Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Gillade posten förr. Den var snabb, även till landet. Vi hade en pytteliten gul låda vid våra brevlådor som man postade i. Den servade ca 15 hus. Den tömdes när posten delades ut. Kl 8. Brukade skriva brev kvällen innan och gå ner och posta. Nu tömmer de lådan här i min stadsdel i en stor stad kl 8! Det trodde jag aldrig kunde hända. Var förvånad när det först var 14 och inte 18.
Det var sällsynt att de la fel. Nu händer det hela tiden.
Lantbrevbäringen var bra.
Hur det var med paket minns jag inte för det var mest brev. Numera är det mest paket. Och dem kan ju komma med FedEx som min senaste leverans. Det var fri frakt (Ja säkert inbakad i varans pris men ändå billigt).
Sedan fanns postkontoren. Tyckte om dem. Fast de som jobbade alltid var sura. Men de visste vad de gjorde.
Sedan var det skönt att få posten i dörren i lägenheten. Det händer att jag missar att gå och kolla i lådan längst ner i huset.
Alla förändringar är inte blä, men de flesta posten gjort.
I nästan två år kom hälften av min post bort. Ingen aning om var den hamnade. Jag klagade flera gånger och de påstod att de hade åtgärdat det, men hade inte det. Så jag skrev att jag skulle tejpa igen mitt postfack för jag fick grannarnas post. De svarade inte på det.

Jag håller med dig fullständigt.
Om man köpte varor brevledes mot postförskott, brukade brevbäraren lägga försändelsen i brevlådan med en handskriven lapp om att lägga ut pengarna i brevlådan, så att posten kunde ta 'efterskottsbetalning' dagen därpå. Högt förtroende sinsemellan, funkade bra.
Ja precis, o detta med varannan-dag utdelning blev ju 'interimistiskt utdelning en gång i veckan' (stad), allt för att klämma fram en peng till ur folk.
Citat:
Ursprungligen postat av
bagge1
Jo, men då kan man ju fråga sig om det var på grund av att det var statligt som det var bättre, eller var det för att det var svenskar som jobbade på Posten på den tiden? Idag är ju Postnord ett jättelikt integrationsprojekt, där allt möjligt löst folk hamnar med bristande språkkunskaper och intelligens, som i sin tur ska tolka äldre människors handstilar och styra upp en verksamhet. Det är väl solklart att det blir u-landskvalitet av skiten?
Är värre med Amazon's hembud som kommer o överlämnar varor på de mest konstiga tider typ sent på kvällen en fredag, babblandes i telefon utan att säga ett ord på något vedertaget internationellt begripligt språk.
Men de kommer iaf, med Postnord vet man aldrig, om försändelsen (utan spårning) kommer fram.