• 1
  • 2
2023-03-18, 17:32
Medlem
Burgsvik Group AB som äger restaurangen Solliden på Skansen Stockholm och restaurangkedjan Rasta som finns längs vägarna mdf andra retauranger, har avbokat en bokning av SwebbTV på Solliden

Detta pga att Expo ringt till Burgsvik Group AB och sagt att SwebbTV är högerextremister och gillar Sverige.

https://swebbtv.se/w/vcJVG3uQ5Yy92kzE3X6Bk6

Kan en restaurang neka Expo en bokning pga att de är vänsterextremister?

Bör alla som röstar för Sverige undvika Burgsvik Group AB, när de ska välja var de ska äta?
Citera
2023-03-18, 17:36
Medlem
En näringsidkare väljer själv vilka kunder och gäster de vill ha.

Slappna av, det är samma sak för dig: Vem eller vilka släpper du in i ditt hem - och vem eller vilka vägrar du släppa in?

Återigen, slappna av.
Citera
2023-03-18, 17:44
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Fattar inte varför Swebtv vill ha konferensen där med tanke på vad de skriver:

"Burgsviks Group AB är ett familjeföretag som startade på 70-talet och har byggt upp en imponerande restaurangverksamhet runt om i Sverige med bland annat Rasta Vägkrogar.

Idag är det en feg verksamhet som lierar sig med vänsterextremisterna för att sabotera Swebbtvs konferens. En av Sveriges tydligaste folkrörelsers konferens och därigenom stoppa yttrandefriheten.".
Citera
2023-03-18, 17:46
Medlem
Vad bra! Då kan restauranger välja att neka Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Centerpartiet o Sossarna mdf som Arab/Afrika organisationer att göra bokningar.

Jag tycker detta är bra gör du?
Citera
2023-03-18, 17:48
Medlem
Avayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanParsonsProject
En näringsidkare väljer själv vilka kunder och gäster de vill ha.

Slappna av, det är samma sak för dig: Vem eller vilka släpper du in i ditt hem - och vem eller vilka vägrar du släppa in?

Återigen, slappna av.

Gäller detta även om jag som näringsidkare inte vill släppa in rullstolsbundna, folk med Downs syndrom eller kvinnor över 50?

Jag riskerar inga reprisaler för detta menar du?
Citera
2023-03-18, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Vad bra! Då kan restauranger välja att neka Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Centerpartiet o Sossarna mdf som Arab/Afrika organisationer att göra bokningar.

Jag tycker detta är bra gör du?

Ja.
Citera
2023-03-18, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avaya
Gäller detta även om jag som näringsidkare inte vill släppa in rullstolsbundna, folk med Downs syndrom eller kvinnor över 50?

Ingen har någonsin riskerat "reprisaler".

Återigen. du väljer själv vilka gäster du släpper in i din bar/restaurang/massage-hak..

Reprisaler? Jösses.

Jag hade aldrig släppt in dig på min bar pga för usel Svenska.
Citera
2023-03-18, 17:57
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Nej. Diskrimineringsombudsmannen kan i sådana fall åtala dig för diskriminering.

Citat:
Diskrimineringslagen har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder

https://sv.wikipedia.org/wiki/Diskri...rimineringslag
Senast redigerad av Meiji 2023-03-18 kl. 18:00.
Citera
2023-03-18, 17:59
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Fattar inte varför Swebtv vill ha konferensen där med tanke på vad de skriver:

"Burgsviks Group AB är ett familjeföretag som startade på 70-talet och har byggt upp en imponerande restaurangverksamhet runt om i Sverige med bland annat Rasta Vägkrogar.

Idag är det en feg verksamhet som lierar sig med vänsterextremisterna för att sabotera Swebbtvs konferens. En av Sveriges tydligaste folkrörelsers konferens och därigenom stoppa yttrandefriheten.".

Det skrevs efter att företaget hade avbokat konferensen med kort varsel.
Citera
2023-03-18, 18:01
Medlem
Avayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanParsonsProject
Ingen har någonsin riskerat "reprisaler".

Återigen. du väljer själv vilka gäster du släpper in i din bar/restaurang/massage-hak..

Reprisaler? Jösses.

Jag hade aldrig släppt in dig på min bar pga för usel Svenska.

OK vi omformulerar frågan

Du menar att jag får porta handikappade, japaner och feta människor ifrån min affär?

Jag riskerar inga som helst lagliga konsekvenser för detta, menar du?
Citera
2023-03-18, 18:04
Medlem
Avayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nej. Diskrimineringsombudsmannen kan i sådana fall åtala dig för diskriminering.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Diskri...rimineringslag

Just detta jag subtilt försökte påstå med mitt inlägg men användaren verkar ha en annan uppfattning om vad lagen egentligen säger
Citera
2023-03-18, 18:04
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
OK vi omformulerar frågan

Du menar att jag får porta handikappade, japaner och feta människor ifrån min affär?

Jag riskerar inga som helst lagliga konsekvenser för detta, menar du?

Nu kan man väl tycka att SwebbTv består av handikappade och feta människor men det är ju inte därför de avbokas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in