2023-03-17, 09:04
Medlem
vantablacks avatar
Om vi helt bortser från kostnadsaspekten så ger det en enorm inre tillfredsställelse. Att kunna laga sin egen mat, och att den dessutom blir näringsriktig och jävligt god, stärker självkänslan. Man kan ge sig själv en klapp på axeln och säga "helvete, det här gjorde du bra!". Att bli stolt över sin egen insats. Sånt går inte att köpa för pengar. Precis samma sak går att applicera på andra sidor av livet och det kan vara stora saker och små saker, t.ex. känslan när man lagat någonting som är trasigt, skapat något med sina bara händer, städat. Man ser resultatet och tänker "det här fixade jag på egen hand, snyggt jobbat".

Vetskapen om att man klarar saker själv trumfar för mig möjligheten att "köpa" sig fri. Och för egen del när det gäller matlagning så gör jag det inte bara helt okej, utan jag lagar dessutom riktigt välsmakande och god mat, gillar att experimentera i köket och prova nya saker, och vissa grejer är resultatet av ett visst trial and error och finjusteringar, till den graden av att jag kan störa mig på vissa rätter på restaurang för att jag gör samma sak hemma fast ännu godare! För att jag testat mig fram utifrån vad jag själv gillar och tycker är gott. Så många gånger är restaurangmat bara dyrare och inte lika gott utifrån mina egna preferenser.

Sen, att det skulle ta så abnormt mycket tid i anspråk; Om man lagar mycket när man väl lagar så räcker maten i flera dagar eller blir 12 portioner istället för 1, eller så slänger man in det i frysen och adderar färska grejer (som grönsaker) när man väl ska äta. Man sparar sjukt mycket tid på detta, det kan väl knappast vara rocket science. Finns det ens människor som lagar "ett mål mat i taget" utan att göra extra för matlåda dagen efter eller liknande?
Citera
2023-03-17, 09:10
Medlem
madtops avatar
Massor med OT, trams och tjafs raderat, skärpning.
/Moderator
Citera
2023-03-17, 09:23
Medlem
vallpojkens avatar
Jag är fattig.
Citera
2023-03-17, 09:29
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susozs
Likvärdig blir det aldrig, men vill du äta nyttigt så finns det sallader att köpa för rätt så billigt. Är det värt att stå en timme bara för att laga din egen mat?

Oftast lagar jag själv bättre käk än restauranger, speciellt ut näringssynpunkt. 90-105 spänn för en sallad är inte billigt och sallader täcker heller inte mitt näringsbehov.
Citera
2023-03-17, 09:30
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Nu känns det här som en uppenbar trolltråd med tanke på frågan. Att käka ute dagligen skulle för min del tveklöst kosta minst 9000kr/månad lågt räknat. Finns betydligt vettigare saker att lägga pengarna på. Förutom den ekonomiska biten tycker jag även att det är kul att laga mat.

Vad det sen gäller att spara tid ställer jag mig tveksam. Även på restaurang tar det tid att tillaga maten, går väl visserligen att beställa men nja. Det är inte heller så att jag sätter mig på en pall i köket och stirrar på exempelvis en potatisgratäng inne i ugnen.

Frågan är korkad och eftersom jag omöjligt kan ta den seriöst nöjer jag mig med att svara så.
Citera
2023-03-17, 09:32
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Jag har aldrig fattat folk, främst män som lagar egen mat. Ni står en timme vid stekpannan och snor ihop en mediocre rätt för att få i er lite käk. Tiden som ni slösar på denna meningslösa aktivitet kan ju läggas på något mer produktivt. Det finns ju folk som jobbar med att laga mat så varför inte låta dem sköta matlagningen åt er?

Är det för att ni är kvinnor och har en mer feminin sida eller är ni bögar av något slag? Är det för att ni är fattiga? Jag har svårt att förstå detta men jag skulle tro att det är mer av en blandning av de två?
Håller med. Färdig mat är billigt gemföra med jobb. Tyvärr fyller lunch restauranger maten med socker och salt för att det ska smaka.
Nu lagar jag halvfabrikat och blir smalare för varje månad.
Citera
2023-03-17, 09:35
Medlem
TELAVIV91s avatar
Äta på resturang blir för dyrt, skulle kosta ett par tusen per dag för en 4 pers familj. Men fanns det någon slags storkökslösning som en skolbespisning där de kan pressa priset till typ trettio-femtio kr per måltid vore det intressant.
Citera
2023-03-17, 09:38
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Jag har aldrig fattat folk, främst män som lagar egen mat. Ni står en timme vid stekpannan och snor ihop en mediocre rätt för att få i er lite käk. Tiden som ni slösar på denna meningslösa aktivitet kan ju läggas på något mer produktivt. Det finns ju folk som jobbar med att laga mat så varför inte låta dem sköta matlagningen åt er?

Folk som du?

Portionspris hemma 30-40 spänn, portionspris ute 130+

Lite som att samma bärs som på systemet kostar typ 13 spänn kan kosta 90 kr för att någon häller upp den i ett glas åt dig.
Citera
2023-03-17, 09:38
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Jag gissar på att de flesta har något jobb som de går till och då går det väl fortare att svänga in på en resturang, än att åka till affären och köpa massa varor, för att sedan åka hem och tillaga dem en timme. Att det sköter sig själv är bara skitsnack då du fortfarande måste tillaga det och hålla koll på det.

Känns det inte jäkligt fattigt att inte ha mat hemma?
Citera
2023-03-17, 09:42
Medlem
Jag tror att de flesta misstänker att restaurangpersonal tar sig i skrevet utan att tvätta händerna.
Citera
2023-03-17, 09:43
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:

Är det för att ni är kvinnor och har en mer feminin sida eller är ni bögar av något slag? Är det för att ni är fattiga? Jag har svårt att förstå detta men jag skulle tro att det är mer av en blandning av de två?

Finns något magiskt och berikande i att t ex jaga och fiska, odla och skörda. Att planera, förbereda, införskaffa sin egen föda, tillaga och äta den.

Har män gjort i alla tider, tvärtom ganska manligt och inte särskilt bögigt.
Jag förstår inte riktigt bögvinkeln och vad har för betydelse i frågan men bögar äter väl ändå nästan alltid ute på restaurang, Sushi och sånt skit.
Trashfolk äter Donken och Max.

Att äta ute jämt ser jag som ren lathet.
Citera
2023-03-17, 09:46
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Jag tror att de flesta misstänker att restaurangpersonal tar sig i skrevet utan att tvätta händerna.
Kan hända i hemmet också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in