2023-03-15, 11:03
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Det fuskas hejvilt när det kommer till kravuppfyllnad, för att ta sig in i marknaden.

”Försäkran om överensstämmelse”, ”CE-märkningar” slängs på dessa kinesiska No-name produkter.

Rent av livsfarligt!
Citera
2023-03-15, 11:04
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
De försöker snacka sig ur det (nytt på deras hemsida idag):

https://easee.com/se/artiklar/uttala...kerhetsverket/

Frågan kvarstår, varför är ren elektrisk försegling godkänt och högt säkerhetsklassad inom en typ av elektronik men inte annan?

Men säger standarden att det skall vara elektromekanisk lösning så är det givetvis det som gäller, vilket verkar då vara.
Citera
2023-03-15, 11:13
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Frågan kvarstår, varför är ren elektrisk försegling godkänt och högt säkerhetsklassad inom en typ av elektronik men inte annan?

Men säger standarden att det skall vara elektromekanisk lösning så är det givetvis det som gäller, vilket verkar då vara.

Inga frågetecken, det är uppenbart att den sk ”tillverkaren” myglat för att få in dessa på den europeiska marknaden. Oegentligheter så in i att det bara dammar om’t.

De sk ”tillverkarna” kontaktar bara en kinesisk spottfabrik av en specifik No-name produkt, köper en mängd av dessa.

”Tillverkaren” skapar egna loggor, fejkar fram dokument om ”försäkran om överensstämmelse” enligt EU-direktiv, CE-märker för att sen slå sig in på den europeiska marknaden…för pengarnas skull.

El-bilsanvändare har all anledning till panik, då de riskerar att antingen få en REJÄL kyss eller att villan brinner ner med hemlöshet som följd…
Senast redigerad av Indian Bruce Li 2023-03-15 kl. 11:20.
Citera
2023-03-15, 11:30
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Inga frågetecken, det är uppenbart att den sk ”tillverkaren” myglat för att få in dessa på den europeiska marknaden. Oegentligheter så in i att det bara dammar om’t.

De sk ”tillverkarna” kontaktar bara en kinesisk spottfabrik av en specifik No-name produkt, köper en mängd av dessa.

”Tillverkaren” skapar egna loggor, fejkar fram dokument om ”försäkran om överensstämmelse” enligt EU-direktiv, CE-märker för att sen slå sig in på den europeiska marknaden…för pengarnas skull.

El-bilsanvändare har all anledning till panik, då de riskerar att antingen få en REJÄL kyss eller att villan brinner ner med hemlöshet som följd…

Du har inte förstått min frågeställning alls.

Frågan behandlar inte om vad tillverkaren har gjort, utan varför just kravet är på elektromekanisk anordning istället för ren elektrisk när det är godkänd och säkerhetsklassat med ren elektriska anordningar i andra typer av anläggningar.
Citera
2023-03-15, 11:33
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Du har inte förstått min frågeställning alls.

Frågan behandlar inte om vad tillverkaren har gjort, utan varför just kravet är på elektromekanisk anordning istället för ren elektrisk när det är godkänd och säkerhetsklassat med ren elektriska anordningar i andra typer av anläggningar.

Ja varför?
En tillsatt seriös utredare kan säkert reda ut detta, mitt bland alla andra ”kryphålslösningar”.

Någon har ju ändå godkänt lösningen, men kan ha ”missat” ett visst EU-direktiv?
Senast redigerad av Indian Bruce Li 2023-03-15 kl. 11:36.
Citera
2023-03-15, 11:35
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ja varför?
En tillsatt seriös utredare kan säkert reda ut detta, mitt bland alla andra ”kryphålslösningar”.

?

Du förstår verkligen inte min frågeställning.
Citera
2023-03-15, 11:46
Medlem
Citat:

Tror ingen får så mycket panik faktiskt, finns det ens ett enda dokumtetat fall av elstöt eller nedbrunnet hus hos de 500 000 installerade boxarna?

Har man dessutom en jordfelsbrytare i elskåpet som boxen är kopplad till (och det är krav som jag förstått det) så har man skydd utöver det inbyggda i boxen.
Citera
2023-03-15, 12:37
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Det beror på att här krävs ett minsta isolationsavstånd i brytaren vilket inte går att få i en elektronisk lösning. Har för mig att kravet ligger på ca 2,5 mm.
Citera
2023-03-15, 12:41
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Tror ingen får så mycket panik faktiskt, finns det ens ett enda dokumtetat fall av elstöt eller nedbrunnet hus hos de 500 000 installerade boxarna?

Har man dessutom en jordfelsbrytare i elskåpet som boxen är kopplad till (och det är krav som jag förstått det) så har man skydd utöver det inbyggda i boxen.
Eaxkt!
If it ain´t broke, dont fix it.
Men horder av människor försörjer sig på hittepå-säkerhet och konkurrenter missar sällan en möjlighet att svartmåla andras produkter.
Citera
2023-03-15, 12:45
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det beror på att här krävs ett minsta isolationsavstånd i brytaren vilket inte går att få i en elektronisk lösning. Har för mig att kravet ligger på ca 2,5 mm.

Äntligen ett svar från någon som förstod min undran.
Tack!
Det låter absolut rimligt att de har ett sådant krav och därför bli elektrisk försegling (oavsett hur bra/säker den är) felaktig.

Med grundregeln 1cm/kV så stämmer 2,5mm rätt bra.
Citera
2023-03-15, 15:45
Medlem
Slints avatar
Det blir så när man kör en "Jens of Sweden" eller en "Daniel Wellington" och köper ett skitprodukt från Kina och sätter sitt namn på.
Man kommer så småningom bli påkommen att sälja skit.
Citera
2023-03-15, 15:51
Medlem
Sossesvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Man undrar ju hur de har lyckats få igenom dessa till marknad. Någon i ledet borde ju ha uppmärksammat att de inte var tillverkade enligt standardkrav.

Man undrar ju vad som sägs i tillverkarens fikarum...

Så dom har lyckats skippa krav men ändå deklarerat att produkten ska uppfylla kraven. Helt omöjligt för konsumenten att veta. Även om kraven skulle vara otydliga så är det illa nog att man tummar på säkerheten.

Handlar nog om ett gäng nyutbildade ingenjörer som inbillar sig att dom kan, denna är godkänd har ju en digital jordfelsbrytare yay. Dålig koll i alla led.

Själv har jag bara hållt käft när jag installerat skiten 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in