2023-03-15, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Fast samtidigt så är STO (Sade Torque Off) godkänt att använda på frekvensomriktare (man förreglar IGBT elektriskt).
Så om det är godkänt och högt SIL/PL klassat så borde en liknande lösning för detta kunna bli godkänt.

Men fan som du säger, tungt för tillverkaren.
Men "Safe torque off" är väl ändå för att förhindra mekanisk rörelse/rotation, som antyds i namnet "Torque". Det ersätter ju inte isolation/frånskiljning vad gäller personsäkerhet rent elmässigt.

Jag hade inte litat på transistorer enbart för att säkerställa att spänningen är av, särskilt inte i kraftelektronik med höga effekter som t.ex. kan ha läckströmmar överstigande vad som är farligt att få i sig.

Sen vet jag inte hur stort elsäkerhetsproblem det faktiskt är i praktiken, de flesta har väl en jordfelsbrytare innan laddboxen i matande elcentral ändå?
Citera
2023-03-15, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
(FB) Laddboxar från Easee får försäljningsförbud

Citat:
Ursprungligen postat av Sossesvin
Handlar nog om ett gäng nyutbildade ingenjörer som inbillar sig att dom kan, denna är godkänd har ju en digital jordfelsbrytare yay. Dålig koll i alla led.

Själv har jag bara hållt käft när jag installerat skiten 😁

Hur pass bra är digital jfb då, funkat som de ska? Är det bara byråkrater som skapar merjobb?
Citera
2023-03-15, 16:55
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Hur pass bra är digital jfb då, funkat som de ska? Är det bara byråkrater som skapar merjobb?

Dör några av laddboxarna lär de som godkänt pinalerna få det svettigt.

Så, finns det risk, byt ut möget.
Citera
2023-03-15, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Deras problem är att de inte testat deras alternativa lösningar tillräckligt. Går man ifrån det beprövade, och har en egen lösning, räcker det inte att säga att det fungerar. Man måste bevisa med testresultat för elsäkerhertverket att den är lika bra. Nu har tillverkaren bara skrivit typ, vi lovar att den är lika bra. Sen var det ett par andra saker som jag inte tror täcks av "den egna jfb".
Citera
2023-03-15, 20:59
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Dör några av laddboxarna lär de som godkänt pinalerna få det svettigt.

Så, finns det risk, byt ut möget.

Om någon dör, eller om huset brinner ner, så lär försäkringsbolagen krångla om en ”Easee” varit inblandad…
Citera
2023-03-15, 22:23
Medlem
Aldrig sett en Easee billaddare och då har jag ändå installerat ett antal laddare på mitt förra jobb, blev mestadels från Charge amps (Bäst överlag enligt mig) ända laddaren som känts riktigt budget var Wallbox Pulsar, riktigt dålig konstruktion, dålig uv resistens på plasten.
Citera
2023-03-15, 23:08
Medlem
rovmuns avatar
Var får man tag på hela rapporten från elsäkerhetsverket? Brukar de inte lägga upp en pdf där de beskriver mer i detalj vad och hur de testat saker?
Citera
2023-03-15, 23:50
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
De sk ”tillverkarna” kontaktar bara en kinesisk spottfabrik av en specifik No-name produkt, köper en mängd av dessa.

”Tillverkaren” skapar egna loggor, fejkar fram dokument om ”försäkran om överensstämmelse” enligt EU-direktiv, CE-märker för att sen slå sig in på den europeiska marknaden…för pengarnas skull.

Varför gör du noll procent research för dina inlägg, dom produceras i Norge och Sverige. Det står även på första sidan på deras hemsida. PS. Jag har inga intressen i det här, användar inte ens elbil och har aldrig haft något Easee produkt, och har hällre inte någon kontakt med bolaget alls.

"Our products are designed and assembled in Norway and Sweden and will be an essential part of the future power grid"
https://easee.com/uk/

https://plasto.no/stories/plasto-ska...ter-til-easee/
Citera
2023-03-16, 08:02
Medlem
Jaestes avatar
Finns det ett krav på galvanisk frånkoppling inom EU?
Citera
2023-03-16, 11:27
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsloRbastFTrest
Varför gör du noll procent research för dina inlägg, dom produceras i Norge och Sverige. Det står även på första sidan på deras hemsida. PS. Jag har inga intressen i det här, användar inte ens elbil och har aldrig haft något Easee produkt, och har hällre inte någon kontakt med bolaget alls.

"Our products are designed and assembled in Norway and Sweden and will be an essential part of the future power grid"
https://easee.com/uk/

https://plasto.no/stories/plasto-ska...ter-til-easee/

Eftersom jag är verksam i den branschen, talar jag av erfarenhet.

Inget är taget ur luften.

Eeasee må vara ett undantag, men LEJONPARTEN av liknande branscher har sina skelett i garderoben…
Senast redigerad av Indian Bruce Li 2023-03-16 kl. 11:31.
Citera
2023-03-16, 13:40
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Fysik, matematik och teknologi —> Elbilar

/Moderator
Citera
2023-03-16, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000

Har man dessutom en jordfelsbrytare i elskåpet som boxen är kopplad till (och det är krav som jag förstått det) så har man skydd utöver det inbyggda i boxen.

Det är inget krav, och laddarna ansluts normalt direkt i yttre elskåp enbart avsäkrade mot huvudmatning. I alla fall om man inte kör lastbalansring.

/Dick
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in