2023-03-16, 10:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
När jag började jobba med fakturor på nittiotalet var följande nästan lag:

* 30 dagar netto till privatpersoner (alltid! Inte 10, 15, 20 dagar)

* 3 påminnelser innan inkasso, första efter en vecka över tiden, andra två veckor över tiden, där också påminnelsebelopp ca 60 kr, tas ut.
Först vid tredje påminnelsen kommer inkassokrav.

Vad fan är det som har hänt Sverige? Varför skickar man ut inkasso efter 11 dagars försenad betalning??? Det är ju ingenting! Dessutom när den redan är betald?
Citera
2023-03-16, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

* 3 påminnelser innan inkasso, första efter en vecka över tiden, andra två veckor över tiden, där också påminnelsebelopp ca 60 kr, tas ut.

Vad fan är det som har hänt Sverige? Varför skickar man ut inkasso efter 11 dagars försenad betalning??? Det är ju ingenting! Dessutom när den redan är betald?

Kolla t.ex Klarna, de hymlar inte ens med att en väldigt stor del av deras vinst kommer från just påminnelse och inkassoavgifter.
Citera
2023-03-16, 10:24
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Kolla t.ex Klarna, de hymlar inte ens med att en väldigt stor del av deras vinst kommer från just påminnelse och inkassoavgifter.
Ja det är ett riktigt skurkföretag.

Ett stort problem är också postgången/postmord. Mitt försäkringsbolag skickade ut en faktura + försäkringsbrev och tre påminnelser. Jag fick inget av dessa fyra kuvert. Gud vet var de hamnade. Som tur är fick jag det där de skrev "tack för den här tiden, din försäkring upphör datum"...... Ringde dem förskräckt. Betalade in och försäkringen återupptogs. Har alltid betalat in den i tid, i decennier.
Sen dess har jag lagt om alla fakturor till e-faktura.
Citera
2023-03-16, 11:00
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Men vad sa de när du ringde? Har man tur så slipper man ju betala om pengarna och kravet gått om varandra.

Samtidigt kan man väl se det som att du tog en risk att behöva betala extra när du medvetet väntade med att betala...

Dom sa att inkassokravet gått ut med vanligt brev den 13/3.
Citera
2023-03-16, 11:20
Medlem
Baisers avatar
Sist jag hade med Svea Inkasso att göra var 2019.
Ungefär samma sak som nu, jag hade betalt och fick en vecka senare ett inkassokrav.

Ringde upp dem, och sa att dom inte hade rätt att kräva inkasso för en skuld som var betald, jag var påstridig, men använde inte svärord eller hot.
Trots det slängde handläggaren på luren i örat på mig.

Jag betalade, för jag orkade inte bråka med dem.

En vecka senare får jag ett brev från kommun att Svea inkasso gjort en orosanmälan till kommunen om mig!?
(Jag har inga barn)
Citera
2023-03-16, 11:37
Medlem
Baisers avatar
Citat:

Jag vet att tex i Finland är sånt här reglerat enligt lag. I Sverige verkar inkassobolagen kunna sätta reglerna själva.
Citera
2023-03-16, 11:51
Det är min bank, de borde ha tagit ett finger och inte 180 kr.
Citera
2023-03-16, 12:13
Medlem
KillenArCPs avatar
Varför betalar ni ens förseningsavgiften? Okej, om de har skickat ut ett brev med krav. Men flera gånger har ju man inte ens fått originalfakturan och då vägrar jag betala påminnelseavgiften.
Citera
2025-06-27, 08:23
Medlem
Citat:

För att företag är trötta att vara bank åt sina kunder.
Citera
2025-06-27, 13:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
För att företag är trötta att vara bank åt sina kunder.
Jag fick precis en förseningsavgift på 60 kr plus två kronor ränta åt en faktura som var 4 dygn försenad.

Ok jag hajar att jag var slarvig men folk är fan HAJAR numera! Första påminnelse har i hela mitt liv varit gratis! Inte längre tydligen!
Citera
2025-06-27, 13:27
Medlem
Citat:
Jag fick precis en förseningsavgift på 60 kr plus två kronor ränta åt en faktura som var 4 dygn försenad.

Ok jag hajar att jag var slarvig men folk är fan HAJAR numera! Första påminnelse har i hela mitt liv varit gratis! Inte längre tydligen!

Har alltid fått betala för första påminnelse. Om jag precis hunnit betala innan så har jag fått slippa.
Citera
2025-06-27, 13:27
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Varför betalar ni ens förseningsavgiften? Okej, om de har skickat ut ett brev med krav. Men flera gånger har ju man inte ens fått originalfakturan och då vägrar jag betala påminnelseavgiften.
Då kan de hamna hos inkasso och det vill ingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in