2023-03-19, 20:24
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Ja, du fick en länk ovan av Ardathbey med ett rättsfall från kammarätten som klargör att man inte får ta adelspartiklar utan släktanknytning:
(FB) Får man döpa sig till von i efternamn?

1) Jag kan inte läsa artikeln då den bakom betallänkDet lilla jag såg var att man inte fick döpa barnet till förnamnet von vilket är någorlunda begripligt.
Det är dock ytterst märkligt att man inte får lägga till von eller van + födelseort, vilket är en lång europeisk tradition sedan medeltiden.
Jag har full förståelse att man inte får döpa sig till Natt och Dag, men von Odarslöv man nu råkar vara född i Odarslöv och kanske dessutom råkar ha släkt i Tyskland ser jag inte var problemet skulle ligga.

I synnerhet som ytterst få som råkar heta von… (tysktalande) eller van…(nederländerna) är av adlig börd.

Vidare inbillar jag mig att typ von Gula Röven (ort i Kungälv) knappast skulle misstas som ett adligt namn.

Fast å andra sidan så har ju juridiken inte varit särskilt logiskt konsistent, så det finns kanske rent av finns någon logik i det inkonsistenta bedömandet.

Vad vet jag…
Citera
2023-03-19, 21:43
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
1) Jag kan inte läsa artikeln då den bakom betallänkDet lilla jag såg var att man inte fick döpa barnet till förnamnet von vilket är någorlunda begripligt.
Det är dock ytterst märkligt att man inte får lägga till von eller van + födelseort, vilket är en lång europeisk tradition sedan medeltiden.
Jag har full förståelse att man inte får döpa sig till Natt och Dag, men von Odarslöv man nu råkar vara född i Odarslöv och kanske dessutom råkar ha släkt i Tyskland ser jag inte var problemet skulle ligga.

I synnerhet som ytterst få som råkar heta von… (tysktalande) eller van…(nederländerna) är av adlig börd.

Vidare inbillar jag mig att typ von Gula Röven (ort i Kungälv) knappast skulle misstas som ett adligt namn.

Fast å andra sidan så har ju juridiken inte varit särskilt logiskt konsistent, så det finns kanske rent av finns någon logik i det inkonsistenta bedömandet.

Vad vet jag…
Okej, jag gav målnumret till fallet också, men om du inte har tillgång till en juridisk databas och inte orkar begära ut det så säger kammarrätten att det inte får tas som förnamn då det kan uppfattas som ett adligt efternamn, och man får inte ta ett adligt efternamn. Man får alltså inte ta det som vare sig efternamn eller förnamn (i alla fall inte där "Von" kommer sist av förnamnen - kammarrätten säger inte rakt ut att man inte får göra det om Von kommer före andra förnamn).
Citera
2023-03-19, 22:42
Medlem
kermassas avatar
Här finns artikeln https://swedutch.com/sv/nekas-heta-v...adligt-prefix/
Citera
2023-03-20, 04:44
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Är du helt säker på detta?
Jag känner till ett fall där en föreläsare på juridicum som, enligt utsago, i ett anfall av storhetsvansinne hade lagt till ett pampigt 'von' före sitt efternamn, vilket utlöste ett hiskeligt kackel från den verifierade knappadeln på diverse omgivande institutioner.
Föreläsaren i fråga hävdade med emfas att hans släkt faktiskt hade ett von i efternamnet, men lyckades aldrig leda detta i bevis.
Som vanligt i universitetsstäder, dog denna världsomspännande skandal ut efter ett par dagar…

Således, är du helt säker på att man inte får lägga von till sitt efternamn, då detta är en 'tysk' (mellaneuropeisk-)tradition då man endast hade ett förnamn där efternamnet utgjordes av ens hemstad, dvs var man kom ifrån (tyska: von = från) (Holländska: van = från)

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Von#...i%20nya%20namn.
Citera
2023-03-20, 06:44
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Nej, du får inte döpa dig till de adliga prefixen von, af, van, du, de eller zu

"af. Ett litet oansenligt ord som signalerar så mycket makt och social prestige. af är det lilla prefixet (namnpartikeln) som från 1758 och drygt 100 år framåt gavs till 75 adliga ätter. af, som sedan 1906 stavas av, var en vanlig beteckning för att säga att någon kom från en viss plats."

Det står i namnlagen. Däremot kan du gifta dig med en adlig person och efter skilsmässa behålla namnet.
Nu tar du i här "van" är inget adelsprefix.
Citera
2023-03-20, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Här finns artikeln https://swedutch.com/sv/nekas-heta-v...adligt-prefix/

Synnerligen märkligt att Sverige har så svårt att helt avveckla adelns privilegier. Om den senaste namnlagen inte uttryckligen förbjuder detta varför verkar bestämmelsen i praktiken finnas kvar?
Citera
2023-03-20, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Synnerligen märkligt att Sverige har så svårt att helt avveckla adelns privilegier. Om den senaste namnlagen inte uttryckligen förbjuder detta varför verkar bestämmelsen i praktiken finnas kvar?
Man får väl inte heta t.ex. Prince eller King heller trots att det är relativt vanliga engelska namn.
Citera
2023-03-20, 11:01
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Kammarrätten hänvisar till 14 § p. 5, som finns där just för att fånga de fall som inte är uttryckligen angivna.

Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Man får väl inte heta t.ex. Prince eller King heller trots att det är relativt vanliga engelska namn.
Finns hundratals människor med dessa namn i Sverige.
Citera
2023-03-20, 11:05
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Utgångspunkten i lagstiftningen har och är kanske fortfarande att ett namn som har tillhört en utdöd släkt får antas om det inte upplevs som allmänt känt. Men begreppet är problematiskt.
Står namnet inte Nationalencyklopedin anses det inte som allmänt känt.

Riddarhuset har länge drivit frågan om en restriktivare syn på adliga namn och överklagat flera fall upp till högsta instans.
Den som slutligen avgör en namnfråga är alltså myndigheter och domstolar,inte Riddarhuset.
Citera
2023-03-20, 11:52
Medlem
Amitriptylins avatar
Man kan inte byta eller lägga till Von eller af eller något annat adligt om det inte sker via giftermål, adoption mm

Däremot kan du lägga till ett nytt förnam, Sir, vilket är helt okej.
Sir Olof Persson
Citera
2023-03-20, 12:49
Medlem
trickydicks avatar
Vore roligt om Anna Anka tog namnet Von.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anna_Anka

Topic: Nej det går inte, adliga namn är skyddade.
Citera
2023-03-20, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Vänd på det, varför är folk så skitnödiga och komplexfyllda att de suktar efter att vara låtsas-adel?
Fullkomligt löjligt och superbisarrt. Adelns enda priviligier är fidei comis och rätten till sina larviga namn, vilket jag anser att men inte bör beröva någon människa. I övrigt finns inget privilegium kvar.

Folk hittar på mer och mer löjliga namn för att försöka dölja sin enkla bakgrund - Bielkenhielm, Buhrenstierna, kukelstein och gud vet vad de kan knopa ihop för larviga namn. Låt adeln ha kvar privilegierna till bisarra namn och förbjud alla bisarra tönterier till namn.

Fideikommiserna ska avskaffas, finns ju en avecklingslag. Det är väl rimligt att skydda namn som väldigt få har, mitt eget är vi bara fyra personer som har och jag är den ende under 70. Hade ju varit konstigt om något tog den namnet. Men att göra skillnad på adliga och icke-adliga namn... det borde man slutat med när riddarhuset blev en ideell förening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in