå ut med vilken skillnad man gör.

500 000 röster är alltid bättre än en.
Citera
2023-03-25, 08:01
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Som att du som hyresgäst kan du förhandla själv om du vill.

Det får man inte.

Se hyresförhandlingslagen: https://www.riksdagen.se/sv/dokument...4_sfs-1978-304

Texten är väl lite komplicerad, men i grund och botten så handlar det om att Hyresgästföreningen äger förhandlingsordningen. För att få förhandla själv så måste de ge upp förhandlingsordningen för din eller flera hyresrätter så att du eller en grupp av hyresgäster kan själva söka en förhandlingsordning med hyresvärden/hyresvärdarna för de hyresrätter det handlar om. I vårt fall, när vårt lokalområde funderade på att själva ta över förhandlingsordningen så gjorde hyresrättsföreningens tjänstemän det väldigt klart att de kommer sätta alla sina juridiska resurser på att kämpa emot oss i hyresnämnden om vi skulle försöka ifrågasätta deras förhandlingsordning.

Summan av kardemumman. Du har ingen möjlighet att förhandla själv.

Citat:
Börjar kännas som du har något personligt emot Hyresgästföreningen.

Möjligen. Inkompetensen och den korruptionen (om än kanske omedvetna) inom den organisationen var det som fick mig att gå från att vara jättevänster till att inse att det går inte att ha ett samarbete med sådana människor, det är bara destruktivt.
Citera
2023-03-25, 08:10
Medlem
Citat:
Vad gör Hyresgästföreningen?
Väldigt lite, nästan ingenting. Man tar dina pengar. Man har tagit mina pengar. Jag har behövt hjälp med mitt boende i tio år pga en apa till granne och förståndshandikappade bovärdar. Jag var medlem i tre år någonting men har fått nog nu.
Citera
2023-03-31, 18:46
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Det får man inte.

Jo, du får förhandla själv. När jag bodde i hyresrätt fanns det ett antal i samma fastighet som förhandlade själv. Finns minst en (i alla fall för några år sedan) förening som är fristående från Hyresgästföreningen. Så varför far du med osanning?
Citera
2023-03-31, 19:31
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Jo, du får förhandla själv. När jag bodde i hyresrätt fanns det ett antal i samma fastighet som förhandlade själv. Finns minst en (i alla fall för några år sedan) förening som är fristående från Hyresgästföreningen. Så varför far du med osanning?
Ok du får förhandla själv om det inte finns någon etablerad förhandlingsordning med ett kollektivt organ.

I 99% av fallen finns detta, och i dessa fall är det 95%+ Hyresgästföreningen som har förhandlingsordningen. I dessa fall får du inte förhandla själv.

Typ, om du flyttar in i ett hyreshus ägt av allmännyttan, då är det Hyresgästföreningen som förhandlar åt dig. Du får inte förhandla.
Citera
2023-04-02, 15:45
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ok du får förhandla själv om det inte finns någon etablerad förhandlingsordning med ett kollektivt organ.

I 99% av fallen finns detta, och i dessa fall är det 95%+ Hyresgästföreningen som har förhandlingsordningen. I dessa fall får du inte förhandla själv.

Typ, om du flyttar in i ett hyreshus ägt av allmännyttan, då är det Hyresgästföreningen som förhandlar åt dig. Du får inte förhandla.

Du får alltid förhandla själv, när ska du ge dig och erkänna att du kom med ett felaktigt påstående?
Citera
2023-04-02, 15:47
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Du får alltid förhandla själv, när ska du ge dig och erkänna att du kom med ett felaktigt påstående?

Nej, det är inte sant. Jag har till och med visat dig lagstiftningen gällande det. Sluta trolla.
Citera
2023-04-02, 15:59
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Enligt egen erfarenhet så handlar det mest om förhandling om hyror och när tvister uppstår som hyresgästföreningen kan vara bra att ha. Var tidigare medlem och backade upp dom med medlemsavgift under 30 år men har klarat mig bra utan denna organisation dom sista åren även om jag inte haft några klagomål heller. Men utan dom så hade det förmodligen spårat ur rejält när ingen tagit itu med många dumheter från ett flertal hyresbolag.
Citera
2023-04-27, 14:32
Bara dem med mer pengar än förstånd är med i hyresgästföreningen
Citera
2023-05-01, 15:31
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Nej, det är inte sant. Jag har till och med visat dig lagstiftningen gällande det. Sluta trolla.

Varför fortsätter du att komma med ett felaktigt påstående? Du är helt fri att förhandla själv om du vill det. Har även funnits andra föreningar än Hyresgästföreningen som förhandlar om hyran.
Citera
2023-05-01, 17:41
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Varför fortsätter du att komma med ett felaktigt påstående? Du är helt fri att förhandla själv om du vill det. Har även funnits andra föreningar än Hyresgästföreningen som förhandlar om hyran.

Nej det är bara den som äger förhandlingsordningen som får förhandla. Se hyresförhandlingslagen* länkad ovan. Ja, andra föreningar än Hyresgästföreningen kan ha den, men det är väldigt sällsynt. Finns det ingen sådan upprättad kan du själv förhandla.

EDIT
Du kan ju testa att förhandla själv så får du se vad fastighetsägaren/hyresvärden eller hyresgästföreningen säger.
Senast redigerad av IRME 2023-05-01 kl. 17:43.
Citera
2023-05-01, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är en av S olika föreningar/djupa staten för att ha kontroll på befolkningen så man inte avviker samt bra att ha som kan skicka ut testballoger angående politiken.
Så mot medlemmar görs inte mycket det handlar om makt.
Ingen vill ha kontroll på dig, tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in