Citat:
Ursprungligen postat av
tampare
Familjen funderar på att lämna norra Sverige för Uppsala innan det vankas förskoleklass för barnen. Arbetsmarknaden här är väldigt begränsad och somrarna så försvinnande korta.
Funderar på vilka bostadsområden som vore lämpliga där det är tryggt att vara för barnen givet alla skjutningar, men som inte präglas av diseldoftande EPA-kids som tycker grundskolan är en parentes i livet att skoja bort.
Vi föredrar hus/radhus men rymlig lägenhet funkar. Vi inser att vi inte kommer ha råd med områdena i stan typ Norby, Ulltuna, Fålhagen eller Luthagen. Vore ändå trevligt att kunna komma ut i naturen hyfsat lätt och gärna något löpspår och/eller idrottsplatser tillgängliga så man kan hålla barnen aktiva så långt upp i årens som möjligt.
Hur ser ni som är insatta på Storvreta, Vattholma, Lidbacken, Bälinge eller Näs-Foksta? Nya området i Gunsta? Andra okej områden?
Oavsett var du bosätter dig utanför Uppsala så är det aldrig långt till skog och mark. Uppsala kommun utanför residensstaden är på många platser förvånansvärt glesbefolkat och lantligt.
Jag bor i en kommun norr om Uppsala kommun, men har rest runt mycket i landskapet och känner folk här och där, så jag vill nog säga att jag har hyfsad koll på vilka delar av kommunen som är bra respektive dåliga att bosätta sig i.
Jag börjar med tätorterna väster om Uppsala, alltså typ Ramstalund utefter riksväg 55 mellan Uppsala och Enköping, samt Vänge och Järlåsa utefter riksväg 72. Ramstalund och Vänge är belägna i jordbruksbygd cirka en mil från Uppsala, och det är bra busskommunikationer. Järlåsa ligger 2,5 mil från Uppsala i skogsbygd, men det är hyfsade bussförbindelser även här. Haken med de västliga delarna är att närmaste högstadieskola finns i Stenhagen, som är ett av Uppsalas mest nedgångna bostadsområden.
I de nordvästra delarna vid gamla E4:an finner du Bälinge, Lövstalöt, Björklinge och Läby. Bälinge och Lövstslöt är att betrakta som villaföroter till Uppsala med mycket goda bussförbindelser. Grundskola 1-5 finns i Bälinge så från sjätte klass måste barnen pendla till Uppsala. En mil norrut ligger Björklinge, som jag känner till bäst tack vare släktanknytning. Här finns högstadieskola, mataffär, badplats vid Långsjön och en livaktig idrottsförening. Ett samhälle med egen karaktär, och enligt många "bonnigt". Läby en halvmil norrut är det i ännu högre grad. Oavsett så är det även här mycket goda bussförbindelser till Uppsala.
Rakt norrut finns Storvreta, Vattholma och Skyttorp. Bra bussförbindelser och dessutom tät pendeltågstrafik. Storvreta är lite av en förort till Uppsala och den största egentliga tätorten utanför Uppsala. Högstadiekola, mataffärer och rikt idrottsföreningsliv. Ett stort naturreservat med gammelskog vid namn Storskogen är beläget i anslutning till samhället. Vattholma är ett gammalt pittoreskt brukssamhälle med grundskola 1-6 och livsmedelsbutik. i Närheten ligger Salsta slott med ett mycket trevligt café. En vandringsled vid namn Salstaleden sträcker sig mellan Vattholma och Skyttorp, där det också finns grundskola 1-6. Annars är det skralt med service på orten som ligger nästan 3 mil norr om Uppsala. Ett tidigare industrisamhälle där de förfallna industrilokalerna ännu står kvar och skänker Skyttorp en Bergslagen-känsla.
Nordost finner vi Lindbacken och Gåvsta. Lindbacken är ett nyuppfört område, men mitt bestående intryck efter att ha besökt området är att det inte är gemytligt för fem öre och onaturligt kompakt. Gåvsta är desto trevligare, men litet. Området kallas Rasbobygden sedan gammalt, och grundskolor finns från söder till norr i Gåvsta, Stavby och Tuna. Intressant nog så kan man på alla tre skolorna läsa in högstadiet också. Mycket bra bussförbindelser på den ombyggda länsväg 288, som är en 2+1-väg.
Slutligen östra delen - Gunsta, Länna, Almunge och Knutby. Landsvägen är inte den bästa, men återigen goda bussförbindelser. Väldigt naturskönt område med många sjöar och mycket skog med för regionen ovanligt stort inslag av ek och andra ädellövträd. Upplandsleden passerar genom bygden och sedan vidare norrut där man finner kommunens största vildmarksområde omkring sjön Vällen. Under somrarna kan man åka ånglok på museijärnvägen Lennakatten. Vid ändstationen i Faringe ligger det stora och välbesökta varuhuset Thun´s mitt i ingenstans! Märkeskläder, inredningsdetaljer, godis och så vidare. Gunsta är "förorten", Länna är ett gammalt fint brukssamhälle, Almunge har högstadieskola och Knutby bör man inte bosätta sig i! Hela 4 mil från Uppsala, och Knutbysekten har för evigt svärtat ned ortens rykte...
Oj, det blev ett längre inlägg än vad jag hade i tankarna! Nåja, om du har ytterligare frågor så ska jag försöka besvara dessa efter bästa förmåga.