Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-19, 17:53
  #1
Medlem
Apkonsts avatar
iMac med M-processor finns bara i 24", vilket är en väldigt liten skärm. Det ryktas om att det kommer komma en iMac Pro som är 27" och har bättre prestanda. Priset för iMac Pro har tidigare dock varit extremt. Hur ser ryktena ut? Finns det något som tyder på att det kommer komma en 27" iMac som har prestanda i linje med de 24" som finns nu?
Citera
2023-03-19, 18:29
  #2
Medlem
526s avatar
Tycker hela "Pro" konceptet alltid varit löjligt. Oförtjänt dyrt för prestanda som egentligen inte är märkvärdig.

Tycker de ska släppa en 32-36 tum iMac med pro-prestanda för normalpris.
Citera
2023-03-19, 20:43
  #3
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Tycker hela "Pro" konceptet alltid varit löjligt. Oförtjänt dyrt för prestanda som egentligen inte är märkvärdig.

Tycker de ska släppa en 32-36 tum iMac med pro-prestanda för normalpris.
Själv har jag aldrig riktigt förstått storheten i iMac-konceptet. Jovisst, datorn är snygg, men att bygga in datorn i skärmen medför uppenbara nackdelar. En del designval som Apple gör är svåra att förstå för mig. Varför har man t.ex. vägrat Touchscreen? Hade fungerat bra på iMac, i varje fall som tillval.
Citera
2023-03-20, 06:31
  #4
Medlem
Apkonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Själv har jag aldrig riktigt förstått storheten i iMac-konceptet. Jovisst, datorn är snygg, men att bygga in datorn i skärmen medför uppenbara nackdelar. En del designval som Apple gör är svåra att förstå för mig. Varför har man t.ex. vägrat Touchscreen? Hade fungerat bra på iMac, i varje fall som tillval.

Vad är nackdelen förutom att man inte kan byta skärm?
Citera
2023-03-20, 06:41
  #5
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apkonst
Vad är nackdelen förutom att man inte kan byta skärm?
En nackdel är ju att datorerna inte har någon HDMI/DP-ingång för de tillfällen man vill koppla in externa enheter. En annan att expansionsmöjligheterna är så begränsade.
Citera
2023-03-20, 09:42
  #6
Medlem
Det blir ingen ny 27" iMac. Mac Studio och Studio Display är det som gäller istället.
Citera
2023-03-20, 10:19
  #7
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apkonst
iMac med M-processor finns bara i 24", vilket är en väldigt liten skärm. Det ryktas om att det kommer komma en iMac Pro som är 27" och har bättre prestanda. Priset för iMac Pro har tidigare dock varit extremt. Hur ser ryktena ut? Finns det något som tyder på att det kommer komma en 27" iMac som har prestanda i linje med de 24" som finns nu?

Finns inga trovärdiga rykten om en ny 27" iMac för närvarande.

Det betyder så klart inte att det aldrig kommer att komma någon. Frågan är om du vill vänta på något som kanske aldrig kommer?

Mitt tips är att skaffa en Mac Studio och en 27" Studio Display.
Citera
2023-03-20, 12:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
En nackdel är ju att datorerna inte har någon HDMI/DP-ingång för de tillfällen man vill koppla in externa enheter. En annan att expansionsmöjligheterna är så begränsade.

Expansionsmöjligheterna är väl inte så illa….?

Citat:
Två Thunderbolt-/usb 4-portar med stöd för:
•DisplayPort
•Thunderbolt 3 (upp till 40 Gbit/s)
•Usb 4 (upp till 40 Gbit/s)
•Usb 3.1 Gen 2 (upp till 10 Gbit/s)
•Stöd för Thunderbolt 2, HDMI, DVI och VGA med adaptrar (säljs separat)
•3,5 mm hörlursuttag
Citera
2023-03-20, 12:34
  #9
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
En nackdel är ju att datorerna inte har någon HDMI/DP-ingång för de tillfällen man vill koppla in externa enheter. En annan att expansionsmöjligheterna är så begränsade.
Hur många andra datorer har HDMI-ingång?
Citera
2023-03-20, 12:48
  #10
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Expansionsmöjligheterna är väl inte så illa….?
Fast om man nu ska ha massor med externa lådor uppställda invid datorn, vad är det då för mening med en AIO? Speciellt eftersom dessa prylar normalt sett både kostar mer och ger sämre prestanda.

Citat:
Ursprungligen postat av system
Hur många andra datorer har HDMI-ingång?
Hur många skärmar saknar HDMI-ingång? Och de flesta skärmar har 2-3 olika digitala ingångar, ex. 2 HDMI och en Displayport. Under några år så hade Imac en videoingång så att det gick att koppla in externa enheter som en Playstation etc.
Citera
2023-03-20, 14:18
  #11
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Hur många skärmar saknar HDMI-ingång? Och de flesta skärmar har 2-3 olika digitala ingångar, ex. 2 HDMI och en Displayport. Under några år så hade Imac en videoingång så att det gick att koppla in externa enheter som en Playstation etc.
Hur många skärmar som saknar HDMI-ingång vet jag inte, och jag ser heller inte vad det har med min fråga att göra.

Du menar att kunna använda iMac som en monitor? Hursomhelst, att kunna koppla Playstation till dator låter i mina öron inte direkt som ”Pro”, snarare något för lek.

Jag hade gärna haft HDMI-ingång på mina datorer men måste istället förlita mig till adapter.

Igen, hur många datorer har HDMI-ingång?
Citera
2023-03-20, 16:46
  #12
Moderator
Rassas avatar
Mac: köpråd —> Mac och macOS. Justerat rubrik. /Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback