Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
Ja, du fick en länk ovan av Ardathbey med ett rättsfall från kammarätten som klargör att man inte får ta adelspartiklar utan släktanknytning:
(FB) Får man döpa sig till von i efternamn?
1) Jag kan inte läsa artikeln då den bakom betallänkDet lilla jag såg var att man inte fick döpa barnet till förnamnet von vilket är någorlunda begripligt.
Det är dock ytterst märkligt att man inte får lägga till von eller van + födelseort, vilket är en lång europeisk tradition sedan medeltiden.
Jag har full förståelse att man inte får döpa sig till Natt och Dag, men von Odarslöv man nu råkar vara född i Odarslöv och kanske dessutom råkar ha släkt i Tyskland ser jag inte var problemet skulle ligga.
I synnerhet som ytterst få som råkar heta von… (tysktalande) eller van…(nederländerna) är av adlig börd.
Vidare inbillar jag mig att typ von Gula Röven (ort i Kungälv) knappast skulle misstas som ett adligt namn.
Fast å andra sidan så har ju juridiken inte varit särskilt logiskt konsistent, så det finns kanske rent av finns någon logik i det inkonsistenta bedömandet.
Vad vet jag…