2023-03-17, 01:31
Bannlyst
Jag har aldrig fattat folk, främst män som lagar egen mat. Ni står en timme vid stekpannan och snor ihop en mediocre rätt för att få i er lite käk. Tiden som ni slösar på denna meningslösa aktivitet kan ju läggas på något mer produktivt. Det finns ju folk som jobbar med att laga mat så varför inte låta dem sköta matlagningen åt er?

Är det för att ni är kvinnor och har en mer feminin sida eller är ni bögar av något slag? Är det för att ni är fattiga? Jag har svårt att förstå detta men jag skulle tro att det är mer av en blandning av de två?
Citera
2023-03-17, 02:04
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susozs
Jag har aldrig fattat folk, främst män som lagar egen mat. Ni står en timme vid stekpannan och snor ihop en mediocre rätt för att få i er lite käk. Tiden som ni slösar på denna meningslösa aktivitet kan ju läggas på något mer produktivt. Det finns ju folk som jobbar med att laga mat så varför inte låta dem sköta matlagningen åt er?

Är det för att ni är kvinnor och har en mer feminin sida eller är ni bögar av något slag? Är det för att ni är fattiga? Jag har svårt att förstå detta men jag skulle tro att det är mer av en blandning av de två?

Lättare att äta nyttigt när man lagar själv, restauranger har en jäkla massa skumma oljor och skit i maten. Sen pengar också, har helt enkelt inte lust att betala 105 kronor för en lunch när jag kan laga likvärdigt för 30 kronor.
Citera
2023-03-17, 02:05
Medlem
ArgusOnes avatar
Det är mycket billigare och om man kan lite enkel näringslära och matlagning så blir det gott.

Tror inte att folk som du äter ute särskilt ofta.
Citera
2023-03-17, 02:07
Medlem
Med tanken på tiden är nog färdigmat billigast.
Citera
2023-03-17, 02:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Lättare att äta nyttigt när man lagar själv, restauranger har en jäkla massa skumma oljor och skit i maten. Sen pengar också, har helt enkelt inte lust att betala 105 kronor för en lunch när jag kan laga likvärdigt för 30 kronor.

Likvärdig blir det aldrig, men vill du äta nyttigt så finns det sallader att köpa för rätt så billigt. Är det värt att stå en timme bara för att laga din egen mat?
Citera
2023-03-17, 02:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Med tanken på tiden är nog färdigmat billigast.

Billigt, snabbt och gott. Bättre kan det inte bli!
Citera
2023-03-17, 02:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det är mycket billigare och om man kan lite enkel näringslära och matlagning så blir det gott.

Tror inte att folk som du äter ute särskilt ofta.

När du snackar om priset, hade du ätit ute mer om du haft mer pengar?
Citera
2023-03-17, 02:13
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
När du snackar om priset, hade du ätit ute mer om du haft mer pengar?

Nej det tror jag inte. Kanske bara på dyrare restauranger. Men beror på hur mycket mer vi pratar om.
Citera
2023-03-17, 02:16
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Jag har svårt att förstå detta?
Vad har du för restauranger där du bor?
Citera
2023-03-17, 02:16
Medlem
Kvaliteten på maten på restauranger är mkt låg och inte värt priset
Citera
2023-03-17, 02:17
Medlem
Kottkompotts avatar
Lagar jag mat åt familjen så är det för att det bara är det vi har råd med.
Dessutom tar det inte så lång tid att göra makaroner och köttbullar, och dylika rätter.

När jag bodde själv tog det mer än en timme att laga mat, men det räckte till nästan hela veckan också och var kanske max en halvtimme aktiv matlagningstid.

Tag fram jättegryta.
Några kilo röda linser.
Nästan dubbel volym vatten.
En påse eller två med wokgrönsaker.
En eller två tärnade falukorvar.
Några deciliter matolja.
Tillsätt kryddor man gillar.
Gå och rör om lite var tionde minut när värmen kommit igång, och låt det då sjuda med lock.

På så vis har man lätt man lätt matlådor till jobbet, frukost, och flera måltider till i en vecka för knappt 200 spänn.
Man äter sig väldigt mätt hela månaden för en bra bit under tusenlappen på det sättet och sparar rätt mycket i dasspapper på alla fibrer man får i sig.
Citera
2023-03-17, 02:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vad har du för restauranger där du bor?

Finns hur många som helst att välja på.

Citat:
Ursprungligen postat av AF11
Kvaliteten på maten på restauranger är mkt låg och inte värt priset

Bor du ute i en skog?
Citera