Citat:
Ursprungligen postat av
tampare
Familjen funderar på att lämna norra Sverige för Uppsala innan det vankas förskoleklass för barnen. Arbetsmarknaden här är väldigt begränsad och somrarna så försvinnande korta.
Funderar på vilka bostadsområden som vore lämpliga där det är tryggt att vara för barnen givet alla skjutningar, men som inte präglas av diseldoftande EPA-kids som tycker grundskolan är en parentes i livet att skoja bort.
Vi föredrar hus/radhus men rymlig lägenhet funkar. Vi inser att vi inte kommer ha råd med områdena i stan typ Norby, Ulltuna, Fålhagen eller Luthagen. Vore ändå trevligt att kunna komma ut i naturen hyfsat lätt och gärna något löpspår och/eller idrottsplatser tillgängliga så man kan hålla barnen aktiva så långt upp i årens som möjligt.
Hur ser ni som är insatta på Storvreta, Vattholma, Lidbacken, Bälinge eller Näs-Foksta? Nya området i Gunsta? Andra okej områden?
Jag har bott i Uppsala i kanske 15 år nu, och jag har barn. Jag bor mitt i centrum typ.
Några av dessa ställen du nämner är ju nästan som att ha kommit ut på landsbygden helt så knappt att man kan säga att det är Uppsala (Bälinge och Vattholma kan jag tänka mig att det är en del EPA. Gunsta - ingen aning, aldrig varit där, antar att det ligger off, näs-foksta likaså). Storvreta har ju tåget iofs. Li
ndbacken ligger väl inte så off men är det inte dyrt där ute också?
Generellt tips är väl att alla områden som är lite dyrare är väl ganska lugna. Ett stort problem i Uppsala är dock förskolor, så se upp med det. Vi fick välja fyra olika, fick inget av våra val och blev placerad i en "akutförskola" de öppnade upp. Efter ett halvår eller så fick vi en plats på en riktig förskola som vi inte heller hade valt.
I slutändan var den bra ändå, men jag tror det kan gå mycket värre om man bor i utkanten och det inte finns någon förskola i närheten. Jag har för mig att det var något skräckexempel i tidningen för massa år sedan om någon i storvreta som fick förskoleplats i Gottsunda. Riktigt så illa behöver det ju inte bli men undersök förskolemöjligheterna (och skolor) rejält innan. Exempelvis så är det jättemånga barnfamiljer i industristaden, men det finns ingen skola... (än åtminstone).
Det kan vara ett tips att se till att barnen (om det går) börjar förskolan typ augusti, så att de kommer in precis när massa barn har slutat. Annars är det nog fullt. Säkert fullt ändå, tyvärr.