2023-03-19, 13:35
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag vill döpa mig till Ola von Svensson. Von betyder från.

Får man göra det i Sverige eller måste man åka utomlands för att göra det?

Om jag åker till Kina och döper om mig borde det fungera. I Kina har man ingen aning om vad von betyder. I Kina använder man inte ens våra bokstäver.

Annat?
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Sverige är von starkt associerat med adeln och sedan 1901 kan det inte användas i nya namn.
Citat:
Ursprungligen postat av BorisBalkan
Du kan anta Von som ett andra tilltalsnamn. Tror det är gratis och kan göras en gång: Ola Von Svensson.
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Några sätt som svenska myndigheter nog kan godkänna:

Man kan gifta sig till det. Gäller både man och kvinna. Är nog det enklaste sättet.

Bevisa att man har nära släktanknytning med en von-släkt. Kan vara svårt att bevisa för skattemyndigheten eller patent och registreringsverket. Osäker på vem som avgör frågan. Slutligen får kanske en domstol besluta.

Nyadling förekommer inte i Sverige. Men om man blir adlad i t.ex. Nederländerna och får ett von i efternamnet skulle det nog accepteras i Sverige. Osäker på om man kan adlas både som von och van.
Citat:
Ursprungligen postat av stefano2990
Frågan är om man på något sätt kan köpa ett efternamn genom kryphål i lagen. Ett skenäktenskap med en person som har det rätta efternamnet. Man får ju behålla efternamn även i fall det blir skilsmässa. Von lär ha tillkommit en gång i tiden, frågan är vilka kriterier man då ställde för att få lov att bära "prefixet". Härstammar det från riddartiden?
Vet att man inte kunde det tidigare, men jag kan inte hitta något om det i vare sig gamla eller nya namnlagen. Någon som vet vilken rättskälla det kommer ifrån, och om det fortfarande är giltigt?

Ett skenäktenskap borde fungera, det finns ingen koll över om folk bara gifter sig för att få byta namn.

Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Visst kan du det. Hade en polare som hette Ronny Persson och bytte till Ronny von Persson
Finns ingen Ronny von Persson i Sverige.
Citera
2023-03-19, 13:54
Medlem
BorisBalkans avatar
Behöver ju inte vara "von" det kan ju vara av, af, de,
Citera
2023-03-19, 14:01
Medlem
Här är en liten abrovinsch i frågan:-)
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...adligt-prefix/
Citera
2023-03-19, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
i kölvattnet av detta och lite OFF-TOPIC:
någon som vet ?
Om jag har ex. förnamnet svensson och vill byta till ett spansk efternamn vi säger: Alarcón Suárez.

Kommer skatteverket godkänna det och jag får betala 2500 kr eller (har för mig att det finns en massa regler som stoppar det och istället hänvisar de till ett lista av godkända efternamn som de har)?

Särskilt spanskt blir det ju inte såvida inte din pappa heter Alarcón och din mamma Suárez?
Citera
2023-03-19, 14:21
Medlem
Citat:

Om jag åker till Kina och döper om mig borde det fungera. I Kina har man ingen aning om vad von betyder. I Kina använder man inte ens våra bokstäver.

Annat?

Det finns i Sverige några personer med efternamnet von Axelsson. Även efternamnet von Davidson och von Josefsson förekommer.

Så visst kan du ansöka hos Skatteverket att få ändra ditt son-namn med inledande von.
Men du kommer inte att framstå som adlig med ditt von, utan mer som ett fån.
Citera
2023-03-19, 14:23
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Här är en liten abrovinsch i frågan:-)
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...adligt-prefix/
Tack så mycket, Ardathbey!

Vill någon läsa målet så är det mål nummer 352-21 vid kammarrätten i Jönköping.
Citera
2023-03-19, 16:36
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galambos
Det finns i Sverige några personer med efternamnet von Axelsson. Även efternamnet von Davidson och von Josefsson förekommer.

Så visst kan du ansöka hos Skatteverket att få ändra ditt son-namn med inledande von.
Men du kommer inte att framstå som adlig med ditt von, utan mer som ett fån.

Vissa svenska efternamn har det tyska prefixet ”von” trots att släkten inte har någon tysk anknytning.

Det är nog en hel del skojeri med svenska von-namn.

När en svensk person blev adlad kunde denne välja ett nytt efternamn som innehöll ”von” trots att man hette ett -sson namn från början och ättens äldste kände anfader kunde ha varit en bonde eller torpare.

Vad jag vet så hade Carl von Linné inga tyska rötter,men tog namnet när han adlades 1757.
Citera
2023-03-19, 18:15
Medlem
needAlifes avatar
Citat:

Annat?
Faktiskt en intressant fråga. Om man "döper" sig i Kina, kan man på det sättet få ett nytt namn även i sverige? Nu hade mitt efternamn låtit helt förjävligt med ett "von" dom prefix men kul idé.
Citera
2023-03-19, 18:27
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Sverige är von starkt associerat med adeln och sedan 1901 kan det inte användas i nya namn.

Är du helt säker på detta?
Jag känner till ett fall där en föreläsare på juridicum som, enligt utsago, i ett anfall av storhetsvansinne hade lagt till ett pampigt 'von' före sitt efternamn, vilket utlöste ett hiskeligt kackel från den verifierade knappadeln på diverse omgivande institutioner.
Föreläsaren i fråga hävdade med emfas att hans släkt faktiskt hade ett von i efternamnet, men lyckades aldrig leda detta i bevis.
Som vanligt i universitetsstäder, dog denna världsomspännande skandal ut efter ett par dagar…

Således, är du helt säker på att man inte får lägga von till sitt efternamn, då detta är en 'tysk' (mellaneuropeisk-)tradition då man endast hade ett förnamn där efternamnet utgjordes av ens hemstad, dvs var man kom ifrån (tyska: von = från) (Holländska: van = från)
Citera
2023-03-19, 18:43
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Är du helt säker på detta?
Jag känner till ett fall där en föreläsare på juridicum som, enligt utsago, i ett anfall av storhetsvansinne hade lagt till ett pampigt 'von' före sitt efternamn, vilket utlöste ett hiskeligt kackel från den verifierade knappadeln på diverse omgivande institutioner.
Föreläsaren i fråga hävdade med emfas att hans släkt faktiskt hade ett von i efternamnet, men lyckades aldrig leda detta i bevis.
Som vanligt i universitetsstäder, dog denna världsomspännande skandal ut efter ett par dagar…

Således, är du helt säker på att man inte får lägga von till sitt efternamn, då detta är en 'tysk' (mellaneuropeisk-)tradition då man endast hade ett förnamn där efternamnet utgjordes av ens hemstad, dvs var man kom ifrån (tyska: von = från) (Holländska: van = från)
Ja, du fick en länk ovan av Ardathbey med ett rättsfall från kammarätten som klargör att man inte får ta adelspartiklar utan släktanknytning:
(FB) Får man döpa sig till von i efternamn?
Citera
2023-03-19, 20:13
Medlem
CrackerPowers avatar
-
Lars Trier la till Von och blev Lars Von Trier.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lars_von_Trier

Do it!
Citera
2023-03-19, 20:20
Medlem
HassanVonEssens avatar
Själv gick jag från Demiroglu till Von Essen bara genom att bli medlem på Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in