2023-03-18, 18:05
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanParsonsProject
En näringsidkare väljer själv vilka kunder och gäster de vill ha.

Slappna av, det är samma sak för dig: Vem eller vilka släpper du in i ditt hem - och vem eller vilka vägrar du släppa in?

Återigen, slappna av.
Nej det gör de inte alls. Om jag vill förbjuda zigenare att beträda min restaurang så blir jag bötfälld.
Du ljuger i princip i varje inlägg du skriver...
Har du nån typ av diagnos?
Citera
2023-03-18, 18:07
Medlem
Avayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Nu kan man väl tycka att SwebbTv består av handikappade och feta människor men det är ju inte därför de avbokas.

Användaren jag svarade till påstod att jag får porta vem jag vill baserat på deras kön, ras eller religion

Det var detta jag ifrågasatte
Citera
2023-03-18, 18:09
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Nej det gör de inte alls. Om jag vill förbjuda zigenare att beträda min restaurang så blir jag bötfälld.

Det är ju helt sinnessjukt att man inte får förbjuda zigernare. Men så här går det i ett land med vänsterstyre, ni kan ju studera hur zigenare hanteras i Polen.
Citera
2023-03-18, 18:10
Medlem
Vilken blir den första restaurangen som nekar Anders Lindberg en bokning för aftonbladets ledarredaktion?
Citera
2023-03-18, 18:11
Medlem
Avayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44

Personen i fråga är extremt okunnig eller så trollar hen

Finns tydliga lagar kring detta
Citera
2023-03-18, 18:26
Medlem
EnCartes avatar
Allt beror på att de mänskliga rättigheterna som Sverige skrivit under, inte gäller i Sverige eller inom EU.

Citat:
Artikel 2.
Var och en är berättigad till alla de rättigheter och
friheter som uttalas i denna förklaring utan åtskillnad
av något slag, såsom på grund av ras, hudfärg, kön,
språk, religion, politisk eller annan uppfattning, nationellt
eller socialt ursprung, egendom, börd eller ställning i
övrigt. Ingen åtskillnad får heller göras på grund av den
politiska, rättsliga eller internationella status som råder
i det land eller det område som en person tillhör, vare
sig detta land eller område är oberoende, står under
förvaltarskap, är icke-självstyrande eller är underkastat
någon annan begränsning av sin suveränitet.

Om man läser dem så ser man att det ska även gälla politisk eller annan uppfattning. Men i Sverige har man rätt att diskriminera människor utifrån vilken politisk åsikt de har. Däremot inte andra grupper som räknas upp. Ett klart brott mot de mänskliga rättigheterna och en inskränkning i demokratin, men som sagt, helt lagligt i Sverige, trots att vi skrivit under på FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.

Så snacket om att man får diskriminera vem man vill, bara för att man äger en restaurang eller liknande, gäller bara politisk åsikt eller störiga gäster. Inga andra grupper får man neka. Då kan man bli åtalad.
Citera
2023-03-18, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Allt beror på att de mänskliga rättigheterna som Sverige skrivit under, inte gäller i Sverige eller inom EU.

Om man läser dem så ser man att det ska även gälla politisk eller annan uppfattning. Men i Sverige har man rätt att diskriminera människor utifrån vilken politisk åsikt de har. Däremot inte andra grupper som räknas upp. Ett klart brott mot de mänskliga rättigheterna och en inskränkning i demokratin, men som sagt, helt lagligt i Sverige, trots att vi skrivit under på FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.

Så snacket om att man får diskriminera vem man vill, bara för att man äger en restaurang eller liknande, gäller bara politisk åsikt eller störiga gäster. Inga andra grupper får man neka. Då kan man bli åtalad.

Du har rätt men tror du att en restaurang kan överleva en nekad bokning av Vänsterpartiet? Inte pga att de alltid är jättefulla och bråkiga när de kommer.

Utan pga att de har vänsteråsikter, som att privatägande är fel.

Kommer den restaurangen klara det?

När msm går igång och kräver att polis, åklagare o regering ska stänga den restaurangen?
Citera
2023-03-18, 19:01
Medlem
grungewhores avatar
De verkar ha fingrarna med i alla möjliga multikulturella burka(r) såsom Port de Soleil i Göteborg, ett slaskställe för sliskiga typer. Det är ingen risk att jag skulle stödja dem hur jag än försökte.
Citera
2023-03-18, 19:01
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Du har rätt men tror du att en restaurang kan överleva en nekad bokning av Vänsterpartiet? Inte pga att de alltid är jättefulla och bråkiga när de kommer.

Utan pga att de har vänsteråsikter, som att privatägande är fel.

Kommer den restaurangen klara det?

När msm går igång och kräver att polis, åklagare o regering ska stänga den restaurangen?

Nej! Man kommer förstås att skapa drev och jaga honom till helvetet. Men det är lagligt i Sverige att neka vänsterpartiet, så dömd kommer han inte att bli, utan istället ett offer för pöbeln. Uthängd i pressen.

Man får diskriminera och förfölja människor för att vara mot vänsterpartiet, då den delen av de mänskliga rättigheterna inte gäller i Sverige. Det är liksom där problemet sitter.

Min åsikt är att man bör kräva av politikerna att FN:s mänskliga rättigheter ska gälla här, då de skrivit under dem.
Citera
2023-03-18, 19:11
Medlem
Citat:
Nej! Man kommer förstås att skapa drev och jaga honom till helvetet. Men det är lagligt i Sverige att neka vänsterpartiet, så dömd kommer han inte att bli, utan istället ett offer för pöbeln. Uthängd i pressen.

Man får diskriminera och förfölja människor för att vara mot vänsterpartiet, då den delen av de mänskliga rättigheterna inte gäller i Sverige. Det är liksom där problemet sitter.

Min åsikt är att man bör kräva av politikerna att FN:s mänskliga rättigheter ska gälla här, då de skrivit under dem.

Du har rätt det finns en lag. Men vänsterns utomrättsliga regler trumfar lagen!
Citera
2023-03-18, 19:34
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Du har rätt det finns en lag. Men vänsterns utomrättsliga regler trumfar lagen!

Så är det. Men problemet är just att det inte finns någon lag som skyddar varken restaurangägare eller andra från att bli förföljda p.g.a. politisk eller annan åsikt. Oavsett om de har någon åsikt eller inte. Det är guilt by association.

Om FN:s mänskliga rättigheter gällde, skulle det innebära att restaurangägarna var tvungna att låta vänsterpartiet ha sina möten, men även att de inte kan neka andra, som SwebbTV. Om någon hotade dem med bojkott skulle de kunna hänvisa till lagen och att de inte har rätt att neka dem. En bojkott för det, skulle även kunna innebära att man kan åtala de som utför bojkotten, för brott mot de mänskliga rättigheterna, vilket det faktiskt är.

Problemet inom EU är att man har sina egna mänskliga rättigheter som man hittat på, där just det här är borttaget. Därför gäller det att veta vad man pratar om.
FN:s mänskliga rättigheter är inte samma som vad EU hänvisar till. Just det här att man även kallar EU:s variant för mänskliga rättigheter, vilket i sig är fel, då de bara gäller inom EU, lurar många att tro att det är samma sak. Därför tror många att vi följer FN:s variant när vi inte gör det. Jag misstänker faktiskt att det är avsiktligt för att förvirra människor, så de inte ska se att vi gått ifrån FN:s variant.

Men oavsett har Sverige skrivit under FN:s variant och därför borde man kunna kräva att de faktiskt ska gälla här.
Citera
2023-03-18, 20:05
Medlem
Citat:
Så är det. Men problemet är just att det inte finns någon lag som skyddar varken restaurangägare eller andra från att bli förföljda p.g.a. politisk eller annan åsikt. Oavsett om de har någon åsikt eller inte. Det är guilt by association.

Om FN:s mänskliga rättigheter gällde, skulle det innebära att restaurangägarna var tvungna att låta vänsterpartiet ha sina möten, men även att de inte kan neka andra, som SwebbTV. Om någon hotade dem med bojkott skulle de kunna hänvisa till lagen och att de inte har rätt att neka dem. En bojkott för det, skulle även kunna innebära att man kan åtala de som utför bojkotten, för brott mot de mänskliga rättigheterna, vilket det faktiskt är.

Problemet inom EU är att man har sina egna mänskliga rättigheter som man hittat på, där just det här är borttaget. Därför gäller det att veta vad man pratar om.
FN:s mänskliga rättigheter är inte samma som vad EU hänvisar till. Just det här att man även kallar EU:s variant för mänskliga rättigheter, vilket i sig är fel, då de bara gäller inom EU, lurar många att tro att det är samma sak. Därför tror många att vi följer FN:s variant när vi inte gör det. Jag misstänker faktiskt att det är avsiktligt för att förvirra människor, så de inte ska se att vi gått ifrån FN:s variant.

Men oavsett har Sverige skrivit under FN:s variant och därför borde man kunna kräva att de faktiskt ska gälla här.

Hur ska man kunna skapa förändring av detta?

Kan tex SwebbTV skapa opinion och säga att restauranger kan neka bokningar pga politisk åsikt.

Så på vissa restauranger får högern komma och på andra restauranger får vänstern komma.

På några restauranger får både högern och vänstern komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in