2023-03-19, 14:15
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
200 spänn/dag? Äter du alltid entrecote? Är ju snudd på omöjligt att ens vara nära den summan.

Nej, men jag äter inte falukorv, makaroner, pasta, nudlar, ris, blodpudding osv. Mina barn ska ha kött eller fisk till varje mål, och inga skräpprodukter. De är människor och inte djur. Jag har vissa krav på livet och det är att alltid äta vettig mat på dukat bord över vit duk under civiliserade former. Det handlar om renhet på insidan och utsidan. Jag partar inte om att frossa i delikatesser, men jag vill inte att mina barn skall missa fin matkultur och sitta och hiva i sig fiskpinnar med makaroner och remouladsås. Det går jag ej med på. Jag är uppfostrad att alltid bära kavaj till middagen när jag växte upp. Så långt går inte jag men inre och yttre hygien är en klassfråga oavsett vilken inkomst man har.

Men som du ser är jag osäker på vad det egentligen kostar. Har aldrig gjort ett överslag, men jag skall försöka göra det. Kolla på kontokorten tex. Jag sköter alla inköp så det borde vara enkelt tycker man.
Citera
2023-03-19, 14:24
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Hade jag varit med om det sistnämnda hade jag gett dem en vänlig utskällning, eller tagit med maten hem och ätit den själv
Kött är det sista du ska slänga! Besök närmaste slakteri så ändrar dom sin uppfattning direkt...

Det var redan för sent. Annars hade jag erbjudit mig att ta maten. Och särskilt köttet. När det redan hade hänt orkade jag inte påpeka det. Jag var även chockad till tystnad.

Har jag mat som verkligen ingen vill äta får skatorna den. Det är förbjudet att mata dem, men jag har bara två återkommande sedan flera år.

De flesta jag känner brukar dela ut maten efter en fest så får folk ta det de vill ha. Jag hade förväntat mig det av pappan.
Citera
2023-03-19, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasseltass
Nej, det handlar bara om att planera inköpen. Man måsre då ta del av butikernas annonsblad. Fläskytytterfile, kyckling och köttfärs mm. köps till kampanjpriser. Basvaror köps på Lidl och ÖoB och aldrig till ordinariepris på ICA eller Coop. Det finns grova pengar att spara genom att planera sina inköp.

Men många människor verkar vara helt oförmögna till detta.

Och resa runt med bilen till olika butiker är...gratis?
Citera
2023-03-19, 14:38
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Hoppas att ämnet ligger på rätt ställe.

Nu har jag inga barn så kanske är jag helt borta men hur lyckas en familj bestående av två vuxna och två små tjejer (5 och 7 år) äta för 14 000 kr per månad?
Visst jag vet att maten blivit dyrare men och kanske om de hade fyra,fem hungriga tonårspojkar hemma men har svårt att se hur två små tjejer kan äta så mycket.

https://www.mitti.se/nyheter/de-beta...273.bd4ea6628d

edit: fel

Beror på vad som äts, men 3500kr pp är inget jättesvårt att komma upp i. Halvfärdiga produkter och dyrt kött så är man snabbt där.
Senast redigerad av InPain 2023-03-19 kl. 14:41.
Citera
2023-03-19, 14:44
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Hoppas att ämnet ligger på rätt ställe.

Nu har jag inga barn så kanske är jag helt borta men hur lyckas en familj bestående av två vuxna och två små tjejer (5 och 7 år) äta för 14 000 kr per månad?
Visst jag vet att maten blivit dyrare men och kanske om de hade fyra,fem hungriga tonårspojkar hemma men har svårt att se hur två små tjejer kan äta så mycket.

https://www.mitti.se/nyheter/de-beta...273.bd4ea6628d

Det är inga problem, vi lägger över 12k i månaden utan problem och vi är en liknande familj.
Citera
2023-03-19, 14:46
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Snyfthistoria om en familj som tagit lån och nu har det tufft. Well no shit, ni tog ett lån där ni är fullt medvetna om att räntan kan stiga.

Att ungarna skulle äta för 7000kr tror jag inte ett skvatt på.

Dom har själva satt sig i sitsen dom sitter i. Ta inte lån om ni inte kommer klara av en eventuell räntehöjning. Nuppa inte fram ungar on top of that.

Idioter.

"De klarar sig och har bra löner. Men livet har blivit dyrt."

Artikeln är nog mer ett exempel på hur dyrt det blivit för en medelklassfamilj med huslån på 4 miljoner 2barn osv. 22.000 i räntor är såklart inget roligt för någon.
Citera
2023-03-19, 14:55
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
4 pers, 30 dagar på en månad, blir 93 kr per dag. Tre mål mat om dagen, det blir 31 kr per portion om alla skall kosta lika mycket.
Ja, men nu kostar alla mål inte lika mycket. En frukost kan kosta så lite som några kronor. 3 dl mjölk, 1 dl havregryn och lite sylt har en inköpskostnad på 6-7 kronor. Och barnen äter på vardagarna lunch i skolan. Den familjen borde med lite planering inte ha några som helst bekymmer med att äta för under 7000 kr/månad, eller hälften av idag.
Citera
2023-03-19, 14:58
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InPain
"De klarar sig och har bra löner. Men livet har blivit dyrt."

Artikeln är nog mer ett exempel på hur dyrt det blivit för en medelklassfamilj med huslån på 4 miljoner 2barn osv. 22.000 i räntor är såklart inget roligt för någon.

Point still made.
Snyfthistoria.
Citera
2023-03-19, 15:05
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag tror att det också beror väldigt mycket på att den sparsamhet och "storkoksmentalitet" som fanns förr, där normala svenska familjer åt rester och frös in mat, inte längre existerar på samma sätt bland yngre vuxna idag. De har helt enkelt växt upp under mycket bättre tider.

Jag har en barnfamilj med föräldrar i 30-årsåldern i min nära umgängeskrets, och det matslöseri som förekommer där, dagligen och stundligen, är sådant som hade gjort min mamma helt förskräckt (och då kommer jag ändå från en övre medelklassfamilj som har haft det gott ställt, särskilt under de år på 90-talet när andra hade det sämre).

Bara den senaste månaden har jag sett dem...

1, laga om en bearnaise-sås från grunden 3 gånger (de två misslyckade exemplen hälldes helt enkelt ut)
2, kasta samtliga rester efter normala middagar 2 gånger (kyckling med ris ena gången, ryggbiff med potatis och sås andra gången)
3, rensa ut och kasta alla grönsaker och frukt i svalen, för att därefter köpa nytt (alltså oavsett om det var per definition dåligt och mögligt eller inte. Äpplen, päron, druvor, sallad, tomater och gurka bl.a. var lite "gamla och tråkiga")

Det här är inte ovanligt alls. Min egen svåger köper ofta dyrt kött, finare "gourmet-korvar" och liknande som han sedan inte blir sugen på och dessa kastas när datumet gått ut.

Matslöseriet bland många yngre familjer är, helt enkelt, enormt.

Blev extremt provocerad av detta inlägget haha. Självklart slänger man inte mat som kan sparas och ätas en gång till.
Citera
2023-03-19, 15:10
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Snyfthistoria om en familj som tagit lån och nu har det tufft. Well no shit, ni tog ett lån där ni är fullt medvetna om att räntan kan stiga.

Att ungarna skulle äta för 7000kr tror jag inte ett skvatt på.

Dom har själva satt sig i sitsen dom sitter i. Ta inte lån om ni inte kommer klara av en eventuell räntehöjning. Nuppa inte fram ungar on top of that.

Idioter.

Fast det är ingen snyfthistoria. De säger ju själva att de har råd och att de vet att de kan göra förändringar.
Citera
2023-03-19, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Inget konstigt alls.

Frukost för 4 personer:
12 ägg (jag håller på att gå ned i vikt och äter 6 äggvitor + 2 ägg varje morgon)
50-100 g frysta blåbär (skogsplockade)
50-100 g frysta hallon
1-3 dl havregryn
Lite flingor
Mjölk
Några ostmackor

Lunch för 3 personer (1 barn i skolan),
Exempel (Bouillabaisse):
125g fryst laxfilé
200g fryst torskilé
100g frysta räkor
Tomat, grönsaker, kryddor, lite matlagningsvin

Mellanmål:
3 proteinshakes (färdigblandade förpackningar)
3-4 frukter
Lite flingor
Mjölk
Några ostmackor
1-3 babymat fruktpuré
1-3 babymat frukt/havrestång

Middag (exempel):
800g flankstek
500g hemmagjord klyftpotatis
Lite sås och tillbehör
Sallad

1-2 x 1,5L läsk
Vitaminer och hälsokost
Lite förbrukning av hygienprodukter
3-4 flaskor mjölkersättning

(Lite godis och snacks på helgerna)

Summa:5-600 kr per dag

500 kr/dag x 30 dagar/månad = 15 000 kr/månad

Ingen direkt lyx och inte heller överdrivet mycket mat. Handlar på vanligt ICA och tittar efter extrapriser. Välkommen till verkligheten utanför studentnudlar.

Fast det där får klassas som lyx i högsta klass, jag ligger på 100 kg och även om jag skulle dividera det där med 3 så äter jag en bråkdel utav det. Vem fan i vuxen ålder äter mellanmål btw.
Citera
2023-03-19, 15:26
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ja, men nu kostar alla mål inte lika mycket. En frukost kan kosta så lite som några kronor. 3 dl mjölk, 1 dl havregryn och lite sylt har en inköpskostnad på 6-7 kronor. Och barnen äter på vardagarna lunch i skolan. Den familjen borde med lite planering inte ha några som helst bekymmer med att äta för under 7000 kr/månad, eller hälften av idag.

Jo precis, ett snabbt räkneexempel på hur man skulle kunna komma UPP i den matkostnaden.

I praktiken äter de väl ute ett par ggr i veckan, och till middag blir det inte falukorv och makaroner.

Om de använder matkassetjänsterna så går det nog inte att hålla sig under 7000 kr per månad för fyra pers dock, allting har blivit dyrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in