• 1
  • 2
2023-03-14, 22:27
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
absolut, men vårt hem är en jävla röra med routers m.m.. vi har ju ett Mediaskåp där inkommande TV och fiber samt säkringar sitter. samt en brygga med 14 närverksuttag som i sin tur ansluter till alla rum i huset. Vi har en Wifirouter på nedervåningen där TVn är direktansluten, samt då förser oss med Wifi.

på plan 2 har vi ytterligare en wifirouter som ger internet åt trådlösa enheter där uppe. (huset är av armerad betong så signalen nerifrån räcker inte upp).

på kontoret jag har på plan 1 så blir det massor av onödig dragning av kabel för att direktansluta till routern som finns under TV. så alltså har jag kopplat mig via närverksutaget i väggen som ansluter direkt till modemet. tanken är då att placera routern mellan datorn och uttaget i väggen. har redan 8 anslutna enheter till elnätet på kontoret och ont om plats för mer skit här. enklast vore då att placera routern i angränsade rum där jag anslutit. såklart kollar jag då från modemuttaget till WAN, och sedan från LAN1 till Dator.
Varför har du en jävla röra?
Ën router i mediaskåpet mellan inkommande och switch. En accesspunkt på varje våning.
Citera
2023-03-15, 00:09
Medlem
Mike.Andersens avatar
Ingenting konstigt med den där trafiken. Den som hade IP adressen innan har troligtvis hållit på med fildelning.

Jag körde BitTorrent ett tag och det tog månader eller halvår innan det lugnade ner sig.
Citera
2023-03-15, 10:26
Medlem
Det jag misstänker har hänt:

I samband av bytet av bandbredd bytte din operatör från CGNAT - där man ingen offentlig IP har, skyddad från direkta anslutningar utifrån på operatörsnivå, till en riktig offentlig IP det kan göras direktanslutningar till. Attacktrafik anländer alltså numera till din dator via nätverksjacket, men gjorde det inte tidigare.

En del operatörer har det så, bl.a. ComHem vet jag gjort så, alla kunder under en viss bandbredd får CGNAT om de inte säger något. Tror resonemanget är att någon som begär en högre bandbredd är en "avancerad användare" som mycket mera sannolikhet upplever oegentligheter av att sitta bakom CGNAT. En vanlig torrent-tankare, youtubeanvändare eller netflixare märker sällan nåt av det. Det är bara om du ska ha öppna egna servertjänster det her någon stor inverkan.

På just Bredband2 tycker jag att det skulle vara konstigt eftersom jag har en riktig offentlig IP redan med min gratis 2/2Mbit lina som ingår i hyran, men det kanske också beror på vilken stamnätsoperatör man har o.s.v.

Som tidigare sagt, koppla helst in en router emellan. Så slipper du skräpet.
Citera
2023-03-16, 06:07
Medlem
-=Damian=-s avatar
Stort tack alla!

Satte in en router igår och det stoppade allt

Flashback levererar än en gång!
Citera
2023-03-16, 10:03
Medlem
Citat:

Du stoppade ju allt redan innan, vilket dina malwarebytes loggar visade. Skillnaden nu är ju bara att din router stoppar det och inte malwarebytes. Men bra att du har en router nu
Citera
2023-03-16, 11:14
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Stort tack alla!

Flashback levererar än en gång!
Enda skillnaden är väl att du nu kan se obehörig trafik i routerns log istället.
Citera
2023-03-16, 14:46
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Enda skillnaden är väl att du nu kan se obehörig trafik i routerns log istället.
Men är det inte en fördel ändå att stoppa obehörig trafik redan i hårdvarubrandväggen?
Jag menar att man kör både hårdvaru- och mjukvarubrandvägg.
Senast redigerad av Enterprise 2023-03-16 kl. 14:48.
Citera
2023-03-16, 15:05
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Men är det inte en fördel ändå att stoppa obehörig trafik redan i hårdvarubrandväggen?
Jag menar att man kör både hårdvaru- och mjukvarubrandvägg.
Absolut och jag skrev ju tidigare "En router i mediaskåpet mellan inkommande och switch".
TS verkade vara lycklig över att stoppa något som redan var stoppat...
Citera
2023-03-17, 06:00
Medlem
-=Damian=-s avatar
såklart stoppades det redan innan, men var ändå jävligt irriterande att malwarebytes gav mig notiser hela tiden som när man spelade eller satt och kikade på något filmklipp.
visst kan man stänga notiserna, men föredrar att ha dom på så att man ser om något händer.
Citera
2023-03-17, 09:32
Medlem
Dille24s avatar
Jag har ungefär samma setup och byter till bredband2 i månadsskiftet (inga problem med Ownit men 100 kr/månaden blir ändå lite pengar på ett par år). Skulle man inte kunna sätta routern direkt till inkommande stadsnät och sedan switchen i en av routerns portar?

Nu har jag ju tvärt om och har routern i en av switchens portar för att dela WiFi. Routern har bara fyra portar.. Å andra sidan är det nog inte mer än 4 rum som använder tråd, så man skulle kunna skita i switchen helt.
Citera
2023-03-17, 11:28
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
såklart stoppades det redan innan, men var ändå jävligt irriterande att malwarebytes gav mig notiser hela tiden som när man spelade eller satt och kikade på något filmklipp.
visst kan man stänga notiserna, men föredrar att ha dom på så att man ser om något händer.
Ja, att försöka hålla koll på detta bakgrundsbrus på internet är som att försöka höra vad alla andra pratar om när man går på stan med någon. Resultatet blir att man inte hör den som man går med och verkligen pratar med.
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2023-03-17 kl. 11:50.
Citera
2023-03-17, 11:55
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Jag har ungefär samma setup och byter till bredband2 i månadsskiftet (inga problem med Ownit men 100 kr/månaden blir ändå lite pengar på ett par år). Skulle man inte kunna sätta routern direkt till inkommande stadsnät och sedan switchen i en av routerns portar?

Nu har jag ju tvärt om och har routern i en av switchens portar för att dela WiFi. Routern har bara fyra portar.. Å andra sidan är det nog inte mer än 4 rum som använder tråd, så man skulle kunna skita i switchen helt.
Jo, det är precis så du ska koppla ihop det.

För tredje gången i tråden "En router i mediaskåpet mellan inkommande och switch".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in