• 1
  • 2
2023-03-13, 22:54
Medlem
Finns det något intressant? Ser ofta dom indiska figurerna från högskolan köper enorma påsar med gul lök .. ser ut som 10kg åt gången. Äter dom det som potatis?

Tänkte om man kan göra det ätligt, mest som huvudrätt.

Det har fortfarande ganska lågt kilopris .. 12,95 .. jämfört med potatis som är 18,95

Ätit ett kilo broccoli dom senaste 3 dagarna, så tänkte prova något annorlunda.. Får gärna va extremt billiga recept.. Jag har rapsolja, salt .. svartpeppar.. Kan förutom 1kg lök köpa något annat som kostar
runt 15 spänn, om det förhöjer smakupplevelsen. En falukorv? Kan man koka lök som potatis? Eller ugnsbakad om man häller på olja?
Citera
2023-03-13, 22:57
Medlem
tastass avatar
Löksoppa
Citera
2023-03-13, 23:00
Medlem
Avayas avatar
Fläsk, potatis och en jävla massa löksås
Citera
2023-03-13, 23:05
Medlem
Fransk löksoppa
Fläsk med löksås
Bakad lök
Friterade lökringar
Lökblomma
Citera
2023-03-13, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Eller ugnsbakad om man häller på olja?
https://www.ica.se/recept/bakad-lok-...timjan-724653/
Citera
2023-03-13, 23:06
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Finns det något intressant? Ser ofta dom indiska figurerna från högskolan köper enorma påsar med gul lök .. ser ut som 10kg åt gången. Äter dom det som potatis?

Tänkte om man kan göra det ätligt, mest som huvudrätt.

Det har fortfarande ganska lågt kilopris .. 12,95 .. jämfört med potatis som är 18,95

Ätit ett kilo broccoli dom senaste 3 dagarna, så tänkte prova något annorlunda.. Får gärna va extremt billiga recept.. Jag har rapsolja, salt .. svartpeppar.. Kan förutom 1kg lök köpa något annat som kostar
runt 15 spänn, om det förhöjer smakupplevelsen. En falukorv? Kan man koka lök som potatis? Eller ugnsbakad om man häller på olja?
Skala och skiva till ringar. Stek löken i smör och olivolja på mediumvärme tills den blir helt genomskinlig,
Salta lätt. Generöst med svartpeppar. För dina 15 kr över köper du ett paket Bacon som du knapersteker.
Voilá!
Citera
2023-03-13, 23:08
Medlem
styckets avatar
Allt. Som kocken sa från uppdragmat där de var med ubåtsmilitären.

"löken är den sista ingrediensen jag hade tagit bort"

DU kan i princip blanda det med vad som helst, vilken kolhydrat eller grönsak som helst.

Sen angående indierna så är välstekt lök som blivit brun basen i många curry rätter.
Citera
2023-03-13, 23:11
Medlem
oiiihs avatar
potaissoppa med lök,,,,,,skiva upp den och rulla den i frityrsmet och stek den i olja,,kankse
Citera
2023-03-14, 00:25
Medlem
Beror väl på om man vill att det ska vara huvudingrediensen (som i löksoppa), som tillbehör (som tex på hamburgare) eller i en del av rätten generellt (tex korv stroganoff, pyttipanna och köttfärssås).

Eftersom TS pratar om indier så kan bland annat onion Bhaji och Chicken tikka masala vara aktuellt.
Citera
2023-03-14, 00:29
Medlem
ArgusOnes avatar
I soppa, gryta, omelett eller pytt. Pickla dem så blir de tillbehör till nästan vad som.
Citera
2023-03-14, 00:33
Medlem
auruns avatar
I precis allt. Gul lök är något av det bästa vi har.
Citera
2023-03-14, 00:34
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag har mest strimlad gul lök till strimlad kyckling. Detta är antingen dränkt i curry eller sötsur (lidl).
Idag gjorde jag en egen 140 grammare. Jag har lite hackad lök under burgare (dressing och ketchup ovan).

Gul lök har jag även i pytt fast inte gjort egen på år och dar utan köper krögarpytt.

Gul lök har ju lite smak till skilnad från andra grönsaker.

Stekt lök har jag till köttbullar och pannbiff bl.a.
Senast redigerad av TheGretaReset 2023-03-14 kl. 00:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in