• 1
  • 2
2023-03-08, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du kan fortsätta vara en foliehatt, eller så kan du lära dig hur det fungerar.
Och hur man stavar 'såna', eller 'sådana', som det heter. Och vad är 'miljäderer'

Lagen om penningtvätt och terroristfinansiering är EUs sätt att försöka hantera detta. Jag håller med om att det inte fungerar så bra, men ska du jaga de stora fiskarna kommer det att slå även på de små.
Det du frågar om är redan förbjudet idag, problemet är att komma åt det, och när man försöker skriker folk om integritet, och 'jag sålde ju en bil, varför får jag inte sätta in mina pengar'. Eller tycker du vi ska gå tillbaka till 80-talet, och valutaregleringen, när du inte fick föra ut mer än 6000 kr?
Ska svenska inte få investera utomlands? Eller bara inte just på Jungfruöarna? För att du inte gillar de? Sätt dig ned, läs lite, och tänk, och var inte en idiot.
Lär dig hur den globala ekonomin fungerar.
Med ditt nick tycker man du borde förstå mer ...

Vad är det som är foliehatt med detta?

Du förstår inte mer än mig men låtsas som det. Patetisk är vad du är.
Citera
2023-03-08, 22:54
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Vad är det som är foliehatt med detta?

Du förstår inte mer än mig men låtsas som det. Patetisk är vad du är.
Det du frågar om är redan förbjudet. Problemet är ju att upptäcka det. Lagen om penningtvätt och terroristfinansiering, som jag jobbat med, är ett (dåligt) sätt att göra detta.

De olika lagar som länder skapar för att försöka lösa detta drabbar även vad du kallar 'terror av små pengar' (det heter småpengar, btw), och då går idioter som du i taket när ni inte kan banka er senaste onlinescam utan att banken frågar, och då är det 'judarna'.
Du framstår som en idiot boende i mammas källare som skriver på internet om saker du inte fattar.

'miljärderer', right

TL;DR, det du frågar om är redan olagligt, ok? Men svårbevisat, därför fälls inte så många, ok?

Back to your video game.
Citera
2023-03-08, 22:54
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Faktum är väl att typ 10 tusen personer äger halva jordklotet. Det som blir lite skevt när de gömmer pengarna och tillåts göra det?
Problemet är inte hur mycket som andra människor äger och ideologiska resonemang till varför eller varför inte de har rätt till sina egna pengar. Problemet är om andra - sådana som du och jag - tillåts att göra samma resa. En väldigt rik människa behöver inte gömma några pengar i ett skatteparadis utan kan så som till exempel Elon Musk istället välja att inte plocka ut någon lön alls - ingen lön så blir det ingen lön att skatta. Det är mer vanliga arbetare som tjänar på låga skatter så att de själva kan bygga upp något eget - det kan man så klart beskriva som ett paradis.
Citera
2023-03-09, 07:58
Medlem
Citat:
Varför tillåtelse stater pengar som kommer från skatteparadis där allt är dolt?

Varför stoppar man bara inte transaktionerna är det pga korruption eller?

Vilken stat skall stoppa det menar du? Sverige kan förbjuda svenska banker att hantera sådana transaktioner men skulle vi även förbjuda transaktioner med stater som i sin tur tillåter transaktioner med samma skatteparadis? Typ förbjuda handel med Storbrittanien eftersom de tillåter transaktioner med Bermuda?

Eller skall man inte kunna använda utländska VISA kort i Sverige?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in