• 1
  • 2
2023-03-15, 07:55
Medlem
rovmuns avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...aljningsforbud

Citat:
Två laddboxar till elbilar får försäljningsförbud.
I värsta fall kan produkterna orsaka en brand.
I nuläget finns det cirka 100 000 av modellerna installerade i Sverige.

Företaget har tidigare hävdat att det är helt säkra
https://easee.com/se/artiklar/fragor...kerhetsverket/

De skrev tidigare
Citat:
lir det försäljningsförbud i Sverige?

Vi är säkra på att den dokumentation vi skickat till Elsäkerhetsverket visar att våra produkter uppfyller de krav som myndigheterna ställer på tillverkare av elbilsladdare.

Men någon måste ljuga?
Kommer det blir slutet för detta företag. Att åka runt och fixa 100000 laddare blir nog inte direkt gratis. Särskilt om de måste bytas ut då jag ej tror det är en Quick fix
Citera
2023-03-15, 07:59
Medlem
JymdKjams avatar
Easee Laddboxar förbjuds pga teknisk undermålighet

Storsäljande laddboxarna Easee Home och Easee Charge förbjuds att säljas i nuvarande utformning då med kan orsaka brand och livsfara. 100 tusen har tydligen sålt i Sveige:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...nbladet-direkt

Citat:
Laddboxarna Easee Home och Easee Charge till elbilar får försäljningsförbud, meddelar Elsäkerhetsverket.

Anledningen är att det inte finns en jordfelsbrytarlösning eller ett DC-skydd som uppfyller kraven i de standarder som utrustningen är deklarerad för.

Citat:
Tillverkaren har använt en elektronisk lösning av jordfelsbrytare istället för en elektromekanisk.

https://www.elsakerhetsverket.se/om-...ljningsforbud/

Varför måste man ha en elektromekanisk brytare?
Senast redigerad av JymdKjam 2023-03-15 kl. 08:52.
Citera
2023-03-15, 08:09
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Storsäljande laddboxarna Easee Home och Easee Charge förbjuds att säljas i nuvarande utformning då med kan orsaka brand och livsfara. 100 tusen har tydligen sålt i Sveige:

För då blir frånkopplingen 100% säker. Tänk dig ett relä med manuellt påslag.

Finns inga genvägar.

Citat. ” Tillverkaren ska nu återta laddboxarna som fått försäljningsförbud från sina återförsäljare. Beslutet innebär också att tillverkaren är skyldig att åtgärda brister på redan installerade laddboxar. ”

Blir ju dyrt. Och kostnader för byte hos kunderna. VDn torde svettas.
Senast redigerad av Mullret 2023-03-15 kl. 08:59.
Citera
2023-03-15, 08:12
Medlem
TELAVIV91s avatar
Vilka klåpare. Och måste de bygga om 100 000 enheter lär de få ont om medel på sina bankkonton.
Citera
2023-03-15, 10:10
Medlem
Nycticoraxs avatar
Man undrar ju hur de har lyckats få igenom dessa till marknad. Någon i ledet borde ju ha uppmärksammat att de inte var tillverkade enligt standardkrav.

Man undrar ju vad som sägs i tillverkarens fikarum...

Citat:
Myndigheter godkänner inte produkter utan ansvaret för produktsäkerhetsn ligger hos tillverkaren. Samma produktregelverk gäller inom hela EU och EES.

Så dom har lyckats skippa krav men ändå deklarerat att produkten ska uppfylla kraven. Helt omöjligt för konsumenten att veta. Även om kraven skulle vara otydliga så är det illa nog att man tummar på säkerheten.
Citera
2023-03-15, 10:14
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Finns inga genvägar.

Citat. ” Tillverkaren ska nu återta laddboxarna som fått försäljningsförbud från sina återförsäljare. Beslutet innebär också att tillverkaren är skyldig att åtgärda brister på redan installerade laddboxar. ”

Easee är väl en lågprisladdare, men man tycker ju att de måste haft ett godkännande från ESV sedan tidigare. Varför kommer ESV nu och drar in tillståndet?

Själv köpte jag en CTEK Chargestorm Connected1, 11kW, InCharge (Vattenfall) laddare samt en lastbalanserare (i elskåpet eftersom huvudsäkring är under 25A) som blev ca 3 ggr så dyrt som en Easee. Men min elektriker stod på sig och idag är jag glad att jag lät mig övertalas.

Ska kolla om jag har en elektromekanisk jordfelsbrytare, men gissar det eftersom det är samma box som man ser ute på stan som publika laddstolpar.
Senast redigerad av JymdKjam 2023-03-15 kl. 10:33.
Citera
2023-03-15, 10:18
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Easee är väl en lågprisladdare, men man tycker ju att de måste haft ett godkännande från ESV sedan tidigare. Varför kommer ESV nu och drar in tillståndet?

Själv köpte jag en CTEK InCharge (Vattenfall) laddare samt en lastbalanserare (i elskåpet) som blev ca 3 ggr så dyrt som en Easee. Men min elektriker stod på sig och idag är jag glad att jag lät mig övertalas.

Ska kolla om jag har en elektromekanisk jordfelsbrytare, men gissar det eftersom det är samma box som man ser ute på stan som publika laddstolpar.

En jordfelsbrytare med 3-fas kan du sätta mellan laddaren och elskåpet.
Citera
2023-03-15, 10:37
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
En jordfelsbrytare med 3-fas kan du sätta mellan laddaren och elskåpet.

På min CTEK Chargestorm1 står det att den har inbyggd jordfelsdetektering 30mA AC samt 6 mA för DC. Står inget specifikt om det är elektromekanisk brytare i produktbladet, men jag får väl ringa elektrikern och fråga.
Senast redigerad av JymdKjam 2023-03-15 kl. 10:40.
Citera
2023-03-15, 10:43
Medlem
Facades avatar
Citat:

Finns inga genvägar.

Fast samtidigt så är STO (Sade Torque Off) godkänt att använda på frekvensomriktare (man förreglar IGBT elektriskt).
Så om det är godkänt och högt SIL/PL klassat så borde en liknande lösning för detta kunna bli godkänt.

Men fan som du säger, tungt för tillverkaren.
Citera
2023-03-15, 10:51
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Fast samtidigt så är STO (Sade Torque Off) godkänt att använda på frekvensomriktare (man förreglar IGBT elektriskt).
Så om det är godkänt och högt SIL/PL klassat så borde en liknande lösning för detta kunna bli godkänt.

Men fan som du säger, tungt för tillverkaren.

De försöker snacka sig ur det (nytt på deras hemsida idag):

https://easee.com/se/artiklar/uttala...kerhetsverket/

Citat:
Easee har över en halv miljon installerade laddare i Europa och har data från 57,3 miljoner genomförda laddningssessioner hittills. Dessa siffror är ett tydligt bevis på att Easees teknologi och funktionalitet ger trygg, säker och effektiv laddning. Laddaren övervakar kontinuerligt efter fel både vid laddning och i standby-läge. Detta möjliggörs av över fyrtio sensorer inuti laddaren. Sensorerna ser hela tiden efter onormala förändringar i strömmar, spänningar, temperaturer och luftfuktighet, samt att jordfelsbrytaren fungerar som den ska.
Citera
2023-03-15, 10:59
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Någon ”tillverkare” har säkert köpt dessa från kinesisk No-name tillverkare, suttit och fuskat, CE-,RoHS-märkt, sen intygat om att de lever upp till de ställda ”kravuppfyllnaderna”.

Så ser sanningen tyvärr ut idag, när giriga individer är beredda att skada människor för pengarna…
Citera
2023-03-15, 10:59
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:

https://www.elsakerhetsverket.se/om-...ljningsforbud/

Är det här ett verkligt problem eller ett, som så ofta, konstruerat problem av någon tomte på högskola eller statlig institution?
De är kanske konkurrenter som fått Easee produkterna att framstå som livsfarliga?
Bara undrar?
Jmf med de gamla trefashandskarna, var de verkligen livsfarliga när de var hela o rena?
Dagens plast-dito är inget bättre när de går isär för att de är så tröga att folk drar i kabeln för att kunna dela på hane/hona.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in