• 1
  • 2
2023-03-19, 03:52
Medlem
olasvenssons avatar
Jag vill döpa mig till Ola von Svensson. Von betyder från.

Får man göra det i Sverige eller måste man åka utomlands för att göra det?

Om jag åker till Kina och döper om mig borde det fungera. I Kina har man ingen aning om vad von betyder. I Kina använder man inte ens våra bokstäver.

Annat?
Senast redigerad av olasvensson 2023-03-19 kl. 03:55.
Citera
2023-03-19, 04:20
Medlem
Kan man byta bara namnet utomlands? Eller är det nån dyr olaglig procedur som innebär att man byter hela sin identitet?

Du blir Ola von Svensson men du blir en helt ny person liksom. Nytt jobb. Nytt liv. Ny stad.
Citera
2023-03-19, 04:42
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson

Om jag åker till Kina och döper om mig borde det fungera. I Kina har man ingen aning om vad von betyder. I Kina använder man inte ens våra bokstäver.

Annat?

Sverige är von starkt associerat med adeln och sedan 1901 kan det inte användas i nya namn.
Citera
2023-03-19, 05:07
Avstängd
Dimpens avatar
Citat:

Annat?
Det går definitivt inte. Du kan inte döpas till ett namn..... Är du inte ännu döpt så kan du göra det i ett krister samfund. Vet inte om Svenska kyrkan i Kina kan vara behjälplig kanske. Vad beträffar namnändring så är det Skatteverket/Folkbokföringen du skall vända dig till.
Citera
2023-03-19, 06:07
Medlem
Herr.von.Svenssons avatar
Citat:

Annat?
Det går bra!
Citera
2023-03-19, 06:47
Medlem
Citat:

Annat?
dop ar en kristlig/religos ritual.

ditt officiella namn i kina ar det som star i ditt pass.
sen kan ju dina kines bekanta kanske komma att kalla dig for nagot pa kinesiska
jag sjalv har fatt nagra stycken inofficiella kinesiska tilltals namn genom aren men inget som riktigt fastnat eftersom mitt efternamn ar enkelt nog att uttala.
Senast redigerad av Kirev 2023-03-19 kl. 06:51.
Citera
2023-03-19, 06:53
Medlem
BorisBalkans avatar
Du kan anta Von som ett andra tilltalsnamn. Tror det är gratis och kan göras en gång: Ola Von Svensson.
Senast redigerad av BorisBalkan 2023-03-19 kl. 06:56.
Citera
2023-03-19, 07:30
i kölvattnet av detta och lite OFF-TOPIC:
någon som vet ?
Om jag har ex. förnamnet svensson och vill byta till ett spansk efternamn vi säger: Alarcón Suárez.

Kommer skatteverket godkänna det och jag får betala 2500 kr eller (har för mig att det finns en massa regler som stoppar det och istället hänvisar de till ett lista av godkända efternamn som de har)?
Citera
2023-03-19, 10:03
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:

Annat?

Några sätt som svenska myndigheter nog kan godkänna:

Man kan gifta sig till det. Gäller både man och kvinna. Är nog det enklaste sättet.

Bevisa att man har nära släktanknytning med en von-släkt. Kan vara svårt att bevisa för skattemyndigheten eller patent och registreringsverket. Osäker på vem som avgör frågan. Slutligen får kanske en domstol besluta.

Nyadling förekommer inte i Sverige. Men om man blir adlad i t.ex. Nederländerna och får ett von i efternamnet skulle det nog accepteras i Sverige. Osäker på om man kan adlas både som von och van.
Citera
2023-03-19, 11:25
Medlem
trancass avatar
Citat:

Annat?

Nej, du får inte döpa dig till de adliga prefixen von, af, van, du, de eller zu

"af. Ett litet oansenligt ord som signalerar så mycket makt och social prestige. af är det lilla prefixet (namnpartikeln) som från 1758 och drygt 100 år framåt gavs till 75 adliga ätter. af, som sedan 1906 stavas av, var en vanlig beteckning för att säga att någon kom från en viss plats."

Det står i namnlagen. Däremot kan du gifta dig med en adlig person och efter skilsmässa behålla namnet.
Citera
2023-03-19, 12:28
Moderator
Popesizes avatar
Tråd rensat på trams, och så skickar vi vidare till ett mer lämpligt forum.

Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Juridik
/Moderator
Citera
2023-03-19, 12:55
Medlem
Frågan är om man på något sätt kan köpa ett efternamn genom kryphål i lagen. Ett skenäktenskap med en person som har det rätta efternamnet. Man får ju behålla efternamn även i fall det blir skilsmässa. Von lär ha tillkommit en gång i tiden, frågan är vilka kriterier man då ställde för att få lov att bära "prefixet". Härstammar det från riddartiden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in