2023-03-17, 15:41
Citat:
EkonomiInflationen pressar svenskarnas privatekonomi. Och enligt Magnus Hjelmér på Icabanken är det nu dags för hushållen att tänka till – inte minst om sina solsemestrar.
– Det borde vara otänkbart, säger han.
https://www.gp.se/ekonomi/ekonom-om-...ara-1.94723263

Kanske redan finns en tråd om denna artikel som är på div ställen.

Hur gör ni i sommar?
Själv får man väl stå skamsen. Hittills är räkningen uppe i ca 35000kr hushållet boende och flyg utomlands 2 veckor. Är inte speciellt orolig å än behövs det varken tas på sparpengar och avbetalning. Bonus var att boka direkt på boendena. Trots jag får bra rabatter på t ex booking. Sparade nog 6-7 tusen. Däremot så är budgeten för utflykter och mat på plats anpassningsbar beroende på hur ekonomin känns då o prisläget på plats. Tror de flesta väljer å resa för att komma bort från svensk deppekonomi, kosta va de kosta vill!
Senast redigerad av lone star 2023-03-17 kl. 15:45.
Citera
2023-03-17, 15:58
Medlem
Sonny00s avatar
Kommer att bo gratis i lånad sommarstuga som vanligt. Några veckor i juni och några i augusti. Hoppas kunna avlasta matkontot genom att dra upp lite fisk ur sjön.
Citera
2023-03-17, 16:01
Medlem
Vart inne o kollade på en vecka till mallorca men det skulle kosta 58000 kr bara flyg+boende+halvpension så vi skiter i det.
Citera
2023-03-17, 16:10
Medlem
Samma ekonom som också i samma uttalande tycker att vi ska skippa falukorven och äta vegetariskt för det är ett billigare alternativ.

Det är mycket inskränkningar nu.....
Citera
2023-03-17, 16:11
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nevelepride
Samma ekonom som också i samma uttalande tycker att vi ska skippa falukorven och äta vegetariskt för det är ett billigare alternativ.

Det är mycket inskränkningar nu.....
Kikärtor och linser är fan bättre på alla sett än Falukorven
Citera
2023-03-17, 16:13
Medlem
yz44s avatar
Har inte planerat att resa längre än till bekanta samt sommarstugan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Kikärtor och linser är fan bättre på alla sett än Falukorven

Men fäbodjäntan hade ju inte varit lika bra då......
Citera
Medlem
SnutteFia03s avatar
Brukar inte åka utomlands den enda tiden på året då det faktiskt är varmt och soligt i landet.
Citera
Medlem
Får se litegrann, ska diskutera en ev. resa med grabbgänget. Det är dock ingen höjdare vad gäller kommande räntehöjningar att åka på solresor just nu. När riksbanken ser att folk fortfarande har pengar att överspendera med så kommer de att klämma åt folket med en ännu högre styrränta. Tanken är ju förstås, som förhoppningsvis alla vet vi det här laget, att göra folk ekonomiskt handikappade för att få bukt med inflationen. Ju mer vi spenderar, desto snabbare dras svångremmen åt.

Får se lite med solresa för min egen del. Jag har släktens sommarstuga att fly stadsmiljön med så det är absolut inget måste.

Men man undrar ju lite, Sverigesemestrar inte folk numera? När jag var ung var vi utomlands 2 gånger med familjen från att jag föddes tills dess att jag fyllde 18. Övriga semestrar skedde hemma i Sverige - tält, husvagn eller stuga - på olika campingplatser runt om i landet. Förstår inte vad den här besattheten med att åka utomlands har kommit ifrån. Det är ju lika varmt här hemma på sommaren, och ska man ändå bara ligga vid en pool så finns det ju drösavis med campingar vid havet för bråkdelen av pengen? Prestige? Apan ser, apan gör?
Citera
2023-03-17, 16:27
Medlem
Vi drar till New York i nästan en månad. Men så är vi inga bolånetorskar utan sett till att sköta våran ekonomi som ansvarsfulla, vuxna människor och vi behöver inga förmyndare som säger åt oss vad vi ska göra och inte göra.
Citera
2023-03-17, 16:39
Medlem
ormbitens avatar
Har nyligen tillbringat 2½ månad utomlands i värmen... Underbart att slippa snö och kyla å billigt att leva har det också varit. På sommaren är det väl inte så speciellt intressant att åka utomlands, det är ju då som Sverige är som allra bäst.
Har dock råd att åka utomlands i 4 veckor en gång per månad om jag så önskar.
Citera
2023-03-17, 16:44
Medlem
HomoDeuss avatar
2 månaders solsemester med familjen och kompisar betald och klar. Ökar på flygskammen så att det stänker om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in