2023-03-17, 23:21
Medlem
Kan man skicka brev där mottagaren betalar.. ?

”God jul farmor”

(Postnord vill att ni nu betalar in porto 15kr + avgifter, till och moms: 8,50kr samt en kostnad för denna första påminnelse : 50kr och även en ny skatt på 75% av hela summan. Betala senast inom 7 bankdagar summan hundratjugoåttaochfemtioöre. 128,50 SEK

Mvh postnord + avsändare
Citera
2023-03-17, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Fick en omedvetet underhållande skrift i brevlådan idag (jo jag har den kvar). Postmord berättar om sina kommande prishöjningar i maj, till oss företagskunder men alla drabbas naturligtvis. Detta efter att de oavbrutet höjt portot. Ett frimärke kostade 6 kr år 2009, 7 kr 2014, 9 kr 2017, 11 kr 2020, 12 kr 2021, 13 kr 2022, 15 kr 2023.

15 kronor räcker inte i närheten. Nu införs följande nya avgifter:

-kapacitetstillägg vid volymtoppar
-ortstillägg för paket
-drivmedelstillägg på hemleverans
-ny avgift för felaktig vikt
-ny avgift fysisk avisering (dvs brev)
-flygtillägg till samtliga länder utanför Europa

Det ska bli spännande att se vad ett brev till Mormor i Falun kostar, när man på 15 kr lägger på kapacitetstillägg+ortstillägg+drivmedelstillägg+fy sisk avisering (dvs utdelning).

Så går det när det ska privatiseras.
Jag hoppas att allt blir dyrt som fan och att alla idioter lider satan tills dom kommer till sitt sunda förnuft och inser att vissa saker som infrastruktur och befolkningens överlevnad aldrig ska ligga i händerna på privatpersoner och deras privatägda företag.
Citera
2023-03-18, 00:44
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Fick en omedvetet underhållande skrift i brevlådan idag (jo jag har den kvar). Postmord berättar om sina kommande prishöjningar i maj, till oss företagskunder men alla drabbas naturligtvis. Detta efter att de oavbrutet höjt portot. Ett frimärke kostade 6 kr år 2009, 7 kr 2014, 9 kr 2017, 11 kr 2020, 12 kr 2021, 13 kr 2022, 15 kr 2023.

15 kronor räcker inte i närheten. Nu införs följande nya avgifter:

-kapacitetstillägg vid volymtoppar
-ortstillägg för paket
-drivmedelstillägg på hemleverans
-ny avgift för felaktig vikt
-ny avgift fysisk avisering (dvs brev)
-flygtillägg till samtliga länder utanför Europa

Det ska bli spännande att se vad ett brev till Mormor i Falun kostar, när man på 15 kr lägger på kapacitetstillägg+ortstillägg+drivmedelstillägg+fy sisk avisering (dvs utdelning).

Visst är det härligt att se effekterna av privatiseringarna drabba folket.
Ditt inlägg är en omedvetet underhållande skrift. T.o.m. roligare än Postnords.
Citera
2023-03-18, 09:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
snälla
snälla
snälla

lär dej
skilja på
brev
och
paket

DHL levererar INGA BREV i sverige

ETT postnord utan brev skulle vara en vinstmaskin, sen kan staten själva starta ett nytt
postverket som får 15 miljarder skattekronor för att leverera brev dagligen till hela befolkningen
för 5 kr i porto.

välj själv
Det är faktiskt ingen skillnad på ett brev och ett paket. Postnord Brev kan väga upp till 2 kg, dhl-paket jag skickar är ofta under 500 gr.

Bara det att postnord "paket" och "brev" är två totalt olika företag som krigar med varann, kör egna bilar fast i samma färger, hämtar inte varandras brev/paket, osv osv allt i en oändlig sörja orsakat av att de är statliga och aldrig kan sluta bli statliga.

Som jag skrev så får jag 3-4 OLIKA fakturor från postnord varje månad. Det beror på att jag naturligtvis väljer det billigaste sättet att skicka, och ibland är det brev, ibland paket, ibland skicka direkt, ibland postnords portal. Måste vara en ENORM kostnad inom postnord att ha 2-3 dubbel personal på allt.
Citera
2023-03-18, 09:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Followed
Sanslöst.

Det är väl förresten lika bra att skicka julkorten nu, annars kommer de väl inte fram i tid.

PostNord levererar.
Hehe, de får ställa ut jullådorna redan nu annars hinner inte korten fram.

Påminner om att den brevlåda där jag kan lägga brev, vid Stora Torget mitt i stan, har tömning 0900 PÅ MORGONEN. Tidigare var all töming kl 18 så de sorterade breven på kvällen, och för kanske 10 år sedan kl 20. Kvällssortering skedde på SJs expresståg medans den körde runt om i landet på natten. Men de anställda på postnord nu är antagligen sköra individer och har dagishämtning kl 16.
Citera
2023-03-18, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Men är inte du en högerkille? Du gillar väl sånt här? Finns ju mängder av andra aktörer att välja på som borde kunna fånga in den här möjligheten som uppstått i marknaden.

Kan man förresten lösa in frimärken? Jag har en jävla bunt med valörlösa häften jag köpte inför någon höjning när portot kostade runt femman och jag drev bolag och trodde jag skulle fortsätta skicka mängder med brev.

Lägg ut dem på Tradera och tjäna en hacka 👍
Citera
2023-03-18, 10:20
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Det är faktiskt ingen skillnad på ett brev och ett paket. Postnord Brev kan väga upp till 2 kg, dhl-paket jag skickar är ofta under 500 gr.

Bara det att postnord "paket" och "brev" är två totalt olika företag som krigar med varann, kör egna bilar fast i samma färger, hämtar inte varandras brev/paket, osv osv allt i en oändlig sörja orsakat av att de är statliga och aldrig kan sluta bli statliga.

Som jag skrev så får jag 3-4 OLIKA fakturor från postnord varje månad. Det beror på att jag naturligtvis väljer det billigaste sättet att skicka, och ibland är det brev, ibland paket, ibland skicka direkt, ibland postnords portal. Måste vara en ENORM kostnad inom postnord att ha 2-3 dubbel personal på allt.

majoriteten av alla brev ligger innom spannet 15-30 kr porto inkl moms
ring din dhl kontakt och be om offert inrikes och under 30 kr
Lycka till

Jag får minst 4 dhl fakturor varje vecka , freight, express, express import, global forwarding
måste vara en ENORM kostnad för dhl att ha 2-3 dubbel personal på allt,
Citera
2023-03-18, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustEliza
Lägg ut dem på Tradera och tjäna en hacka 👍

Ja men det var ju ett bra tips. Tack.

Fast som Lundapågen konstaterade går ju den här investeringen som tåget så jag ligger kanske på dom ett tag till.
Citera
2023-03-18, 14:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
majoriteten av alla brev ligger innom spannet 15-30 kr porto inkl moms
ring din dhl kontakt och be om offert inrikes och under 30 kr
Lycka till

Jag får minst 4 dhl fakturor varje vecka , freight, express, express import, global forwarding
måste vara en ENORM kostnad för dhl att ha 2-3 dubbel personal på allt,
Eftersom 100 gram (några A4-papper) numera kostar 30 kr med postnord brev så kan inget företag längre posta något annat än en blankett för 30 kr med postnord.

Det är tvärtom så att postnord oavbrutet höjer, och för inte länge sedan postade jag bara 2kg+ med dhl, sedan 1kg+, och nu går jag ner till att posta 500 gr och uppåt med dhl. Det blir samma pris.

I DHL-priset ingår försäkring och spårning och leverans inom 24h (för det mesta). Postnords brevtjänster saknar detta.

Jag använder dhl och får en faktura i månaden, rubbet allt inklusive utrikes och 300grammare och 30kgs och företagspaket 100kg. Varför du får 4 fakturor i VECKAN får du gärna förklara. Trollnisse.
Citera
2023-03-19, 15:26
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja men det var ju ett bra tips. Tack.

Fast som Lundapågen konstaterade går ju den här investeringen som tåget så jag ligger kanske på dom ett tag till.

Vet inte om du missade mitt svar ang frimärkena?
Som jag skrev så gäller dom lika bra som dagens inrikes porto (15:-) så länge det inte finns någon valör på dom.

Dvs, fullt funktionella (OCH värda 15:-/styck) fortfarande.
Citera
2023-03-19, 15:30
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Kan man skicka brev där mottagaren betalar.. ?

”God jul farmor”

(Postnord vill att ni nu betalar in porto 15kr + avgifter, till och moms: 8,50kr samt en kostnad för denna första påminnelse : 50kr och även en ny skatt på 75% av hela summan. Betala senast inom 7 bankdagar summan hundratjugoåttaochfemtioöre. 128,50 SEK

Mvh postnord + avsändare

Skickar du ett brev som inte är tillräckligt frankerat/eller ofrankerat och dessutom saknar avsändare så är det mottagaren av detta brev som måste betala mellanskillnaden plus en ”straffavgift”.

Finns det däremot en avsändare skriven på kuvertet så är det denne som eftertaxeras.

Så som svar på din fråga, ja det kan man.
Senast redigerad av MissDecibella 2023-03-19 kl. 15:34.
Citera
2023-03-19, 16:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Skickar du ett brev som inte är tillräckligt frankerat/eller ofrankerat och dessutom saknar avsändare så är det mottagaren av detta brev som måste betala mellanskillnaden plus en ”straffavgift”.

Finns det däremot en avsändare skriven på kuvertet så är det denne som eftertaxeras.

Så som svar på din fråga, ja det kan man.
Dock kan man strunta i avgiften, som är ca 30 kr, och postnord kommer inte att kräva in den. Min snåla kompis skickade alltid brev upp till 1 kg med ett enda frimärke och utan avsändare. Det kom alltid fram. postnord har en generös inställning här, som utnyttjas, men troligen inte av särskilt många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in