• 1
  • 2
2023-03-13, 15:07
Medlem
-=Damian=-s avatar
Hej!

Har Bredband 2 fiber.
Bytade från 100/10 till 250/100 för någon vecka sedan.
Sedan bytet så går min malwarebytes bananas.. får notiser hela tiden om hur den blockerar sidor från att n mig. får detta:

Malwarebytes
www.malwarebytes.com

-Logginformation-
Datum för skyddshändelse: 2023-03-13
Tid för skyddshändelse: 14:39
Loggfil: 8b3531e0-c1a4-11ed-a4bb-04d9f5625744.json

-Programvaruinformation-
Version: 4.5.23.241
Komponentversion: 1.0.1927
Uppdatera paketversionen: 1.0.66653
Licens: Premium

-Systeminformation-
CPU: x64
Filsystem: NTFS
Användare: System

-Information om blockerad webbplats-
Skadlig webbplats: 1
, System, Blockerad, -1, -1, 0.0.0, ,

-Webbplatsdata-
Kategori: Komprometterat
Domän:
IP-adress: 58.65.153.246
Port: 445
Typ: Inkommande
Fil: System

(end)

alla angrepp kommer ifrån olika IPadresser men de försöker gå genom samma port (445)

har windows brandvägg, samt malwarebytes som skydd. ansluter direkt via nätverksuttag.
Borde jag ansluta via routern i mediaskåpet istället? borde väl finnas brandvägg i routern också misstänker jag?

andra tankar?
Citera
2023-03-13, 15:19
Medlem
K-Glitchens avatar
Att surfa på nätet utan att vara skyddad bakom en router är väl ungefär samma sak som att köpa sex av prostituerade i Uganda utan att använda kondom.
Citera
2023-03-13, 15:22
Man ska definitivt ha en router. Koppla in via den och se om det hjälper.
Citera
2023-03-13, 15:49
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Att surfa på nätet utan att vara skyddad bakom en router är väl ungefär samma sak som att köpa sex av prostituerade i Uganda utan att använda kondom.

jojo absolut, men innan bytet av bandbredd så hände inte det här, får ut och köpa en nätverkskabel imorgon och sätta en router mellan modemet och datorn.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Man ska definitivt ha en router. Koppla in via den och se om det hjälper.
har en oanvänd wifi router liggandes, så får testa med den
tack!
Citera
2023-03-13, 15:56
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
jojo absolut, men innan bytet av bandbredd så hände inte det här, får ut och köpa en nätverkskabel imorgon och sätta en router mellan modemet och datorn.

har en oanvänd wifi router liggandes, så får testa med den
tack!
Kolla så den har Gbit/s WAN/LAN portar annars har du ju inte så stor nytta av den...
Citera
2023-03-13, 15:56
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Har du samma IP-adress efter bytet av hastighet?
Citera
2023-03-13, 16:30
Medlem
Enterprises avatar
Du bör som sagt ha en router som "first line of defense".
Om du inte servar någon hemsida eller liknande från datorn så innebär default inställningen att all ingående trafik blockeras så att enbart utgående trafik tilllåts (vilket också inkluderar inkommande svar på utgående trafik). Detsamma gäller för brandväggen i datorn, men bättre att sätta stopp redan i routern.
Citera
2023-03-13, 20:23
Medlem
unichromes avatar
Kan du ge exempel på IP-adresser som datorn försöker ansluta till?

Just 58.65.153.246 är associerad med Pakistansk aktör som sysslar med portscans via port 445 (SMB). Om den porten inte redan är stängd och du inte använder SMB, så skulle jag stänga den. Vettefan varför de hittat till dig, men har du fått nytt IP från bredband2 så kan det vara därför.
Senast redigerad av unichrome 2023-03-13 kl. 20:28.
Citera
2023-03-14, 19:12
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du bör som sagt ha en router som "first line of defense".
Om du inte servar någon hemsida eller liknande från datorn så innebär default inställningen att all ingående trafik blockeras så att enbart utgående trafik tilllåts (vilket också inkluderar inkommande svar på utgående trafik). Detsamma gäller för brandväggen i datorn, men bättre att sätta stopp redan i routern.

har en router liggandes. aldrig varit upppackad, mer än att jag snodde nätverkskabeln. (Netgear AC1200) Dock skulle jag koppla in den idag, men i mediaskåpet där ingående fiver, samt bryggan som matar ut till alla rum är typ fullt så får inte in routern där. men Jag borde väl kunna koppla den vid vägguttaget där närverksuttaget sitter som min PC är kopplad i?

Citat:
Ursprungligen postat av unichrome
Kan du ge exempel på IP-adresser som datorn försöker ansluta till?

Just 58.65.153.246 är associerad med Pakistansk aktör som sysslar med portscans via port 445 (SMB). Om den porten inte redan är stängd och du inte använder SMB, så skulle jag stänga den. Vettefan varför de hittat till dig, men har du fått nytt IP från bredband2 så kan det vara därför.

såg det med. alla IPadresser jag kikat på som försöker komma in är från pakistan från början. men sedan började det komma ifrån chile m.m.
fram tills idag var alla händelser komprommoterade, men idag har jag flera försök ifrån Riskware. där varierar attackerna i alltifrån Botswana och brasilen tex. men även riskware attackerna kommer via port 445
Citera
2023-03-14, 19:15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
har en router liggandes. aldrig varit upppackad, mer än att jag snodde nätverkskabeln. (Netgear AC1200) Dock skulle jag koppla in den idag, men i mediaskåpet där ingående fiver, samt bryggan som matar ut till alla rum är typ fullt så får inte in routern där. men Jag borde väl kunna koppla den vid vägguttaget där närverksuttaget sitter som min PC är kopplad i?

såg det med. alla IPadresser jag kikat på som försöker komma in är från pakistan från början. men sedan började det komma ifrån chile m.m.
fram tills idag var alla händelser komprommoterade, men idag har jag flera försök ifrån Riskware. där varierar attackerna i alltifrån Botswana och brasilen tex. men även riskware attackerna kommer via port 445
Mediaboxen ska du enbart koppla in på Wan-porten på routern. Alla andra sladdar kopplar du in på Lan-portarna på Routern.
Citera
2023-03-14, 19:28
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Mediaboxen ska du enbart koppla in på Wan-porten på routern. Alla andra sladdar kopplar du in på Lan-portarna på Routern.

absolut, men vårt hem är en jävla röra med routers m.m.. vi har ju ett Mediaskåp där inkommande TV och fiber samt säkringar sitter. samt en brygga med 14 närverksuttag som i sin tur ansluter till alla rum i huset. Vi har en Wifirouter på nedervåningen där TVn är direktansluten, samt då förser oss med Wifi.

på plan 2 har vi ytterligare en wifirouter som ger internet åt trådlösa enheter där uppe. (huset är av armerad betong så signalen nerifrån räcker inte upp).

på kontoret jag har på plan 1 så blir det massor av onödig dragning av kabel för att direktansluta till routern som finns under TV. så alltså har jag kopplat mig via närverksutaget i väggen som ansluter direkt till modemet. tanken är då att placera routern mellan datorn och uttaget i väggen. har redan 8 anslutna enheter till elnätet på kontoret och ont om plats för mer skit här. enklast vore då att placera routern i angränsade rum där jag anslutit. såklart kollar jag då från modemuttaget till WAN, och sedan från LAN1 till Dator.
Citera
2023-03-14, 19:55
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
absolut, men vårt hem är en jävla röra med routers m.m.. vi har ju ett Mediaskåp där inkommande TV och fiber samt säkringar sitter. samt en brygga med 14 närverksuttag som i sin tur ansluter till alla rum i huset. Vi har en Wifirouter på nedervåningen där TVn är direktansluten, samt då förser oss med Wifi.

på plan 2 har vi ytterligare en wifirouter som ger internet åt trådlösa enheter där uppe. (huset är av armerad betong så signalen nerifrån räcker inte upp).

på kontoret jag har på plan 1 så blir det massor av onödig dragning av kabel för att direktansluta till routern som finns under TV. så alltså har jag kopplat mig via närverksutaget i väggen som ansluter direkt till modemet. tanken är då att placera routern mellan datorn och uttaget i väggen. har redan 8 anslutna enheter till elnätet på kontoret och ont om plats för mer skit här. enklast vore då att placera routern i angränsade rum där jag anslutit. såklart kollar jag då från modemuttaget till WAN, och sedan från LAN1 till Dator.
Problemet är just att du kopplar in enheter direkt på Mediaboxen. Om du har för få portar på routern för att kunna koppla in de sladdar som just nu är kopplade mot mediaboxen så köp typ en 16 ports Switch? Bara allt är kopplat under routern (som är det enda som är kopplat till mediaboxen)

https://www.billigteknik.se/natverks...oaAlr3EALw_wcB
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in