• 1
  • 2
2023-03-08, 21:37
Medlem
Varför tillåtelse stater pengar som kommer från skatteparadis där allt är dolt?

Varför stoppar man bara inte transaktionerna är det pga korruption eller?
Citera
2023-03-08, 21:40
Medlem
Tomtatpolls avatar
För att de som kan förbjuda det är samma personer som har konton offshore.
Citera
2023-03-08, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtatpoll
För att de som kan förbjuda det är samma personer som har konton offshore.

Ja det som jag misstänkte. Annars är de ju omöjligt. Staten kan förbjuda transaktioner till och från skumma platser så blir de värdelöst att ha sånna skatteparadis
Citera
2023-03-08, 21:58
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Ja det som jag misstänkte. Annars är de ju omöjligt. Staten kan förbjuda transaktioner till och från skumma platser så blir de värdelöst att ha sånna skatteparadis
Vilket de ju gör. Vilket gör det svårare och svårare att gömma pengar. Om du missat det så är det redan förbjudet att skattefuska, men i ett rättssamhälle måste staten fortfarande visa att det var just det du gjorde innan de kan fälla dig. Även känt som rättssäkerhet.

Det är ju därför banker tvingas fråga om transaktioner som folk brukar gå i taket över här, 'varför måste jag berätta det och det för banken, buuh'.
Alla frågor om var pengar kommer från, vem som är huvudman, syftet med transaktionen, allt skit som folk dagligen gnäller över här, är ju ett resultat av just det du frågar om.
Har du helt missat det?
Citera
2023-03-08, 22:02
Moderator
Fear2bes avatar
Olika länder har olika syn på det privata ägandet och vad du tillåts att äga. Vissa länder är kleptokratier där du knappt tillåts att äga något annat än kläderna på kroppen medan andra ställen tillåter dig att spara och även att skydda sparandet från insyn utifall att ditt hemland kan komma på att staten behöver dina pengar mer än vad du själv behöver dem.
Citera
2023-03-08, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vilket de ju gör. Vilket gör det svårare och svårare att gömma pengar. Om du missat det så är det redan förbjudet att skattefuska, men i ett rättssamhälle måste staten fortfarande visa att det var just det du gjorde innan de kan fälla dig. Även känt som rättssäkerhet.

Det är ju därför banker tvingas fråga om transaktioner som folk brukar gå i taket över här, 'varför måste jag berätta det och det för banken, buuh'.
Alla frågor om var pengar kommer från, vem som är huvudman, syftet med transaktionen, allt skit som folk dagligen gnäller över här, är ju ett resultat av just det du frågar om.
Har du helt missat det?

Det du pratar om är terror av små pengar.

Jag pratar om miljäderer som har miljard på brittiska Jungfruöarna och liknande upplägg. Kolla på aktuellt om ryssar som gömt pengar där i årtionde för att köpa upp tillgångar i väst. Varför tillåts sånna platser ens från början?
Citera
2023-03-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Olika länder har olika syn på det privata ägandet och vad du tillåts att äga. Vissa länder är kleptokratier där du knappt tillåts att äga något annat än kläderna på kroppen medan andra ställen tillåter dig att spara och även att skydda sparandet från insyn utifall att ditt hemland kan komma på att staten behöver dina pengar mer än vad du själv behöver dem.

Sant. Det är väl upp till politiker . Blir de månntro mutade ibland även i Sverige?
Citera
2023-03-08, 22:12
Medlem
rex144s avatar
I EU är Holland ökänt för att de just accepterar skatteparadis och har en lagstiftning där företag genom att skapa olika stiftelser kan ha anonyma ägare och kan trixa med skatten.
Invar Kamprads IKEA har sitt säte i Holland.
Citera
2023-03-08, 22:20
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Sant. Det är väl upp till politiker . Blir de månntro mutade ibland även i Sverige?
Beträffande frågan om mutor så ligger nog svaret väl inlindat i retorik. Man kan ju tycka att det ska få finnas något som är det egna inom en fredad zon där politiker inte får röra. Får man skaffa något privat, spara eller äga något som politiker inte kan gå in och beskatta, reglera eller konfiskera?
Citera
2023-03-08, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Beträffande frågan om mutor så ligger nog svaret väl inlindat i retorik. Man kan ju tycka att det ska få finnas något som är det egna inom en fredad zon där politiker inte får röra. Får man skaffa något privat, spara eller äga något som politiker inte kan gå in och beskatta, reglera eller konfiskera?

Faktum är väl att typ 10 tusen personer äger halva jordklotet. Det som blir lite skevt när de gömmer pengarna och tillåts göra det?
Citera
2023-03-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
I EU är Holland ökänt för att de just accepterar skatteparadis och har en lagstiftning där företag genom att skapa olika stiftelser kan ha anonyma ägare och kan trixa med skatten.
Invar Kamprads IKEA har sitt säte i Holland.

Bra exempel.
Citera
2023-03-08, 22:30
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Det du pratar om är terror av små pengar.

Jag pratar om miljäderer som har miljard på brittiska Jungfruöarna och liknande upplägg. Kolla på aktuellt om ryssar som gömt pengar där i årtionde för att köpa upp tillgångar i väst. Varför tillåts sånna platser ens från början?
Du kan fortsätta vara en foliehatt, eller så kan du lära dig hur det fungerar.
Och hur man stavar 'såna', eller 'sådana', som det heter. Och vad är 'miljäderer'

Lagen om penningtvätt och terroristfinansiering är EUs sätt att försöka hantera detta. Jag håller med om att det inte fungerar så bra, men ska du jaga de stora fiskarna kommer det att slå även på de små.
Det du frågar om är redan förbjudet idag, problemet är att komma åt det, och när man försöker skriker folk om integritet, och 'jag sålde ju en bil, varför får jag inte sätta in mina pengar'. Eller tycker du vi ska gå tillbaka till 80-talet, och valutaregleringen, när du inte fick föra ut mer än 6000 kr?
Ska svenska inte få investera utomlands? Eller bara inte just på Jungfruöarna? För att du inte gillar de? Sätt dig ned, läs lite, och tänk, och var inte en idiot.
Lär dig hur den globala ekonomin fungerar.
Med ditt nick tycker man du borde förstå mer ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in