• 2
  • 3
2025-06-25, 19:24
Medlem
Vi köpte nyligen hus i Uppsala och beslutade oss för Herrhagen. Mysigt villaområde med merparten barnfamiljer, som definitivt känns so att det ligger mer lantligt till trots att det ligger relativt ära stadskärnan. Det ligger inom stadsbussområdet så att man snabbt och enkelt kan ta sig just var som helst i centrala Uppsala. Det finns även mataffär, apotek, Systembolag, en del butiker som Rusta, gym, förskolor och skolor inom gångavstånd. Upplever det lugnt och tryggt, men något (högst oförtjänt) befläckat av det närliggande Stenhagen. Husen går väl i regel på 4,5-5,5 miljoner kronor.

Har man obegränsat med pengar skulle jag definitivt föreslå en redig kåk i Kåbo. För egen del är vi dock två vad som i sammanhanget känns som barn i tjugoårsåldern. Så något slott i Kåbo kommer inte på tal än, men vi är oerhört nöjda med vårt köp.
Citera
2025-06-25, 21:29
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Vi köpte nyligen hus i Uppsala och beslutade oss för Herrhagen. Mysigt villaområde med merparten barnfamiljer, som definitivt känns so att det ligger mer lantligt till trots att det ligger relativt ära stadskärnan. Det ligger inom stadsbussområdet så att man snabbt och enkelt kan ta sig just var som helst i centrala Uppsala. Det finns även mataffär, apotek, Systembolag, en del butiker som Rusta, gym, förskolor och skolor inom gångavstånd. Upplever det lugnt och tryggt, men något (högst oförtjänt) befläckat av det närliggande Stenhagen. Husen går väl i regel på 4,5-5,5 miljoner kronor.

Har man obegränsat med pengar skulle jag definitivt föreslå en redig kåk i Kåbo. För egen del är vi dock två vad som i sammanhanget känns som barn i tjugoårsåldern. Så något slott i Kåbo kommer inte på tal än, men vi är oerhört nöjda med vårt köp.
Kul att höra att ni trivs i Herrhagen! Jag håller helt med om att det är ett väldigt trevligt område, lite underskattat faktiskt. Vi flyttade nyligen och hade faktiskt Herrhagen högt upp på listan. Att Herrhagen ligger nära Stenhagen geografiskt stör inte ett dugg tycker jag. Herrhagen har ju en helt annan karaktär, med låg bebyggelse, barnfamiljer och ett rätt så lugnt tempo. Och att ha både busstrafik, service och natur inom räckhåll gör det rätt svårslaget i prisklassen.

Kåbo är ju Kåbo… Fantastiskt läge, absolut, men prislapparna där är ju rent absurda. Husen är fantastiskt vackra, men med usla planlösningar och dyra att värma upp.
Citera
2025-06-25, 22:08
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Tack för visad uppskattning!

Skölsta har jag nästan ingen uppfattning om alls. Jag bor i norra Uppland, och "besöker" endast Skölsta när jag reser med Lennakatten, vilket inträffar 1-2 gånger per år. Fina omgivningar dock, vilket är kännetecknande för östra delen av Uppsala kommun.

En liten till stor hake med landsbygdsområdena omkring Uppsala är bristen på jobb och allmän service. Vad gäller östra delen så är det dock bra förspänt gällande detta. I Länna finns det t.ex. grundskola, bensinstation, en mycket bra restaurang och skogskoncernen Holmens huvudkontor. I Almunge finns det högstadieskola, vårdcentral, äldreboende, livsmedelsaffärer, bensinstation och Thun´s varuhus. I Knutby finns det grundskola, äldreboende, bensinstation och Ica-affär. Det går att arbeta och bo i de trakterna utan att behöva flänga in till Uppsala i tid och otid.

Björklinge med omnejd är ett annat bra exempel. Ett stort sågverk, två grundskolor varav en är högstadieskola, livsmedelsaffär, äldreboende, bensinstation och stora jordbruksegendomar för att ta några exempel. Naturligtvis var det ännu bättre jobbmässigt när E4:an gick genom samhället/bygden.

Tack för mer input. Gällande jobb och allmän service så kan man inte direkt förvänta sig nämnvärt av sånt ute på landsbygden oavsett vilken riktning. Men fördelen med samhällen såsom Skölsta och liknande är att det ligger ju väldigt nära allt sånt man behöver i vardagen. Tar väl bara 10 minuter med bil om inte mindre så är man framme i boländerna/gränbystaden där allt sånt finns.

Jobba gör ju de flesta inne i stan eller delvis på distans. Men det största begränsaren är ju snarare bristen på skolor på många håll efter åk 6 när fritids inte längre är en möjlighet. Björklinge, Almunge, Gåvsta, Storvreta har ju skolor upp till åk 9 (dock med tvivelaktiga recenssioner online), annars är ju de flesta koncentrerade inom stan... Här har ju Skölsta en klar fördel då det t.o.m. är rimligt cykelavstånd till skolor inom Årsta bland annat.

Har du förresten någon uppfattning om Södra Gunsta som håller på att växa fram? Det är ju också ett område med potential, åtminstone på papper. Verkar vara många vackra vyer när man går runt i google street view. Samt är det relativt nära flera badplatser (8 min till Fjällnora), samt OK avstånd in till stan.

Det som dock är varningsklocka är ju anstalten i Norra Gunsta, som en period var nerlagd och nyttjades av migrationsverket. Nu är det åter anstalt säkerhetsklass 3. Men det finns ju en risk att det händer igen. Och lite längre norr om Bärby finns ju en SiS ungdomsvård anläggning för "ungdomar" som dömts för sexuella överfall och missbruk. Det känns ju inte direkt nice... Men de ser ut att ligga rättså avskilt från Gunsta överlag, speciellt södra delen så frågan är om man påverkas av det. Men det kanske nån lokal Gunsta-Funbo:are kan svara på??

Du skrev förresten att du var från Norra Uppland. Har spanat in Björklänge litegrann men inte varit där så mycket än. Men min spontanta känsla är ju att området känns lite gammalt och "mossigt" i jämförelse med t.ex. Lindbacken och Skölsta som är i framväxt. Eller har du en annan uppfattning? Annars är ju sjön där ett plus.

Bälinge och Lövstalöt intresserar mig dock inte. Känner folk som bor där och trivs men personligen skulle jag inte trivas i renodlade, isolerade villaområden ute bland en massa åkrar utan enkel tillgång till någon skog.
Citera
2025-06-26, 21:59
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Tack för mer input. Gällande jobb och allmän service så kan man inte direkt förvänta sig nämnvärt av sånt ute på landsbygden oavsett vilken riktning. Men fördelen med samhällen såsom Skölsta och liknande är att det ligger ju väldigt nära allt sånt man behöver i vardagen. Tar väl bara 10 minuter med bil om inte mindre så är man framme i boländerna/gränbystaden där allt sånt finns.

Jobba gör ju de flesta inne i stan eller delvis på distans. Men det största begränsaren är ju snarare bristen på skolor på många håll efter åk 6 när fritids inte längre är en möjlighet. Björklinge, Almunge, Gåvsta, Storvreta har ju skolor upp till åk 9 (dock med tvivelaktiga recenssioner online), annars är ju de flesta koncentrerade inom stan... Här har ju Skölsta en klar fördel då det t.o.m. är rimligt cykelavstånd till skolor inom Årsta bland annat.

Har du förresten någon uppfattning om Södra Gunsta som håller på att växa fram? Det är ju också ett område med potential, åtminstone på papper. Verkar vara många vackra vyer när man går runt i google street view. Samt är det relativt nära flera badplatser (8 min till Fjällnora), samt OK avstånd in till stan.

Det som dock är varningsklocka är ju anstalten i Norra Gunsta, som en period var nerlagd och nyttjades av migrationsverket. Nu är det åter anstalt säkerhetsklass 3. Men det finns ju en risk att det händer igen. Och lite längre norr om Bärby finns ju en SiS ungdomsvård anläggning för "ungdomar" som dömts för sexuella överfall och missbruk. Det känns ju inte direkt nice... Men de ser ut att ligga rättså avskilt från Gunsta överlag, speciellt södra delen så frågan är om man påverkas av det. Men det kanske nån lokal Gunsta-Funbo:are kan svara på??

Du skrev förresten att du var från Norra Uppland. Har spanat in Björklänge litegrann men inte varit där så mycket än. Men min spontanta känsla är ju att området känns lite gammalt och "mossigt" i jämförelse med t.ex. Lindbacken och Skölsta som är i framväxt. Eller har du en annan uppfattning? Annars är ju sjön där ett plus.

Bälinge och Lövstalöt intresserar mig dock inte. Känner folk som bor där och trivs men personligen skulle jag inte trivas i renodlade, isolerade villaområden ute bland en massa åkrar utan enkel tillgång till någon skog.
Gunsta är väldigt anonymt, men samhället har byggts ut kraftigt de senaste åren, på gott och ont. Det är väl allt jag har att säga.

Ett problem med de stadsnära landsbygdsområdena är just risken för att de hastigt kan byggas ut och förtätas, på bekostnad av naturen. En fördel med områdena i kommunens periferi som Knutby, Almunge, Björklinge, Läby, Skyttorp och Järlåsa är att förändringens vindar inte blåser lika kraftigt. Dessutom större tillgång till skog och mark.

En nackdel är avståndet till Uppsala om man arbetar och behöver storhandla där. Men som jag skrev tidigare så underlättar det väldigt mycket om det finns en god servicenivå och hyfsade möjligheter att arbeta i hembygden, som fallet är i till exempel östra delarna och i Björklingetrakten. En annan nackdel är att det bor avsevärt fler infödingar i ytterområdena, och det är inte alltid de har en positiv syn på inflyttade stadsbor. Sammanhållningen är stark ute på den riktiga vischan, på gott och ont.

Björklinge har jag god kännedom om. Björklinge har aldrig varit ett fashionabelt samhälle, men det värsta som kan hända där är att bygdens Epa-raggare för lite oväsen under kvällar och nätter. Väldigt tryggt och lugnt annars. Väldigt fin och omväxlande natur i trakten. Nämnda Långsjön med badet i södra delen är absolut ett plus, mycket skog norr om Björklinge, jordbruksmark och ängsmarker i närheten.
Citera
2025-07-24, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorskompis
Nu är detta en gammal tråd, men jag vill ändå som luttrad uppsalabo säga det som alltid sagts: Man ska inte bo öster om ån.
Vill man bo på landet är det åt sydväst man ska blicka för att slippa skräp och konstigt folk.
Lindbacken är vedervärdigt och folk inte kloka.
Hellre då Näs Focksta som har högre status.
Men aldrig österut. Aldrig.

Instämmer. Har bara bottni Uppsala som student men redan då stod det klart att later om ån faller bort ( om man inte fick en lägenhet i Tripoli förstås). Platta, urtrista områden. Möjligen de gamla delarna av Salabacke är fint men nu blir det alltmer oroligt där.

Om jag någonsin skulle bo i Uppsala är det endast väster om ån som vore ok, men även där är många områden förstörda av nybyggen-som Bäcklösa och Rosendal. De enda områdena som är ok är Eriksberg, Norby och Kåbo , Skarholmen och de tre sistnämnda är inte billiga.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in