• 1
  • 2
2023-03-18, 14:42
Medlem
StarkMarks avatar
Ibland har jag svårt att tro mina egna öron när jag lyssnar på P3. Jag körde bil och hade radion på. 35-åriga Sandra intervjuas. Hon skulle söka ett jobb men gjorde det inte iom att hon var då tvungen att prata med en chattrobot. Det slutade med att hon inte sökte jobbet.

Hon säger "Är det så att den här roboten är programmerad utav den gruppen av människor som man ofta tänker har främst maktposition i samhället tex vita, heterosexuella, CIS-män."

Sandra vet lika lite som du eller jag om vilka som programmerat chatbotten men ändå så vill hon spekulera i att det är svenska heterosexuella män som skapat boten. Det är som om vi svenska män är satan personifierade.

https://sverigesradio.se/artikel/bem...-arbetssokande

Varför sänder regimmedia ett sådant grundlöst antagande? Sandra vet inte om det är svenska män bakom boten, hon vet heller inte någonting om hur boten gör sitt urval och i tillägg så sökte hon aldrig jobbet så det är väldigt märkligt att det kunde bli en nyhet av detta.
Citera
2023-03-18, 14:50
Medlem
Passar det inte, så är det bara att flytta till arabien eller afrika.
Citera
2023-03-18, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
Ibland har jag svårt att tro mina egna öron när jag lyssnar på P3. Jag körde bil och hade radion på. 35-åriga Sandra intervjuas. Hon skulle söka ett jobb men gjorde det inte iom att hon var då tvungen att prata med en chattrobot. Det slutade med att hon inte sökte jobbet.

Hon säger "Är det så att den här roboten är programmerad utav den gruppen av människor som man ofta tänker har främst maktposition i samhället tex vita, heterosexuella, CIS-män."

Sandra vet lika lite som du eller jag om vilka som programmerat chatbotten men ändå så vill hon spekulera i att det är svenska heterosexuella män som skapat boten. Det är som om vi svenska män är satan personifierade.

Varför sänder regimmedia ett sådant grundlöst antagande? Sandra vet inte om det är svenska män bakom boten, hon vet heller inte någonting om hur boten gör sitt urval och i tillägg så sökte hon aldrig jobbet så det är väldigt märkligt att det kunde bli en nyhet av detta.

Ironiskt med tanke på hur det hade låtit ifall hon spekulerat att det var judar som gjort det istället.

"Judarna ligger bakom programmeringen, därför kan jag inte lita på den!"

"Vita cis män ligger bakom programmeringen, därför kan jag inte lita på den!"

Propagandan är ju inte ens subtil längre.
Citera
2023-03-18, 14:58
Medlem
Bidens avatar
Boten driftas alltså av det svenska IT-konsultföretaget CGI som bl.a. driftar Skatteverket m.fl., och CGI has troligtvis det mest inkluderande människotänk av alla företag i Sverige. Det är snarare en nackdel att vara vit när man jobbar hos CGI. Dom har massor av anställda som är rasifierade. Den där kvinnan i artikeln kan köra upp en kaktus i fittan och dra åt helvete!
Citera
2023-03-18, 14:59
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Ironiskt med tanke på hur det hade låtit ifall hon spekulerat att det var judar som gjort det istället.

"Judarna ligger bakom programmeringen, därför kan jag inte lita på den!"

"Vita cis män ligger bakom programmeringen, därför kan jag inte lita på den!"

Propagandan är ju inte ens subtil längre.

Det hade varit extremt kul om P3, dessa sillmjölkar till journalister, hade sänt ut i etern att en dum kvinna spekulerar i att en AI programmerats av illasinnade judar. Det hade aldrig gått men om oss svenska män som gillar kvinnor kan man spy galla bäst man vill.

Viktigt att komma ihåg att precis varenda journalist på SR och SVT förtjänar precis all skit som de i framtiden kan komma att råka ut för.
Citera
2023-03-18, 15:22
Medlem
Europes avatar
De på företaget är säkert förkrossade över att inte få Sandra som sökande.
Citera
2023-03-18, 15:25
Medlem
Citat:

PK Media gör allt för att lyfta fram sådana avarter, ja Sandra är dum i hela huvudet och hon borde flytta till Afrika och bli negerdrottning
Citera
2023-03-18, 15:27
Medlem
zombie-nations avatar
Fast det är väl inte bättre att intervjuas av en mänsklig vit man?

Robotar verkar göra lite som de vill trots sin programmering, så jag litar mer på dem.
Citera
2023-03-18, 15:33
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Fast det är väl inte bättre att intervjuas av en mänsklig vit man?

Robotar verkar göra lite som de vill trots sin programmering, så jag litar mer på dem.

Sett från ett queerfeministiskt, anti-vitt-perspektiv så måste det vara som du säger. Hellre en dator än en vit heterosexuell man.

Chat GPT-4 är ju annars ett tydligt exempel på hur en AI kan programmeras så att den endast spottar ur sig politiskt korrekta åsikter om svarta, judar, kvinnor men någonting helt annat om vita människor.
Citera
2023-03-18, 15:35
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Sett från ett queerfeministiskt, anti-vitt-perspektiv så måste det vara som du säger. Hellre en dator än en vit heterosexuell man.

Chat GPT-4 är ju annars ett tydligt exempel på hur en AI kan programmeras så att den endast spottar ur sig politiskt korrekta åsikter om svarta, judar, kvinnor men någonting helt annat om vita människor.

De fick ju den att säga nazistiska saker med. Har du glömt det?
Citera
2023-03-18, 15:52
Medlem
Inga dåliga krav på arbetsmarknaden. Tänk om alla män skulle sluta söka jobb hos företag där det finns en överrepresentation av kvinnor inom HR. Då skulle Sverige stanna inom en månad.
Citera
2023-03-18, 16:00
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De fick ju den att säga nazistiska saker med. Har du glömt det?

Det här är den senaste AIn som kom för bara några dagar sedan. På den förra kunde man ju mixtra med genom att säga åt den att vara DAN. Har de lyckats knäcka den senaste också?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in