Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-03-19, 13:47
Medlem
JEGS76s avatar
Dagen är kommen. Det tog bara 29 år. Jag hade Internet hemma redan 1994 men aldrig känt behovet av anonymitet. NU tror jag att jag behöver sätta mig in i det här begreppet VPN-tunnel. Nej, inte för att bedriva illegal verksamehet o dyl; jag måste hålla koll på mitt designteam världen över på bla Instagram. Fick för en stund sedan ett meddelande på Messenger från en av dem som bor i Indonesien:
"xxxxxxx xxxxxxx can't collaborate because they don't have access to Instagram music."

Googlade och hamnade här:
https://cybernews.com/how-to-use-vpn...-on-instagram/

Men vi har Bahnhof. Kan någon bara säga att ja:
"Kör på Bahnhof Integrity VPN för 29 kr/mån. Det räcker."

Annars finns det ju alternativ. NordVPN, SurfShark... Vad behöver jag? Jag ska bara kringgå min geografiska position.
Citera
2023-03-19, 13:56
Medlem
VoktorDodkas avatar
Även google one för 19:- per månad erbjuder numer vpn(plus att man får 100 gb på google drive samt en del extra fotoredigeringsgrejer). På telefonen fungerar det klockrent förutom bankappar som man får exkluda. Jag har även provat i windows 10 där det inte är lika smidigt, jag använder bara chrome, bl a så lär man ibland starta om vpn flera gånger för att flashback och superstart ska fungera, även blocket hickar genom att inte visa alla bilder. Men billigt och enkelt är det.
Citera
2023-03-19, 14:07
Medlem
paskharens avatar
Om du bara ska kringå din geografiska position är norton antivirus perfekt för dig. Ingår vpn i ett paket där. Så är det bara välja land och surfa och som bonus får du ett komplett antivirus på köpet. Bahnhof brukar skicka dig till stockholm för det mesta.

Sen är det som så att du är inte direkt anonym när du har VPN. I vissa fall kan det vara värre än att inte ha det. Fördelen är att det är krypterat en bit på vägen. Fast självklart sparar din VPN leverantör all data om dig istället.
Senast redigerad av paskharen 2023-03-19 kl. 14:09.
Citera
2023-03-19, 15:04
Medlem
Det du behöver är följande:

En router med stöd för VPN, helst Wireguard
En VPN med stöd för OpenVPN, eller helst Wireguard. Förslagsvis PrivateVPN då den är billigast.
Citera
2023-03-19, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Sen är det som så att du är inte direkt anonym när du har VPN. I vissa fall kan det vara värre än att inte ha det. Fördelen är att det är krypterat en bit på vägen. Fast självklart sparar din VPN leverantör all data om dig istället.
Därför man väljer en VPN som inte loggar.
Citera
2023-03-19, 15:11
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded

Ja och det gör i princip alla, vad dom än påstår. Det är även så att det brukar vara lättare att få ut uppgifter från en vpn leverantör än ISP.

Om vpn leverantörerna inte loggat hade ju alla som sysslat med kriminella handlingar bara kunnat välja den vpn leverantören och inte behövet bekymra sig med massa krångliga speciallösningar.

Alla loggar vad dom än påstår.

Likadant med mailleverantörer. Det har ju lovat högt och lågt sedan har det visat sig att de visst kunde få fram uppgifter när det blev påtryckningar hur stark kryptering och allt de nu hade.
Senast redigerad av paskharen 2023-03-19 kl. 15:14.
Citera
2023-03-19, 15:13
Medlem
Citat:
Ja och det gör i princip alla, vad dom än påstår.
OVPN har kunnat bevisa att de inte loggar genom rättegångar..
Citat:
Det är även så att det brukar vara lättare att få ut uppgifter från en vpn leverantör än ISP.
"Källa: Aftonbladet" på den där eller?

Citat:
Om vpn leverantörerna inte loggat hade ju alla som sysslat med kriminella handlingar bara kunnat välja den vpn leverantören och inte behövet bekymra sig med massa krångliga speciallösningar.
Det finns fler sätt att få tag i en kriminell än via IP.

Citat:
Du kan ju komma med lite bevis, annars framstår du som en foliehatt.

Citat:
Likadant med mailleverantörer. Det har ju lovat högt och lågt sedan har det visat sig att de visst kunde få fram uppgifter när det blev påtryckningar hur stark kryptering och allt de nu hade.
Vad ska de annars göra? Bryta mot lagen?

Om du skickar ett meddelande Tutanota -> Tutanota så kan Tutanota inte göra ett skit för att få fram meddelandet. Skickar du mejl från Gmail, ja då kan de såklart tvingas logga det.

Det enda vettiga alternativet för krypterad mejl är idag Proton Mail. De kan som schweiziskt bolag bara tvingas lagra din IP. Använd VPN.
Senast redigerad av wuseisretarded 2023-03-19 kl. 16:04.
Citera
2023-03-19, 15:49
Medlem
Citat:

En VPN med stöd för OpenVPN, eller helst Wireguard. Förslagsvis PrivateVPN då den är billigast.

Har du tips på en bra router så man kan köra custom firmware och VPN? Behöver inte ha lång radie eller att den ska klara snabba hastigheter eller många enheter.

Vet du om banhof VPN är något att ha? Det som gör mig lite osäker är att man kan logga in på sidan med bankID och se användarnamn och lösenord i klartext.

Är privateVPN att föredra över mullvad och bahnhofs VPN?
Citera
2023-03-19, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Har du tips på en bra router så man kan köra custom firmware och VPN? Behöver inte ha lång radie eller att den ska klara snabba hastigheter eller många enheter.
En idé är ju att kolla den här listan och se vad som passar din prisklass:
https://bcca.org/best-dd-wrt-routers/
Översta har även stöd för AsusWRT-Merlin. Vet inte om den har stöd för Wireguard med Merlin dock.

Citat:
Vet du om banhof VPN är något att ha? Det som gör mig lite osäker är att man kan logga in på sidan med bankID och se användarnamn och lösenord i klartext.
Detta, kombinerat med att deras forum är ett skämt, gör att jag aldrig använt den.

Citat:
Är privateVPN att föredra över mullvad och bahnhofs VPN?
Den är billigare och fungerar klockrent. Personligen förstår jag inte hypen varför man kör med OVPN eller dylikt som är så otroligt mycket dyrare, när PrivateVPN eller AzireVPN är billigare och funderar precis lika bra.
Citera
2023-03-19, 16:02
Citat:
Ja och det gör i princip alla, vad dom än påstår. Det är även så att det brukar vara lättare att få ut uppgifter från en vpn leverantör än ISP.

Hela bahnhofs profil är ju lite anti övervakning, anti statlig kontroll.

Sedan skulle det krävas resurser av vpn leverantören, kostar, och kommer det ut att dom sparar så förlorar dom kunder.

Till tråden: kolla upp vilka vpn som har som val att kunna surfa i dom länderna du behöver surfa i.
Citera
2023-03-19, 16:16
Medlem
JEGS76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Även google one för 19:- per månad erbjuder numer vpn(plus att man får 100 gb på google drive samt en del extra fotoredigeringsgrejer). På telefonen fungerar det klockrent förutom bankappar som man får exkluda. Jag har även provat i windows 10 där det inte är lika smidigt, jag använder bara chrome, bl a så lär man ibland starta om vpn flera gånger för att flashback och superstart ska fungera, även blocket hickar genom att inte visa alla bilder. Men billigt och enkelt är det.

Detta ska ju finansieras genom firman. Om det kostar 19, 29, 59 eller 159:- / mån är inte så avgörande. Självklart är 19:-/mån angenämt billigt. Eftersom jag behöver nå bla vad xxx i Indonesien gör på sitt Instagramkonto så faller "Google One" här: https://support.google.com/googleone...form%3DAndroid
Har jag förstått rätt?

Citat:
Om du bara ska kringå din geografiska position är norton antivirus perfekt för dig. Ingår vpn i ett paket där. Så är det bara välja land och surfa och som bonus får du ett komplett antivirus på köpet. Bahnhof brukar skicka dig till stockholm för det mesta.

Det var många år sedan jag svor en ed att aldrig ha med Norton att göra igen men det är ju precis så; jag sitter på fel plats beroende på vem man frågar. (McAfee virusskydd har vi genom Bahnhof. Tänker fortsätta med det.)
Precis, jag utgår alltid från Stockholm när jag ska någonstans på hitta.se. Misstänkte efter att vi blev med fiber det var Bahnhofs "fel". Halvstörigt men jag har vant mig.

Citat:

Har ny router sen några månader tillbaka: ASUS RT-AX56U AX1800 Dual Band https://www.asus.com/se/networking-i...ters/rt-ax56u/
"VPN - JA"
Jag googlar ändå lite så kanske jag lär mig ngtt... OpenVPN, Wireguardo ch PrivateVPN. Tack!

Citat:

Jag antar att jag inte behöver fundera på denna funktion.

Tack alla inblandade så här långt. Ringer Bahnhof imorgon men tänkte jag skulle vara lite förberedd.
Citera
2023-03-19, 16:19
Medlem
Citat:
En idé är ju att kolla den här listan och se vad som passar din prisklass:
https://bcca.org/best-dd-wrt-routers/
Översta har även stöd för AsusWRT-Merlin. Vet inte om den har stöd för Wireguard med Merlin dock.
Precis det jag behöver, får läsa igenom! Just Asus RT-AX routrarna verkar vara populära.

Citat:
Detta, kombinerat med att deras forum är ett skämt, gör att jag aldrig använt den.
Får säga upp skiten då. Vet du om dom delar ut information och loggar till myndigheter?
Har läst på deras facebook och sida men jag fattade inte så mycket mer än att man måste kontakta vissa myndigheter för att se om ens IP finns med?

Citat:
Den är billigare och fungerar klockrent. Personligen förstår jag inte hypen varför man kör med OVPN eller dylikt som är så otroligt mycket dyrare, när PrivateVPN eller AzireVPN är billigare och funderar precis lika bra.
Vad betalar du för privateVPN? Finns det några bevis för att dom inte loggar?

Mullvad kostar ungefär 50kr/månad.
https://techlore.tech/vpn.html
Kollar man här så är det värt.

Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Hela bahnhofs profil är ju lite anti övervakning, anti statlig kontroll.

Sedan skulle det krävas resurser av vpn leverantören, kostar, och kommer det ut att dom sparar så förlorar dom kunder.

Till tråden: kolla upp vilka vpn som har som val att kunna surfa i dom länderna du behöver surfa i.

Jag tror banhof blev tvungna att logga i 1½ år nu. Vet inte hur det är med VPN, den känns inte säker.
Står något om att man får fråga myndigheter om ens IP har hamnat på deras shitlist då man delar sin IP med många andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in