2023-03-19, 15:40
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Nej, men jag äter inte falukorv, makaroner, pasta, nudlar, ris, blodpudding osv. Mina barn ska ha kött eller fisk till varje mål, och inga skräpprodukter. De är människor och inte djur. Jag har vissa krav på livet och det är att alltid äta vettig mat på dukat bord över vit duk under civiliserade former. Det handlar om renhet på insidan och utsidan. Jag partar inte om att frossa i delikatesser, men jag vill inte att mina barn skall missa fin matkultur och sitta och hiva i sig fiskpinnar med makaroner och remouladsås. Det går jag ej med på. Jag är uppfostrad att alltid bära kavaj till middagen när jag växte upp. Så långt går inte jag men inre och yttre hygien är en klassfråga oavsett vilken inkomst man har.

Men som du ser är jag osäker på vad det egentligen kostar. Har aldrig gjort ett överslag, men jag skall försöka göra det. Kolla på kontokorten tex. Jag sköter alla inköp så det borde vara enkelt tycker man.
Ok, där kan jag hålla med dig
Har inga barn men om jag hade hade jag inte direkt sparat inpå omkostnaderna.bl Blodpudding dock är underskattat och jäkligt nyttigt med apelsinjuice till och lingonsylt. Dessutom gott.
Citera
2023-03-19, 15:47
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadBeatLivet
Fast det där får klassas som lyx i högsta klass, jag ligger på 100 kg och även om jag skulle dividera det där med 3 så äter jag en bråkdel utav det. Vem fan i vuxen ålder äter mellanmål btw.

Väldigt mycket mat för dem som troligen inte har kroppsarbete.

Jag skulle bli ofantligt tjock om jag åt allt det där.
Citera
2023-03-19, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Jodå, det finns inlägg i tråden som uppmuntrar dem att enbart äta gröt med lingonsylt eller bara äta pasta.

Om du syftar på mitt inlägg så visade jag att de kan överleva på enbart pasta för ca 800 kr/mån.

Jag gav också exempel på hur hela familjen kan äta näringsriktig mat för 1900 kr/mån.

Om du ur det uppfattade att pastan var mitt rekommenderade förstahandsalternativ, så var det tyvärr ett missförstånd.

Sedan kan man naturligtvis bränna 14000 kr/mån om man vill, men det är inget man är tvungen till för ett människovärdigt liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Och resa runt med bilen till olika butiker är...gratis?

I vart fall billigare än 14000 kr/mån. Men för den som inte vill är allting omöjligt.
Citera
2023-03-19, 17:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamSanchez
Det är nog ett litet problem att slänga iväg 14 k på mat i månaden.
Handla varje dag och planera igenting. Säkert lite finare mat med. Det är nog inte hot dogs och makaroner mån-fre.
Det som förvånade mig var att så många tyckte det var så mycket pengar
Räcker att man går och slöhandlar på närmaste Hemköp istället för att åka bil till Willys så har man väl 35% högre matkostnad. Lägg på enbart halvfabrikat och chips och file istället för ytterfile så +50% till. Lägg till pizza en gång i veckan så ryker 1500 kr till.

Vi var 7 pers, 5 barn, och jag totalhandlade på willys varje vecka, pris ca 2000 kr/vecka = ca 10k per månad. Snabbmat tillkom 2-3 mål i veckan.
Citera
2023-03-19, 17:35
Medlem
Kallamakaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Bara min lunch kostar vardagligen 130 kr. I fredags kostade lunchen ca 500kr. Jag bor i stan och arbetar i stan. Matlåda är inget alternativ.

Kanske lite överdrivet med 200kr per dag eftersom jag kom underfund med att vi drog 12000kr/månad i käk. Förr i tiden åt jag ute frukost, lunch och middag varje dag. Men då var jag ungkarl. Numera lagar jag all mat, och jag lagar det jag gillar. Aldrig pasta, ris eller makaroner eller annan avföda. Hatar verkligen makaroner.

Vill inte påstå att jag frossar i delikatesser, men jag vill ha riktig mat. Jag ställer mig inte och brassar falukorv, pannkakor eller makaroner osv. Barnen skall ha kött och fisk varje mål mat. De växer. Brukar köpa fläskfilé och diverse nöt samt lax, det gillar de. Grönsaker ska vi inte ens prata om hur dyra de blivit.

Känner du att du har råd med en lunch för 500:- hellre än en matlåda hemifrån med rester så är det upp till dig.

Men det är en kraftigt överdriven kostnad.

Jag skulle ALDRIG lägga de pengarna på en lunch. För mig funkar rester, ett paket nuförtiden eller en frukt och smörgås till lunch.
Citera
2023-03-19, 17:50
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Känner du att du har råd med en lunch för 500:- hellre än en matlåda hemifrån med rester så är det upp till dig.

Men det är en kraftigt överdriven kostnad.

Jag skulle ALDRIG lägga de pengarna på en lunch. För mig funkar rester, ett paket nuförtiden eller en frukt och smörgås till lunch.
Exakt, klart man teoretiskt kan spendera oändligt med pengar på en lunch men varför? Man äter den endast för att hålla hungern borta. ju billigare desto bättre för min del. Gärna matlådor som är så jävla enkelt att göra. Lägga hundralappar på lunch är snudd på idiotiskt, lägg de pengarna på börsen istället.

Är väl ett av ett fåtal områden där vi borde ta efter norrmännen. De äter bara en macka till lunch. Det räcker, bra mat kan man äta till middag.
Citera
2023-03-19, 18:00
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Hoppas att ämnet ligger på rätt ställe.

Nu har jag inga barn så kanske är jag helt borta men hur lyckas en familj bestående av två vuxna och två små tjejer (5 och 7 år) äta för 14 000 kr per månad?
Visst jag vet att maten blivit dyrare men och kanske om de hade fyra,fem hungriga tonårspojkar hemma men har svårt att se hur två små tjejer kan äta så mycket.

https://www.mitti.se/nyheter/de-beta...273.bd4ea6628d

Att slösa pengar är det lättaste som finns.

Jag hade utan problem lätt kunnat spenderat 14kkr per dag utan att anstränga mig…
Begriper inte frågeställningen. I några av de större storstäderna, t.ex. London, Genève, Paris, eller New York, går det lätt att spendera betydligt mer än 14kkr på en lunch.
Citera
2023-03-19, 18:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Hoppas att ämnet ligger på rätt ställe.

Nu har jag inga barn så kanske är jag helt borta men hur lyckas en familj bestående av två vuxna och två små tjejer (5 och 7 år) äta för 14 000 kr per månad?
Visst jag vet att maten blivit dyrare men och kanske om de hade fyra,fem hungriga tonårspojkar hemma men har svårt att se hur två små tjejer kan äta så mycket.

https://www.mitti.se/nyheter/de-beta...273.bd4ea6628d
500 kr i snitt per dag, nja, inte orimligt om båda föräldrarna äter lunch ute och man går och äter en familijemiddag på restaurang en gång per vecka.

Säg att lunchen går på 5000 kr per månad och middagarna liks mycket. Då är det 4000 kr för egna matinköp. Låter billigt i min bok.
Citera
2023-03-19, 18:04
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Måste vara annat inräknat. Jag och bruden kan leva en vecka på 600 kr och då är det hygienartiklar inräknat. Inga dyrare, men det grundläggande.

Merparten lär inte ha en budget på 300 per vecka dock, du lär få lägga på minst det dubbla. Skulle gissa att snittet är runt 2000-3000 per vuxen. (per månad då alltså, kontra ditt på 1200). Men hey, bra jobbat att komma så lågt.
Citera
2023-03-19, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
mina grannar äter i 18k för 3 barn jag har 3 barn vi äter i kanske 2k per månad och äter nyttig mat kanske måste wt börja fatta hur man gör rätt mat faktisgt

Du ljuger då har du 3 fåglar som går på solrosfrön
Citera
2023-03-19, 18:16
Medlem
Ferhs avatar
Om man inte bryr sej om priset på något och alltid väljer de dyraste varumärkena och gillar att gå på restaurang samt äter flera gånger om dagen etc så är det nog rätt enkelt att komma upp i höga siffror.

Men är inga problem att få ihop en god och mättande måltid för typ 20 kronor per person. Bara att till exempel ta linser, krossade tomater och en buljongtärning, koka och krydda och servera med spagetti. Billigt och gott och både snabbt och enkelt att tillaga.
Citera
2023-03-19, 18:34
Medlem
shoottheelkss avatar
Låter inte så högt.

Räcker med att byta ut:

- "Falukorv, snabbmakaroner, ketchup och besprutad sallad"

Till:

- "Ekologiskt kött, färsk ekologisk pasta, eco chilisås, och ekologiska sallad"

De kanske inte vill förgifta sig själva och sina barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in