Citat:
Jag vill döpa mig till Ola von Svensson. Von betyder från.
Får man göra det i Sverige eller måste man åka utomlands för att göra det?
Om jag åker till Kina och döper om mig borde det fungera. I Kina har man ingen aning om vad von betyder. I Kina använder man inte ens våra bokstäver.
Annat?
Får man göra det i Sverige eller måste man åka utomlands för att göra det?
Om jag åker till Kina och döper om mig borde det fungera. I Kina har man ingen aning om vad von betyder. I Kina använder man inte ens våra bokstäver.
Annat?
Citat:
Citat:
Citat:
Några sätt som svenska myndigheter nog kan godkänna:
Man kan gifta sig till det. Gäller både man och kvinna. Är nog det enklaste sättet.
Bevisa att man har nära släktanknytning med en von-släkt. Kan vara svårt att bevisa för skattemyndigheten eller patent och registreringsverket. Osäker på vem som avgör frågan. Slutligen får kanske en domstol besluta.
Nyadling förekommer inte i Sverige. Men om man blir adlad i t.ex. Nederländerna och får ett von i efternamnet skulle det nog accepteras i Sverige. Osäker på om man kan adlas både som von och van.
Man kan gifta sig till det. Gäller både man och kvinna. Är nog det enklaste sättet.
Bevisa att man har nära släktanknytning med en von-släkt. Kan vara svårt att bevisa för skattemyndigheten eller patent och registreringsverket. Osäker på vem som avgör frågan. Slutligen får kanske en domstol besluta.
Nyadling förekommer inte i Sverige. Men om man blir adlad i t.ex. Nederländerna och får ett von i efternamnet skulle det nog accepteras i Sverige. Osäker på om man kan adlas både som von och van.
Citat:
Vet att man inte kunde det tidigare, men jag kan inte hitta något om det i vare sig gamla eller nya namnlagen. Någon som vet vilken rättskälla det kommer ifrån, och om det fortfarande är giltigt?Frågan är om man på något sätt kan köpa ett efternamn genom kryphål i lagen. Ett skenäktenskap med en person som har det rätta efternamnet. Man får ju behålla efternamn även i fall det blir skilsmässa. Von lär ha tillkommit en gång i tiden, frågan är vilka kriterier man då ställde för att få lov att bära "prefixet". Härstammar det från riddartiden?
Ett skenäktenskap borde fungera, det finns ingen koll över om folk bara gifter sig för att få byta namn.

Finns ingen Ronny von Persson i Sverige.