Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-19, 16:19
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Bahnhof funkar bara mot svenska servrar, dvs om du är utomlands och vill kolla på svensk TV.
Är det dina partners utomlands som ska komma åt innehåll på en svensk server? De måste väl isf själva skaffa Bahnhofs VPN-tjänst (om det nu går)?

Citat:
Bahnhof Integrity VPN: En vpn-tjänst med bara svenska servrar
Citat:
Särskilt användbart ur ett anonymitetsperspektiv är inte Bahnhof Integrity VPN heller. När du registrerar dig måste du ange allt från personnummer till om du bor i lägenhet eller villa och det enda sättet att betala är via faktura.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.739008/bahnhof-vpn
Citera
2023-03-19, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Får säga upp skiten då. Vet du om dom delar ut information och loggar till myndigheter?
Har läst på deras facebook och sida men jag fattade inte så mycket mer än att man måste kontakta vissa myndigheter för att se om ens IP finns med?
Jag har ingen aning om de loggar eller vad de gör. Men jag tycker det är shady som fan att man kan se lösenorden osv om man loggar in på sitt konto. Och som sagt, kolla deras forum så ser du att det är helt dött. Bahnhof bryr sig inte.

Citat:
Vad betalar du för privateVPN? Finns det några bevis för att dom inte loggar?
Jag köpte 3 år på en gång, så jag betalar 20 kr i månaden om jag minns rätt

Det finns inga "egentliga" bevis för att PrivateVPN inte loggar. I slutändan handlar det om vilket företag du litar på.

Juridiskt är Schweiz bästa landet för en VPN att vara i. Så om du vill bli garanterad att staten inte lyssnar av dig, ja då bör du köra Proton VPN. Jag tycker dock det är överflödigt. Jag har kontaktat PrivateVPNs kundtjänst flera gånger med diverse frågor och jag har alltid fått svar omedelbart. Fått ett oerhört seriöst intryck av dem.

Citat:
Mullvad kostar ungefär 50kr/månad.
https://techlore.tech/vpn.html
Kollar man här så är det värt.
Mullvad är säkert också riktigt bra. Men jag vill inte betala 50 kr i månaden när jag kan komma undan med 20 kr.

Citat:
Jag tror banhof blev tvungna att logga i 1½ år nu. Vet inte hur det är med VPN, den känns inte säker.
Står något om att man får fråga myndigheter om ens IP har hamnat på deras shitlist då man delar sin IP med många andra.
Länka gärna var det står detta. Bahnhof VPN är säkert jättebra på de sätt som spelar roll. Men nummer 1 red flag för mig med den tjänsten är att man måste fylla i var man bor och skit. Och sen målar de upp det som något positivt på deras sida.
Citera
2023-03-19, 16:34
Medlem
JEGS76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Bahnhof funkar bara mot svenska servrar, dvs om du är utomlands och vill kolla på svensk TV.
Är det dina partners utomlands som ska komma åt innehåll på en svensk server? De måste väl isf själva skaffa Bahnhofs VPN-tjänst (om det nu går)?

Jag vet inte vad jag ska säga. Jag vet inte hur VPN funkar. Men rent spontant hoppas jag att mina partners inte ska behöva skaffa Bahnhofs VPN utan att det är jag som ska se till så jag har access till det mtrl de publicerar.

Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Hela bahnhofs profil är ju lite anti övervakning, anti statlig kontroll.

Sedan skulle det krävas resurser av vpn leverantören, kostar, och kommer det ut att dom sparar så förlorar dom kunder.

Till tråden: kolla upp vilka vpn som har som val att kunna surfa i dom länderna du behöver surfa i.
Ja, vårat designteam bor i GB, Nederländerna, Portugal, Malta, Indonesien och Japan och våra återförsäljare finns i Slovenien, Belgien, Italien, Nederländerna, Sydkorea och USA plus Sverige. Så det är lite utspritt. Kollar med Bahnhof i veckan är nog nästa steg som sagt.
Citera
2023-03-19, 16:43
Medlem
JEGS76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle

Läste artikeln. Den har några år på nacken men det låter ju onekligen som om jag får titta på ett alternativ till Bahnhof om de inte ändrat på något.
Citera
2023-03-19, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Jag har ingen aning om de loggar eller vad de gör. Men jag tycker det är shady som fan att man kan se lösenorden osv om man loggar in på sitt konto. Och som sagt, kolla deras forum så ser du att det är helt dött. Bahnhof bryr sig inte.

Jag köpte 3 år på en gång, så jag betalar 20 kr i månaden om jag minns rätt
Banhof är kända för att ha riktigt kass support kan tänka mig att forumet är skit!

Citat:
Det finns inga "egentliga" bevis för att PrivateVPN inte loggar. I slutändan handlar det om vilket företag du litar på.

Juridiskt är Schweiz bästa landet för en VPN att vara i. Så om du vill bli garanterad att staten inte lyssnar av dig, ja då bör du köra Proton VPN. Jag tycker dock det är överflödigt. Jag har kontaktat PrivateVPNs kundtjänst flera gånger med diverse frågor och jag har alltid fått svar omedelbart. Fått ett oerhört seriöst intryck av dem.
Litar inte på proton eller schweiz. Det är konstiga lagar där och jag vet att proton har spärrat emails som becknare på deepweb använt.
Dom har även lämnat ut information till myndigheter och förr skrev dom öppet att gör man något olagligt så spärras mailkontot och informationen skickas till myndigheter. Dom har kanske ändrat sig nu, litar bara inte på det företaget.

Citat:
Mullvad är säkert också riktigt bra. Men jag vill inte betala 50 kr i månaden när jag kan komma undan med 20 kr.
20kr är ett bra pris! Får kolla in detta, tack för tipset!!

Citat:
Länka gärna var det står detta. Bahnhof VPN är säkert jättebra på de sätt som spelar roll. Men nummer 1 red flag för mig med den tjänsten är att man måste fylla i var man bor och skit. Och sen målar de upp det som något positivt på deras sida.
https://bahnhof.se/2022/02/01/vad-gor-polisen-med-dina-privata-personuppgifter-fraga-dem-och-pts/
Senast redigerad av skruvmejsel6 2023-03-19 kl. 16:50.
Citera
2023-03-19, 16:49
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
Jag vet inte vad jag ska säga. Jag vet inte hur VPN funkar. Men rent spontant hoppas jag att mina partners inte ska behöva skaffa Bahnhofs VPN utan att det är jag som ska se till så jag har access till det mtrl de publicerar.

Ja, vårat designteam bor i GB, Nederländerna, Portugal, Malta, Indonesien och Japan och våra återförsäljare finns i Slovenien, Belgien, Italien, Nederländerna, Sydkorea och USA plus Sverige. Så det är lite utspritt. Kollar med Bahnhof i veckan är nog nästa steg som sagt.

Om du vill kunna surfa i olika länder är norton ett av dom bästa. Du behöver inte köpa hela antiviruspaketet utan kan köpa bara vpn delen. Kostar runt 100-300 per år beroende vart du köper det. Sedan kan du välja länder från en rullista.

Såg att mcAfee också kör en någon vpn lösning. Vet dock inte om du kan välja olika länder med deras. Värt att kolla upp? Ladda ner en testversion och testa.
Citera
2023-03-19, 16:49
Medlem
JEGS76s avatar
Herregud. En helt ny värld öppnar sig för mig.
https://mullvad.net/sv/check
En ruta grön, tre röda. Check.
Jag skulle jobba lite nu ikväll men jag får väl lägga några timmar på det här med VPN.
Citera
2023-03-19, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
Herregud. En helt ny värld öppnar sig för mig.
https://mullvad.net/sv/check
En ruta grön, tre röda. Check.
Jag skulle jobba lite nu ikväll men jag får väl lägga några timmar på det här med VPN.
Vet inte om du är sarkastisk nu
Sitter bakom vpn och dom är röda för mig ändå. Det är bara för att man inte använder deras VPN som 3 rutor blir röda

Här har du VPN-tjänster som du kan jämföra.
Citera
2023-03-19, 16:54
Medlem
JEGS76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Om du vill kunna surfa i olika länder är norton ett av dom bästa. Du behöver inte köpa hela antiviruspaketet utan kan köpa bara vpn delen. Kostar runt 100-300 per år beroende vart du köper det. Sedan kan du välja länder från en rullista.

Såg att mcAfee också kör en någon vpn lösning. Vet dock inte om du kan välja olika länder med deras. Värt att kolla upp? Ladda ner en testversion och testa.

Hm. Verkar ju som om det är den funktionen jag behöv. Får väl omförhandla Norton med mig själv i natt. Att kunna välja "var jag vill vara" känns ju smidigt.
Såg på Bahnhof att man kunde ha 10 enheter. Det borde räcka. Jag och min partner: jobbdatorer, hemdatorer, laptops och mobiler. Det är 8 st. Alltså en nödvändig funktion antar jag.
Citera
2023-03-19, 16:54
Medlem
Citat:

Litar inte på proton eller schweiz. Det är konstiga lagar där och jag vet att proton har spärrat emails som becknare på deepweb använt.
Problemet är att de måste följa lagarna i landet de finns i. Som Proton själva har sagt är lagarna i Schweiz mycket svagare när det gäller email än VPN. På en VPN har de ingen laglig skyldighet att logga någonting, någonsin.

Citat:
Dom har även lämnat ut information till myndigheter och förr skrev dom öppet att gör man något olagligt så spärras mailkontot och informationen skickas till myndigheter. Dom har kanske ändrat sig nu, litar bara inte på det företaget.
Mycket av det där är fake news från första sidan som uppmärksammade det. I praktiken skedde detta:

Terrorister begår brott i Paris
Franska polisen kontaktar schweiziska domstolen och ber om info på kontot
Schweiziska domstolen tvingar ProtonMail att logga ENBART IP-adresser på ett fåtal konton
... Det är bokstavligen allt, ingen data i själva kontot gavs ut. Inga inkommande mejl lämnades ut.
Kanske tänker du på Tutanota?
https://techcrunch.com/2020/12/08/german-secure-email-provider-tutanota-forced-to-monitor-an-account-after-regional-court-ruling/

I korthet tycker jag du borde lita på Proton. Det är en av de få som står upp för säkerhet och integritet på riktigt. Men de måste ändå följa lagarna i landet.

Läs detta:
https://torrentfreak.com/best-vpn-anonymous-no-logging/#protonvpn
Citat:
ProtonVPN is based in Switzerland meaning it would be illegal for us to cooperate with any foreign law enforcement or court unless specifically requested to do so by the Swiss authorities. However, even in this scenario, the only information we would have access to would be the username, email address and billing information for existing users. This data is deleted when an account is deleted.

Citat:
https://bahnhof.se/2022/02/01/vad-gor-polisen-med-dina-privata-personuppgifter-fraga-dem-och-pts/
Tror inte det är applicerbart till en VPN. Minns att de började med VPN just för att de blev tvingade av PTS.
Senast redigerad av wuseisretarded 2023-03-19 kl. 16:57.
Citera
2023-03-19, 16:56
Medlem
JEGS76s avatar
Citat:
Vet inte om du är sarkastisk nu
Sitter bakom vpn och dom är röda för mig ändå. Det är bara för att man inte använder deras VPN som 3 rutor blir röda

Här har du VPN-tjänster som du kan jämföra.

Haha, nejdå, jag är gravallvarlig. Konsigt om jag var helt "OK" på alla 4 punkter hos mulvad. För en h sedan viste jag inte om deras existens.
Tack, jag kollar...
Citera
2023-03-19, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Problemet är att de måste följa lagarna i landet de finns i. Som Proton själva har sagt är lagarna i Schweiz mycket svagare när det gäller email än VPN. På en VPN har de ingen laglig skyldighet att logga någonting, någonsin.
Kan mycket väl vara så. Fick avsmak när dom spärrat becknares konton.

Citat:
Mycket av det där är fake news från första sidan som uppmärksammade det. I praktiken skedde detta:

Terrorister begår brott i Paris
Franska polisen kontaktar schweiziska domstolen och ber om info på kontot
Schweiziska domstolen tvingar ProtonMail att logga ENBART IP-adresser på ett fåtal konton
... Det är bokstavligen allt, ingen data i själva kontot gavs ut. Inga inkommande mejl lämnades ut.
Kanske tänker du på Tutanota?
https://techcrunch.com/2020/12/08/german-secure-email-provider-tutanota-forced-to-monitor-an-account-after-regional-court-ruling/
Handlar inte om detta utan folk som sålde på bland annat flugsvamp och mer internationella silk road-liknande sidor. Det var becknare som fick sina konton spärrade och förlorade sina BTC. Finns säkert tråd om det här. Tror inte det stod något om det i tidningar.
Dom skrev på protonmail-sidan att dom kommer spärra konton om dom märker att det pågår illegal verksamhet.
Vet inte om de skannade folks mailkonversationer efter keywords som sedan flaggade mailen eller om det var myndigheter som anmälde så att de senare spärrade mailkonton.

Citat:
Tror inte det är applicerbart till en VPN. Minns att de började med VPN just för att de blev tvingade av PTS.
Frågan om banhof loggar var inte om deras VPN utan deras bredbandstjänst.
Tror inte dom loggar VPN. Problemet med den är som vi båda är inne på att dom använder personlig info samt bankID och har uppgifter öppet.
Fixar dom det då då blir det en bra VPN-tjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in