2023-03-16, 21:55
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tampare
Stort tack. Bra inspel! Tror inte Lindbacken känns som för oss men man måste ju höra sig för Bilar har vi två stycken, närapå ett måste här uppe. Det är ju också en grej att det vore skönt att sälja av en åtminstone.

Bor man inne i stan finns det ingen riktigt bra anledning att ha bil faktiskt.

Citat:
Ja bad verkar ju lite klurigt. Åker folk ut till typ Östhammar på sommaren eller vad gör man? Fjällnora och Björklingesjön? Gissar att du tänker på typ Sunnersta annars?

Fjällnora är ju bra men lite långt bort, i bland går det bussar men det kan vara lite dåligt. Wijks slott är ganska trevligt ställe tycker jag, liten badplats, mest gräsplätt men ändå - trevligt kafé, och det går en buss till/från stan. Finns även storvad kring gamla uppsala och sen lite olika ställen i ekoln, lyssnaängen osv.

Så det finns lite bad, men har man bott på andra ställen i Sverige (åtminstone överallt där jag har bott) så är Uppsala en enorm besvikelse när det gäller tillgång till bra badplatser.

Citat:
Tack igen! Inget självändamål vilken kommun det ligger i. Ska speja närmare. Trodde Sävja som verkar så oroligt skulle innebära att även närliggande Bergsbrunna och Nåntuna skulle vara stökigt men det är därför man frågar

Vet inte hur stökigt Sävja är egentligen, det är nog mycket bättre än de riktigt stökiga områdena, men det har ju haft ett dåligt rykte. När jag har varit där verkar det lugnt, men det är ju mer på löptur eller ut och åka med inlines. Man får ju inte samma vibbar som när man är i Gottsunda på kvällen precis.
Citera
2023-03-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Bor man inne i stan finns det ingen riktigt bra anledning att ha bil faktiskt.

Bara det en stor besparing!

Fjällnora är ju bra men lite långt bort, i bland går det bussar men det kan vara lite dåligt. Wijks slott är ganska trevligt ställe tycker jag, liten badplats, mest gräsplätt men ändå - trevligt kafé, och det går en buss till/från stan. Finns även storvad kring gamla uppsala och sen lite olika ställen i ekoln, lyssnaängen osv.

Så det finns lite bad, men har man bott på andra ställen i Sverige (åtminstone överallt där jag har bott) så är Uppsala en enorm besvikelse när det gäller tillgång till bra badplatser.

Fattar. Det är inte Bohuslän direkt.. Här uppe är det dock svinkallt i havet och likadant i älvarna. Skönt om är det 30 grader, men det är det ju sällan. Sjöarna är generellt favoriter för allsköns flygande ohyra.

Vet inte hur stökigt Sävja är egentligen, det är nog mycket bättre än de riktigt stökiga områdena, men det har ju haft ett dåligt rykte. När jag har varit där verkar det lugnt, men det är ju mer på löptur eller ut och åka med inlines. Man får ju inte samma vibbar som när man är i Gottsunda på kvällen precis.

Då kan det vara värt att undersöka!

Har du några tankar om Storvreta?
Citera
2023-03-16, 22:16
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Då kan det vara värt att undersöka!

Har du några tankar om Storvreta?

Vet alldeles för lite, knappt varit där. Bra förbindelser med tåget brukade det vara dock.
Citera
2023-03-16, 23:37
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Sunnersta är lugnt och trevligt
Citera
2023-03-18, 07:17
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Tack! Vad med Storvreta skulle du säga gör det endast till "ganska ok"? Och vad är det med Lindbacken?

Ganska ok var kanske en hård bedömning, jag tycker bara man hört om mer stök där än i övriga stadsdelar på ”landet” men jag ska väl inte säga att jag har riktigt bra koll där egentligen.

Och Näs-Focksta, inte ofta man kallar det så vad jag hört, det är typ dalby, balingsta, ramstalund, vreta m.m. som man nämner, men det finns inget därute, en pizzeria i Ramsta och bussförbindelser är bara acceptabla längs med RV55.

Vreta är överklass och resten är det raggare delux 😉

Lindbacken som sagt är sjukt dyrt och trångt skulle jag säga, jag skulle aldrig i mitt liv kunna tänka mig att bo där.

Skölsta byggs ju ut mer och mer nu också, blir till en ny stadsdel som övertrumfar Lindbacken flera gånger om.

Men skog hittar man till och med i centrum (typ), elljusspår i Börje, Bälinge, Björklinge, Storvreta, finns kanske fler som jag inte har koll på, trevliga friluftsområde hittar du i Lunsen, Hammarskog, Fjällnora.

Röbo har gott om alternativ samt många parkeringar för den som vill röra på sig och det i en trevlig miljö där gamla Uppsala högar ligger.

Jaja, fråga vidare om det är något mer du undrar, jag kommer inte på mer att skriva just nu 😊
Citera
2023-03-18, 07:26
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Stort tack. Bra inspel! Tror inte Lindbacken känns som för oss men man måste ju höra sig för Bilar har vi två stycken, närapå ett måste här uppe. Det är ju också en grej att det vore skönt att sälja av en åtminstone.

Ja bad verkar ju lite klurigt. Åker folk ut till typ Östhammar på sommaren eller vad gör man? Fjällnora och Björklingesjön? Gissar att du tänker på typ Sunnersta annars?

Öregrund är sommarstaden man åker till, men Östhammar och Norrtälje är trevliga de också.

Bad finns överallt, Björklinge, Storvreta, Hammarskog, Fjällnora, Länna, Vårdsätra, Wiiks slott, Sunnersta, Storvad, Siggefora osv. osv.

Går alldeles utmärkt att åka till Rullsand också, mycket trevligt ställe, ca 1 timme bort, dock bör man vara där riktigt tidigt om man vill parkera bilen någonstans.

Sen är det nära, ca 1 timme, till Grisslehamn och Ekerölinjen som tar dig till Åland på 2 timmar, går bussar från stan om man inte vill ta egen bil.
Senast redigerad av ImNotGuilty 2023-03-18 kl. 07:33.
Citera
2023-03-18, 07:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Jag gissar att du bor i någon av de större städerna i Norrland nu och då tänker dig en lite större stad även vid flytt.
Jag har jobbat en hel del i Uppsala och är uppväxt ett gäng mil bort och har väl själv sagt att jag aldrig skulle vilja bo i staden och det har jag hållit.
Utelivet är annars rätt bra i Uppsala och mycket blandade åldrar på personer som går ut.

Har ni jobb i Uppsala idag eller kan ni tänka er att pendla till jobb?

Finns i så fall lugnare orter utanför Uppsala men fortfarande med bra vägar och även bra bussförbindelse.

Alunda - 25 minuter från Uppsala, en äkta sovstad som egentligen inte har något alls då Uppsala ligger för nära. Rätt lugn annars och priserna är klart billigare.

Gimo - 35 minuter från Uppsala, här jobbar man på Sandvik och det är rätt lugn håla. Rätt tråkig ort också. Har tidigare på 80-talet haft stora invandrarproblem men mycket är bortrensat så lugnare nu.

Östhammar - 50 minuter från Uppsala i närheten av vatten och badplats finns. Lite mer händer här men absolut inte mycket. Jobbar gör man på Sandvik eller Forsmark. En trivsam ort men händer inte överdrivet mycke.

Öregrund - 65 minuter från Uppsala, en sommarort vid vattnet. Här är det dött på vintern men så fort sommaren kommer så dyker alla turister upp och det blir full fart. Här finns det systembolag och restauranger, bad och lite liv på sommaren, på vintern är det en håla. Här är det rätt dyrt att köpa boende men ändå billigare än Uppsala.

Gräsö - 5 minuter färja från Öregrund och en fin liten ö men mest turister. De bofasta är öbor och där finns många kufar kan jag lova😀 Öns fotbollsplan lutar lite så det är fördel att spela i uppförsbacke i första halvlek och sen få en enklare andra med nedför😂😂

Lite info om orterna ut längs 288:an som är lite lugnare än Uppsala om ni nu har barn. Bra bussförbindelser hela vägen in till Uppsala och det finns jobbmöjligheter även i dessa orter.

Lycka till med flytten.
Citera
2023-03-18, 23:26
Medlem
flaess avatar
Citat:
Familjen funderar på att lämna norra Sverige för Uppsala innan det vankas förskoleklass för barnen. Arbetsmarknaden här är väldigt begränsad och somrarna så försvinnande korta.

Funderar på vilka bostadsområden som vore lämpliga där det är tryggt att vara för barnen givet alla skjutningar, men som inte präglas av diseldoftande EPA-kids som tycker grundskolan är en parentes i livet att skoja bort.

Vi föredrar hus/radhus men rymlig lägenhet funkar. Vi inser att vi inte kommer ha råd med områdena i stan typ Norby, Ulltuna, Fålhagen eller Luthagen. Vore ändå trevligt att kunna komma ut i naturen hyfsat lätt och gärna något löpspår och/eller idrottsplatser tillgängliga så man kan hålla barnen aktiva så långt upp i årens som möjligt.

Hur ser ni som är insatta på Storvreta, Vattholma, Lidbacken, Bälinge eller Näs-Foksta? Nya området i Gunsta? Andra okej områden?
Oavsett var du bosätter dig utanför Uppsala så är det aldrig långt till skog och mark. Uppsala kommun utanför residensstaden är på många platser förvånansvärt glesbefolkat och lantligt.

Jag bor i en kommun norr om Uppsala kommun, men har rest runt mycket i landskapet och känner folk här och där, så jag vill nog säga att jag har hyfsad koll på vilka delar av kommunen som är bra respektive dåliga att bosätta sig i.

Jag börjar med tätorterna väster om Uppsala, alltså typ Ramstalund utefter riksväg 55 mellan Uppsala och Enköping, samt Vänge och Järlåsa utefter riksväg 72. Ramstalund och Vänge är belägna i jordbruksbygd cirka en mil från Uppsala, och det är bra busskommunikationer. Järlåsa ligger 2,5 mil från Uppsala i skogsbygd, men det är hyfsade bussförbindelser även här. Haken med de västliga delarna är att närmaste högstadieskola finns i Stenhagen, som är ett av Uppsalas mest nedgångna bostadsområden.

I de nordvästra delarna vid gamla E4:an finner du Bälinge, Lövstalöt, Björklinge och Läby. Bälinge och Lövstslöt är att betrakta som villaföroter till Uppsala med mycket goda bussförbindelser. Grundskola 1-5 finns i Bälinge så från sjätte klass måste barnen pendla till Uppsala. En mil norrut ligger Björklinge, som jag känner till bäst tack vare släktanknytning. Här finns högstadieskola, mataffär, badplats vid Långsjön och en livaktig idrottsförening. Ett samhälle med egen karaktär, och enligt många "bonnigt". Läby en halvmil norrut är det i ännu högre grad. Oavsett så är det även här mycket goda bussförbindelser till Uppsala.

Rakt norrut finns Storvreta, Vattholma och Skyttorp. Bra bussförbindelser och dessutom tät pendeltågstrafik. Storvreta är lite av en förort till Uppsala och den största egentliga tätorten utanför Uppsala. Högstadiekola, mataffärer och rikt idrottsföreningsliv. Ett stort naturreservat med gammelskog vid namn Storskogen är beläget i anslutning till samhället. Vattholma är ett gammalt pittoreskt brukssamhälle med grundskola 1-6 och livsmedelsbutik. i Närheten ligger Salsta slott med ett mycket trevligt café. En vandringsled vid namn Salstaleden sträcker sig mellan Vattholma och Skyttorp, där det också finns grundskola 1-6. Annars är det skralt med service på orten som ligger nästan 3 mil norr om Uppsala. Ett tidigare industrisamhälle där de förfallna industrilokalerna ännu står kvar och skänker Skyttorp en Bergslagen-känsla.

Nordost finner vi Lindbacken och Gåvsta. Lindbacken är ett nyuppfört område, men mitt bestående intryck efter att ha besökt området är att det inte är gemytligt för fem öre och onaturligt kompakt. Gåvsta är desto trevligare, men litet. Området kallas Rasbobygden sedan gammalt, och grundskolor finns från söder till norr i Gåvsta, Stavby och Tuna. Intressant nog så kan man på alla tre skolorna läsa in högstadiet också. Mycket bra bussförbindelser på den ombyggda länsväg 288, som är en 2+1-väg.

Slutligen östra delen - Gunsta, Länna, Almunge och Knutby. Landsvägen är inte den bästa, men återigen goda bussförbindelser. Väldigt naturskönt område med många sjöar och mycket skog med för regionen ovanligt stort inslag av ek och andra ädellövträd. Upplandsleden passerar genom bygden och sedan vidare norrut där man finner kommunens största vildmarksområde omkring sjön Vällen. Under somrarna kan man åka ånglok på museijärnvägen Lennakatten. Vid ändstationen i Faringe ligger det stora och välbesökta varuhuset Thun´s mitt i ingenstans! Märkeskläder, inredningsdetaljer, godis och så vidare. Gunsta är "förorten", Länna är ett gammalt fint brukssamhälle, Almunge har högstadieskola och Knutby bör man inte bosätta sig i! Hela 4 mil från Uppsala, och Knutbysekten har för evigt svärtat ned ortens rykte...

Oj, det blev ett längre inlägg än vad jag hade i tankarna! Nåja, om du har ytterligare frågor så ska jag försöka besvara dessa efter bästa förmåga.
Senast redigerad av flaes 2023-03-18 kl. 23:30.
Citera
2023-08-27, 01:07
Medlem
Nu är detta en gammal tråd, men jag vill ändå som luttrad uppsalabo säga det som alltid sagts: Man ska inte bo öster om ån.
Vill man bo på landet är det åt sydväst man ska blicka för att slippa skräp och konstigt folk.
Lindbacken är vedervärdigt och folk inte kloka.
Hellre då Näs Focksta som har högre status.
Men aldrig österut. Aldrig.
Citera
2025-06-23, 22:58
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Oavsett var du bosätter dig utanför Uppsala så är det aldrig långt till skog och mark. Uppsala kommun utanför residensstaden är på många platser förvånansvärt glesbefolkat och lantligt.

Jag bor i en kommun norr om Uppsala kommun, men har rest runt mycket i landskapet och känner folk här och där, så jag vill nog säga att jag har hyfsad koll på vilka delar av kommunen som är bra respektive dåliga att bosätta sig i.

Jag börjar med tätorterna väster om Uppsala, alltså typ Ramstalund utefter riksväg 55 mellan Uppsala och Enköping, samt Vänge och Järlåsa utefter riksväg 72. Ramstalund och Vänge är belägna i jordbruksbygd cirka en mil från Uppsala, och det är bra busskommunikationer. Järlåsa ligger 2,5 mil från Uppsala i skogsbygd, men det är hyfsade bussförbindelser även här. Haken med de västliga delarna är att närmaste högstadieskola finns i Stenhagen, som är ett av Uppsalas mest nedgångna bostadsområden.

I de nordvästra delarna vid gamla E4:an finner du Bälinge, Lövstalöt, Björklinge och Läby. Bälinge och Lövstslöt är att betrakta som villaföroter till Uppsala med mycket goda bussförbindelser. Grundskola 1-5 finns i Bälinge så från sjätte klass måste barnen pendla till Uppsala. En mil norrut ligger Björklinge, som jag känner till bäst tack vare släktanknytning. Här finns högstadieskola, mataffär, badplats vid Långsjön och en livaktig idrottsförening. Ett samhälle med egen karaktär, och enligt många "bonnigt". Läby en halvmil norrut är det i ännu högre grad. Oavsett så är det även här mycket goda bussförbindelser till Uppsala.

Rakt norrut finns Storvreta, Vattholma och Skyttorp. Bra bussförbindelser och dessutom tät pendeltågstrafik. Storvreta är lite av en förort till Uppsala och den största egentliga tätorten utanför Uppsala. Högstadiekola, mataffärer och rikt idrottsföreningsliv. Ett stort naturreservat med gammelskog vid namn Storskogen är beläget i anslutning till samhället. Vattholma är ett gammalt pittoreskt brukssamhälle med grundskola 1-6 och livsmedelsbutik. i Närheten ligger Salsta slott med ett mycket trevligt café. En vandringsled vid namn Salstaleden sträcker sig mellan Vattholma och Skyttorp, där det också finns grundskola 1-6. Annars är det skralt med service på orten som ligger nästan 3 mil norr om Uppsala. Ett tidigare industrisamhälle där de förfallna industrilokalerna ännu står kvar och skänker Skyttorp en Bergslagen-känsla.

Nordost finner vi Lindbacken och Gåvsta. Lindbacken är ett nyuppfört område, men mitt bestående intryck efter att ha besökt området är att det inte är gemytligt för fem öre och onaturligt kompakt. Gåvsta är desto trevligare, men litet. Området kallas Rasbobygden sedan gammalt, och grundskolor finns från söder till norr i Gåvsta, Stavby och Tuna. Intressant nog så kan man på alla tre skolorna läsa in högstadiet också. Mycket bra bussförbindelser på den ombyggda länsväg 288, som är en 2+1-väg.

Slutligen östra delen - Gunsta, Länna, Almunge och Knutby. Landsvägen är inte den bästa, men återigen goda bussförbindelser. Väldigt naturskönt område med många sjöar och mycket skog med för regionen ovanligt stort inslag av ek och andra ädellövträd. Upplandsleden passerar genom bygden och sedan vidare norrut där man finner kommunens största vildmarksområde omkring sjön Vällen. Under somrarna kan man åka ånglok på museijärnvägen Lennakatten. Vid ändstationen i Faringe ligger det stora och välbesökta varuhuset Thun´s mitt i ingenstans! Märkeskläder, inredningsdetaljer, godis och så vidare. Gunsta är "förorten", Länna är ett gammalt fint brukssamhälle, Almunge har högstadieskola och Knutby bör man inte bosätta sig i! Hela 4 mil från Uppsala, och Knutbysekten har för evigt svärtat ned ortens rykte...

Oj, det blev ett längre inlägg än vad jag hade i tankarna! Nåja, om du har ytterligare frågor så ska jag försöka besvara dessa efter bästa förmåga.

Väcker en gammal tråd nu men vill bara tacka för en omfattande och ingående beskrivning på omkringande områden. Noterade dock att du inte nämnde Skölsta, vad har du för tankar kring det området? Min uppfattning är att det verkar hålla på att bli ett slags Lindbacken 2.0 fast som inte lär bli lika kompakt som Lindbacken. Det har även närliggande skogar, tänker främst på Vedyxa området (dock är det väl inte lika häftigt som Storskogen kanske). Samt ännu närmare stan med bussförbindelser. Även Lennakatten går förbi där.
Citera
2025-06-23, 23:07
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorskompis
Nu är detta en gammal tråd, men jag vill ändå som luttrad uppsalabo säga det som alltid sagts: Man ska inte bo öster om ån.
Vill man bo på landet är det åt sydväst man ska blicka för att slippa skräp och konstigt folk.
Lindbacken är vedervärdigt och folk inte kloka.
Hellre då Näs Focksta som har högre status.
Men aldrig österut. Aldrig.

Håller nog inte riktigt med, såvida man inte har råd att bo i Stabby, Hammarskog eller Vångelsta där man kan bo lantligt, nära stan samt ha nära tillgång till bad och Håga-dalen. Annars är det i princip bara åkermark åt det hållet. Fint att köra kring och utsiktsmässigt kanske, men rätt isolerat utan bra tillgång till skog och bra promenadstråk om man inte tycker om att gå längs bilvägar.. dessutom ett logistiskt problem om man har barn i skolåldern, då närmsta skolorna (som ligger långt borta) är väl typ Gottsunda eller Stenhagen som man helst vill undvika..

Och ytterligare västerut har inte så mycket att hurra för heller. Då är det typ Örsundsbro, Vänge/Järlåsa eller liknande hålor.

Skulle nog hellre blicka österut eller sydost om ån faktiskt. Typ Skölsta, Alsike, Länna etc. Bättre naturområden (Lunsen, Storskogen, Morga hage, Fjällnora m.m.) samt ev lite bättre skolvalsmöjligheter. Du har även easy access till boländerna/gränby staden från det hållet vilket underlättar vardagen då allt finns typ där.
Senast redigerad av Nordoxen 2025-06-23 kl. 23:23.
Citera
2025-06-24, 21:51
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Väcker en gammal tråd nu men vill bara tacka för en omfattande och ingående beskrivning på omkringande områden. Noterade dock att du inte nämnde Skölsta, vad har du för tankar kring det området? Min uppfattning är att det verkar hålla på att bli ett slags Lindbacken 2.0 fast som inte lär bli lika kompakt som Lindbacken. Det har även närliggande skogar, tänker främst på Vedyxa området (dock är det väl inte lika häftigt som Storskogen kanske). Samt ännu närmare stan med bussförbindelser. Även Lennakatten går förbi där.
Tack för visad uppskattning!

Skölsta har jag nästan ingen uppfattning om alls. Jag bor i norra Uppland, och "besöker" endast Skölsta när jag reser med Lennakatten, vilket inträffar 1-2 gånger per år. Fina omgivningar dock, vilket är kännetecknande för östra delen av Uppsala kommun.

En liten till stor hake med landsbygdsområdena omkring Uppsala är bristen på jobb och allmän service. Vad gäller östra delen så är det dock bra förspänt gällande detta. I Länna finns det t.ex. grundskola, bensinstation, en mycket bra restaurang och skogskoncernen Holmens huvudkontor. I Almunge finns det högstadieskola, vårdcentral, äldreboende, livsmedelsaffärer, bensinstation och Thun´s varuhus. I Knutby finns det grundskola, äldreboende, bensinstation och Ica-affär. Det går att arbeta och bo i de trakterna utan att behöva flänga in till Uppsala i tid och otid.

Björklinge med omnejd är ett annat bra exempel. Ett stort sågverk, två grundskolor varav en är högstadieskola, livsmedelsaffär, äldreboende, bensinstation och stora jordbruksegendomar för att ta några exempel. Naturligtvis var det ännu bättre jobbmässigt när E4:an gick genom samhället/bygden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in