2023-03-17, 16:45
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Vi drar till New York i nästan en månad. Men så är vi inga bolånetorskar utan sett till att sköta våran ekonomi som ansvarsfulla, vuxna människor och vi behöver inga förmyndare som säger åt oss vad vi ska göra och inte göra.

Lägg av. Det borde vara otänkbart

Stanna hemma och åk till Ullared i solidaritet nu! Alla ska med!
Citera
2023-03-17, 16:50
Medlem
Frågan är eftersom det är billigare utomlands på de flesta ställen, varför hänga i Sverige?
Citera
2023-03-17, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.gp.se/ekonomi/ekonom-om-...ara-1.94723263

Kanske redan finns en tråd om denna artikel som är på div ställen.

Hur gör ni i sommar?
Själv får man väl stå skamsen. Hittills är räkningen uppe i ca 35000kr hushållet boende och flyg utomlands 2 veckor. Är inte speciellt orolig å än behövs det varken tas på sparpengar och avbetalning. Bonus var att boka direkt på boendena. Trots jag får bra rabatter på t ex booking. Sparade nog 6-7 tusen. Däremot så är budgeten för utflykter och mat på plats anpassningsbar beroende på hur ekonomin känns då o prisläget på plats. Tror de flesta väljer å resa för att komma bort från svensk deppekonomi, kosta va de kosta vill!

Vårt kassaflöde är 20000kr positivt varje månad. Inte fan tänker jag resa till något sketet land ändå.
Citera
2023-03-17, 17:01
Nja billigt utomlands..Albanien då möjligtvis
Sverige kan vara bra på sommaren men också vått o kallt. Med dagens bensinpris/diesel då är det dyrt kuska runt med husvagn, som man själv gjorde m familjen då man var barn. Men ok 200 mil som man väl gjorde då på en sommar. 200*30 kr milen kanske med husvagn. Om man sen mixar vildcamping, campingplats, aktiviteter o mat.. tjaa du kanske klarat på 15-20t. Framförallt om du kör mycket vildcamping.

Nää, med 20000kr in varje månad så kan du faktiskt bo ståndsmässigt i 3 veckor juli här hemma.
Till exempel killeröd boutique apartments i Båstad prissänkt från 80000kr till 50000kr. Dock bara en kvar, öva på slagen!
Senast redigerad av lone star 2023-03-17 kl. 17:06.
Citera
2023-03-17, 17:03
Att flyga utomlands när det för en gång skull är varmt i Sverige är ju idioti.

Först klagar folk ,, FAn va kallt , nu regnar det helvete!

Sen blir det sommar, varmt och skönt.
Ja då åker folk härifrån!!

Det är bra att folk håller sig hemma i år pga ekonomin. Så kanske dom fattar att det faktiskt är varmt på sommaren i sverige också
Citera
2023-03-17, 17:14
Medlem
Nu vill jag inte lämna Sverige på sommaren. Men om man återgår till trådrubriken så fick jag genast en flash av alla parkeringsplatser på Arlanda, oavsett årstid, alltid nästan fullt!!
Glöm allt vad gäller flygskam eller ekonomisdka åtstramningar. Alla dessa "krigsrubriker" om åtstramningar faller liksom pladask. Nu är jag ju inte mer korkad än att jag så klart ser att ensamstående mammor med flera barn inte kan agera på detta viset. Men kikar man överlag så verkar det inte vara någon större kris i Sverige.
Sen kan jag ju inte låta bli att inflika det absurda med Arlanda som ser ut som en flyktingförläggning de dagar Somalier och Eritreaner skall flyga till sin forna hemländer. Då finns det inte heller några eknomiska spärrar, som de verkar.
Citera
2023-03-17, 17:20
Ska bli intressant se hur fritidshusförsäljningen
går i sommar. 0.5-0.75% höjning i april av riksbanken avvaktar nog alla spekulanter på.
Citera
2023-03-17, 17:20
Medlem
DoktorNos avatar
Solsemester utomlands på sommaren är mycket riktigt otänkbart. Det är sol så det räcker i Sverige och meningen med semester, som jag ser det, är att koppla av från jobbet och det gör jag helst hemma.

En hängmatta hemma i trädgården och kalla öl är mer avkopplande än att flänga runt och trängas med skrikiga utlänningar på turistorter, flygplatser och badstränder.
Citera
2023-03-17, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Kikärtor och linser är fan bättre på alla sett än Falukorven

Prova äta bara bönor i 1 vecka. Du skapar en jäsbunke av bakterier i hela tarmsystemet som ger ifrån sig metaboliskt avfall i form av alkohol, vinäger, syror.
Dessa tas upp av kroppen och måste elimineras. Det är så man skapar sjukdomar.
Citera
2023-03-17, 17:27
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.gp.se/ekonomi/ekonom-om-...ara-1.94723263

Kanske redan finns en tråd om denna artikel som är på div ställen.

Hur gör ni i sommar?
Själv får man väl stå skamsen. Hittills är räkningen uppe i ca 35000kr hushållet boende och flyg utomlands 2 veckor. Är inte speciellt orolig å än behövs det varken tas på sparpengar och avbetalning. Bonus var att boka direkt på boendena. Trots jag får bra rabatter på t ex booking. Sparade nog 6-7 tusen. Däremot så är budgeten för utflykter och mat på plats anpassningsbar beroende på hur ekonomin känns då o prisläget på plats. Tror de flesta väljer å resa för att komma bort från svensk deppekonomi, kosta va de kosta vill!
ICAs lobbyist propsar på att folket ska stanna hemma för att bränna hela semesterkassan på deras judepriser.
Citera
2023-03-17, 17:44
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Att flyga utomlands när det för en gång skull är varmt i Sverige är ju idioti.

Först klagar folk ,, FAn va kallt , nu regnar det helvete!

Sen blir det sommar, varmt och skönt.
Ja då åker folk härifrån!!

Det är bra att folk håller sig hemma i år pga ekonomin. Så kanske dom fattar att det faktiskt är varmt på sommaren i sverige också
Problemet med Sverige är att det inte alltid blir varmt och skönt. Det kan bli varmt, om man har tur.

Därför åker vi till Medelhavet en vecka eller två. Sen här hemma kan det kvitta om det regnar lite.
Citera
2023-03-17, 17:50
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Solsemester utomlands på sommaren är mycket riktigt otänkbart. Det är sol så det räcker i Sverige och meningen med semester, som jag ser det, är att koppla av från jobbet och det gör jag helst hemma.

Vintersemester däremot är något helt annat. När det är mörkt, kallt och regnslask här hemma så är borta ganska najs! Att vara brunbränd i typ februari är gött när de flesta är likbleka.

Jag har dock inte tagit en vintersemester söderöver i år men det hade varit gött alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in