2023-03-17, 08:25
Medlem
D4Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susozs
Jag har aldrig fattat folk, främst män som lagar egen mat. Ni står en timme vid stekpannan och snor ihop en mediocre rätt för att få i er lite käk. Tiden som ni slösar på denna meningslösa aktivitet kan ju läggas på något mer produktivt. Det finns ju folk som jobbar med att laga mat så varför inte låta dem sköta matlagningen åt er?

Är det för att ni är kvinnor och har en mer feminin sida eller är ni bögar av något slag? Är det för att ni är fattiga? Jag har svårt att förstå detta men jag skulle tro att det är mer av en blandning av de två?

Total idiottråd men,

- Hämtmat är onyttigt som fan, inklusive salad... Helt omöjligt att kontrollera vad man får i sig, ofta massa socker, olja etc.
- Lagar man själv vet man precis vad man får i sig.
- Är man någolunda bra så är det åtskildiga nivåer bättre än någonting man kan få levererat.
- Nästan helt omöjligt att få I sig tillräckligt med protein med hämtmat om man inte äter extremt enformigt och onyttigt samt dyrt.
- Om man lagar flera måltider på samma gång och sparar så har man nyttig mat utan att vänta i flera dagar frammåt utan att behöva vända 30 min på en leverans.
- Laga italiensk pasta med dejt är en go to för mig och jävligt effektivt.
- Dyrt som fan. Även om man har råd så vill kan kanske inte spendera 12 000+ på hämtmat per månad
- Barnsligt att inte ha diciplinen att laga sin egna mat, för i slutändan är det nästan alltid vad det handlar om, hela den här tråden är en stor "cope" (jag kan inte/är för slö för att laga mat, "men det är inte mig det är fel på, det är alla andra")
Citera
2023-03-17, 08:25
Medlem
Citat:
Du har inget jobb du går till?
Varför är det roligt att stå och kolla på när makaronerna kokas?
Hur lyckas du dra den slutsatsen?
och varför drar du ett likhetstecken mellan att koka makaroner och att laga mat?
Citera
2023-03-17, 08:28
Medlem
Var precis som TS. Åt utemat varje dag i många år. Trodde jag hade hackat livet, behövde ju inte ens köpa in stekpannor och annat skit!

Tills man till slut inser att utemat är bedrövligt äckligt. Fyllt med olja och skräp. Man blir fet och får sjuka matkoman. Oljig hy fick man, började se ut och känna mig som ett stort troll, kände att mina inlägg på Flashback blev mer och mer fittiga mot andra.

Hemlagad mat slår utemat på fingrarna. Man kan krydda det exakt hur man känner för dagen. Man mår dessutom fantastiskt och får en riktigt rippad kropp om man tränar. Vilket brudarna såklart älskar, nästan lika mycket som en man som kan laga god mat.

Jag tror att även TS kommer inse detta när han till slut ger upp p12 livet.
Citera
2023-03-17, 08:31
Medlem
Citat:
I all världens tid har kvinnorna haft ansvar för köket. Du är alltså en feminin kvinna eller bög?

Nej, jag lagar dock god mat. Du har nog missat att de flesta kockar är män?

Citat:
Hamburgare kan jag hålla med om, men ska du laga matlådor blir det väldigt dålig variation. Angående att ta sig till resturangen så kan du läsa det jag skrev ovan.
Jag har frysbox. Dålig variation existerar inte bland mina matlådor. Jag tror att du är rädd för att bli bög. Vi som är säkra på vår maskulinitet behöver inte ens tänka i de banorna.

Citat:
Finns så mycket att välja på om du inte bor ute i en skog. Vill du vara nyttig så kan du äta en pickadeli eller något liknande. Billigt, snabbt och gott.
Bor i förort med 20 minuters cykelavstånd till centrum. Finns asiatiskt, pizzeria samt ett par andra i närområdet. Tar fortfarande tid att gå dit. Kostar betydligt mer än att laga själv och tar också i slutändan lika lång tid som att laga själv.

Citat:
Tuffa ord från någon med IQ mindre än 80.

Du får nog ta och tänka en runda till.
Citera
2023-03-17, 08:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av D4C
Total idiottråd men,

- Hämtmat är onyttigt som fan, inklusive salad... Helt omöjligt att kontrollera vad man får i sig, ofta massa socker, olja etc.
- Lagar man själv vet man precis vad man får i sig.
- Är man någolunda bra så är det åtskildiga nivåer bättre än någonting man kan få levererat.
- Nästan helt omöjligt att få I sig tillräckligt med protein med hämtmat om man inte äter extremt enformigt och onyttigt samt dyrt.
- Om man lagar flera måltider på samma gång och sparar så har man nyttig mat utan att vänta i flera dagar frammåt utan att behöva vända 30 min på en leverans.
- Laga italiensk pasta med dejt är en go to för mig och jävligt effektivt.
- Dyrt som fan. Även om man har råd så vill kan kanske inte spendera 12 000+ på hämtmat per månad
- Barnsligt att inte ha diciplinen att laga sin egna mat, för i slutändan är det nästan alltid vad det handlar om, hela den här tråden är en stor "cope" (jag kan inte/är för slö för att laga mat, "men det är inte mig det är fel på, det är alla andra")

Sitter du och räknar kalorier för att du är en tönt eller tjockis på bantning? Går jag till en resturang så vet jag väl också vad jag får i mig? Kanske inte exakta antalet kalorier men. Finns mycket du kan köpa på affären som du inte behöver tillaga själv och som är billigt. Att stå en timme och laga mat är varken produktivt ⇒ och inte billigt.
Citera
2023-03-17, 08:34
Medlem
Citat:
Jag har aldrig fattat folk, främst män som lagar egen mat. Ni står en timme vid stekpannan och snor ihop en mediocre rätt för att få i er lite käk. Tiden som ni slösar på denna meningslösa aktivitet kan ju läggas på något mer produktivt. Det finns ju folk som jobbar med att laga mat så varför inte låta dem sköta matlagningen åt er?

Är det för att ni är kvinnor och har en mer feminin sida eller är ni bögar av något slag? Är det för att ni är fattiga? Jag har svårt att förstå detta men jag skulle tro att det är mer av en blandning av de två?

Jäääävlar vad fitta man får om man bara är hyffsad på att laga lite mat! Bara ett litet tips, man kommer bara så långt på köpegrejer

Däremot förstår jag inte folk som bara lagar mamma scans köttbullar och makaroner varje dag. Ha lite självrespekt för fan och laga en schyst pasta. Det tar 10 min längre...
Citera
2023-03-17, 08:38
Medlem
Citat:

Jag tycker du har en poäng på ett sätt. Nu finns det ju andra faktorer än dom ekonomiska sen är frågan om man inte förlorar mer tid än vad man vinner genom att äta ute men principiellt skulle nog många tjäna på att ägna sig åt det man är bäst på och köpa in det andra. Vet tex egna företagare som fakturerar närmre 1000:-/h och har full beläggning i sin ordinarie verksamhet men ändå städar och diskar själva på sitt kontor.

Jag undrar lite över varför tråden väcker så starka reaktioner. Också lite förvånande att många lägger så mycket av sin manlighet i att stå för matlagningen.

Kan det vara så att det är många män som jobbar på kontor och den typen av manlighet dom representerar som skriver i tråden?

Jag minns en snarlik tråd som handlade om varför man inte byter till vinterhjul själv och där var man tvärtom rörande eniga om att den tjänsten skulle köpas in trots att det var väldigt mycket dyrare än prisskillnaden mellan restaurang vs egen matlagning och dessutom tog flera timmar av köande. Men då var det plötsligt inget tal alls om hur manligt det var att sitta och köa i tre timmar på en köpcentrumparkering för något som tar 30 min och är gratis för en "bra karl som reder sig själv"
Senast redigerad av rotebro-conny 2023-03-17 kl. 08:47.
Citera
2023-03-17, 08:41
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Den utvecklingen sker redan idag. Även om den börjat med matbutikernas utbud av färdigmat. Men jag håller med dig, för väldigt många skulle jobba över och endast äta på restaurang vara det ekonomisk och gastronomiskt bättre valet.
Citera
2023-03-17, 08:49
Medlem
För att jag gillar min egen mat bättre.
Citera
2023-03-17, 08:52
Medlem
Jag tycker det är kul, avkopplande och spännande att testa nya saker, det är en go känsla när en ide funkar och det blir väldigt gott. Däremot går jag rätt ofta på restaurang för att få inspiration
Citera
2023-03-17, 08:55
Medlem
Thyrells avatar
Citat:

Enkelt.
Det tar längre tid att äta på restaurang än att laga något gott hemma. Dessutom tillkommer tiden att åka dit och hem.
Det är dyrare, inte bara maten som kostar utan även transport dit och hem.
Jag har bättre kontroll på råvarorna ie. vad jag äter.
Jag har bättre användning för pengarna jag sparar på att laga mat själv än att gör några andra rika.
Dessutom tycker jag att de flesta restaurangers mat är i bästa fall medioker och servicen bedrövlig.
Citera
2023-03-17, 08:55
Medlem
Kan det vara så att den färdiglagade mat som finns i närområdet kanske inte är speciellt bra, eller är det skaparglädjen som kickar in!?
Om jag inte gör något på min fritid så funderar jag ihjäl mig på skitsaker och att laga mat är faktiskt tillfredställande och får mig att känna mig duglig i annat än det jag jobbar med ungefär som ett fritidsintresse.

YT är en fantastisk kokbok/utbildning som triggar väldigt mycket för livsnjutare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in