• 1
  • 2
2023-03-15, 22:56
Medlem
Baisers avatar
Ok

Ok, fick mitt elstöd sent, 7 mars hade tänkt betala just elen med det.betalade min elnätsfaktura 11 dagar sent, förfallo datum 28 februari.
Får ett tack för din betalnings sms 13 mars från elnätsleverantören.
Får påminnelse från elnätsleverantören om betalning 14 mars *skickat B-post 3 mars)
Gör inget, då jag betalt och dessutom sms om att pengarna kommit in.

Zimsala-bim: idag kl 20.58 brev i Kivra. Svea inkasso kräver mig på 480 sek. 180 kr i inkasso avgift + 300 i förseningsavgift

Datum skickat 15 mars kl 20.58
Datum då dessa 480 kr förfaller 16 mars (imorgon)
Alltså, jag har tre timmar på mig att betala.

Från Svea inkasso hemsida:

Citat:
Måste jag betala inkassoavgiften?
Har du fått ett inkassokrav utformat enligt 5 § inkassolagen (1974:182), och kravet är skickat senast samma dag som din betalning bokfördes på mottagarens konto är du skyldig att betala inkassokostnaden. Inkassoavgiften är reglerad i lag och är för närvarande 180 kronor.

Allvarligt talat, är det här att agera enligt god inkasso sed? Känns närmast som dom av oklar anledning vill sätta dit mig.

Hur skall jag agera?
Senast redigerad av Baiser 2023-03-15 kl. 23:49.
Citera
2023-03-15, 23:42
Bannlyst
Du ska betala. Du är 14 dagar försent. Inte ditt fel du har dålig ekonomi
Citera
2023-03-15, 23:51
Medlem
Dom har tagit emot din betalning men samtidigt var du ganska sen med betalningen så dom har skickat den vidare till inkasso. Men dom har dragit bort själva kravet men kostnaden till inkasso kvarstår ju, dvs, att du var försenad med din betalning och dom tvingades skicka den till inkasso så dom har behövt handlägga ärendet eller fått in det, där är detta dom nu vill ha 480 kr för, inkassobolaget alltså. Denna skulle är enbart till inkassobolaget för själva förseningen, för du var ju försenad, så den skall du betala.

Sen kan du om du vill i det hänseende att staten har tagit lång tid på sig med utbetalningar av elstöd och liknande och att det är fel, stämma staten i sin tur i domstol om du känner för, det kostar viss summa men sen kan du kräva viss summa också.
Citera
2023-03-15, 23:55
Medlem
Däremot kan det ju diskuteras om förseningsavgiften skall vara högre än inkassokostnaden, det ställer jag mig frågande till. Hur kan man inte nöja sig med att debitera enbart 180sek utan man lägger på 300 ovanpå det.
Citera
2023-03-15, 23:58
Medlem
Baisers avatar
Jag är väl mest perplex att jag har fått tre timmar på mig att betala.
Citera
2023-03-16, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Jag är väl mest perplex att jag har fått tre timmar på mig att betala.

Du verkar ha extrem otur när du tänker. Du har ju haft hela februari på dig att betala räkningen vilket du inte levde upp till utan istället betalade du den först 13 dagar efter förfallodagen. Så sluta säg att du "bara" haft tre timmar på dig för det är inget annat än fel.
Citera
2023-03-16, 08:17
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Du verkar ha extrem otur när du tänker. Du har ju haft hela februari på dig att betala räkningen vilket du inte levde upp till utan istället betalade du den först 13 dagar efter förfallodagen. Så sluta säg att du "bara" haft tre timmar på dig för det är inget annat än fel.

Jag fick inkassokravet kl 20.58 igår, och det är förfallodag idag.det är tre timmar bror duktig.
Skulden är i övrigt betald
Citera
2023-03-16, 08:52
Medlem
Citat:
Ok

Ok, fick mitt elstöd sent, 7 mars hade tänkt betala just elen med det.betalade min elnätsfaktura 11 dagar sent, förfallo datum 28 februari.
Får ett tack för din betalnings sms 13 mars från elnätsleverantören.
Får påminnelse från elnätsleverantören om betalning 14 mars *skickat B-post 3 mars)
Gör inget, då jag betalt och dessutom sms om att pengarna kommit in.

Zimsala-bim: idag kl 20.58 brev i Kivra. Svea inkasso kräver mig på 480 sek. 180 kr i inkasso avgift + 300 i förseningsavgift

Datum skickat 15 mars kl 20.58
Datum då dessa 480 kr förfaller 16 mars (imorgon)
Alltså, jag har tre timmar på mig att betala.

Från Svea inkasso hemsida:

Allvarligt talat, är det här att agera enligt god inkasso sed? Känns närmast som dom av oklar anledning vill sätta dit mig.

Hur skall jag agera?
Du citerar ju själv "Har du fått ett inkassokrav utformat enligt 5 § inkassolagen (1974:182), och kravet är skickat senast samma dag som din betalning bokfördes på mottagarens konto är du skyldig att betala inkassokostnaden. "
Har du fått sms med "Tack för din betalning!" 13e borde väl betalningen bokförts på mottagarens konto senast den 13? Långsamt förresten, om du betalade den 7e... Exakt dag borde man väl kunna kolla hos banken. Och du skriver att inkassokravet skickats den 15, alltså senare än betalningen bokförts på mottagarens konto. Då kan jag inte se att du skulle behöva betala inkasso, baserat på det du själv skriver? På räkningen brukar det stå något nummer man kan höra av sig till om man har frågor, ring och säg att du betalt långt innan de skickat räkningen.
Citera
2023-03-16, 09:04
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Du citerar ju själv "Har du fått ett inkassokrav utformat enligt 5 § inkassolagen (1974:182), och kravet är skickat senast samma dag som din betalning bokfördes på mottagarens konto är du skyldig att betala inkassokostnaden. "
Har du fått sms med "Tack för din betalning!" 13e borde väl betalningen bokförts på mottagarens konto senast den 13? Långsamt förresten, om du betalade den 7e... Exakt dag borde man väl kunna kolla hos banken. Och du skriver att inkassokravet skickats den 15, alltså senare än betalningen bokförts på mottagarens konto. Då kan jag inte se att du skulle behöva betala inkasso, baserat på det du själv skriver? På räkningen brukar det stå något nummer man kan höra av sig till om man har frågor, ring och säg att du betalt långt innan de skickat räkningen.

Pratade just med Svea, tydligen har inkassokravet gått med gamal analog brevpost, ska va skickat den 13e. (Jag har inte fått det) Anledningen till att de fick pengarna först den 13e var att det var helg, jag skickade betalningen den 10e då de drogs från kontot.

Men kravet igår skickat med kivra.

Märkligt att de använda två olika kanaler.
Citera
2023-03-16, 09:06
Medlem
Citat:
Jag fick inkassokravet kl 20.58 igår, och det är förfallodag idag.det är tre timmar bror duktig.
Skulden är i övrigt betald
Det blir ju 27 timmar, man kan betala på förfallodagen.

Men om du betalt den 7/3 och inkassokrav kommer 15/3 är det ju över en vecka senare. Och dessutom har många inte Kivra utan får riktig post i brevlådan, så skickar de ut ett krav dagen innan förfallodatum är det omöjligt för de flesta att betala i tid. Verkar ju som om inkassoföretaget klantat sig och inte fått iväg det i tid.

Jag hade ringt och spelat smått chockad över att ha fått en räkning på något jag betalt för en hel vecka sedan!

Edit: Såg nu att du hade ringt, tyckte de du skulle betala ändå? Har man tur säger de ju bara "Jaha, oj, då tar vi bort det!"
Senast redigerad av Wildebeest 2023-03-16 kl. 09:09.
Citera
2023-03-16, 09:09
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Det blir ju 27 timmar, man kan betala på förfallodagen.

Men om du betalt den 7/3 och inkassokrav kommer 15/3 är det ju över en vecka senare. Och dessutom har många inte Kivra utan får riktig post i brevlådan, så skickar de ut ett krav dagen innan förfallodatum är det omöjligt för de flesta att betala i tid. Verkar ju som om inkassoföretaget klantat sig och inte fått iväg det i tid.

Jag hade ringt och spelat smått chockad över att ha fått en räkning på något jag betalt för en hel vecka sedan!

Från IMY digitala inkassokrav :

Citat:
Inkassokravet ska ange skälig tid inom vilken gäldenären har att betala frivilligt eller anmäla invändning mot kravet (5 § tredje stycket inkassolagen)
Citera
2023-03-16, 09:57
Medlem
Citat:
Från IMY digitala inkassokrav :
Men vad sa de när du ringde? Har man tur så slipper man ju betala om pengarna och kravet gått om varandra.

Samtidigt kan man väl se det som att du tog en risk att behöva betala extra när du medvetet väntade med att betala...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in